szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Természetesen az E-frontier Poser nevű szoftveréről van szó, és valóban: teljesen...

Természetesen az E-frontier Poser nevű szoftveréről van szó, és valóban: teljesen alkalmatlan arra, hogy „hagyományos” 3D modellezést vigyünk véghez. Egyvalamit azonban nagyon jól tud: karaktereket, azaz emberi alakokat modellezni. Kipróbáltuk a legújabb,7-es verziót...

Karakter animáció
Az emberi alakok, figurák 3D-s megjelenítése a legbonyolultabb feladatok egyike – ahhoz, hogy egy karakter „élethű” legyen általában több mint 50.000 poligon szükséges, ráadásul az emberi alakok valósághű mozgatásához inverz-kinematikára és csontvázalapú modellekre van szükség.  Mindezeken felül még ott van a kényes „expression” kérdés, azaz a számítógépes karakterek arcmimikája és ajakszinkronizálása. A legtöbb szoftver (Max, Maya, stb) persze mindezeket tudja – ezek a programok azonban nem ritkán többmillió forintba kerülnek, ráadásul a kezelésükhöz több éves grafikusi és animátori gyakorlatra van szükség. A Poser 5 mindezen feladatokat egyszerűen és automatizálva oldja meg, a karakter létrehozásától, annak „felöltöztetésén” át egészen a lerenderelt animációig – a szoftver ára pedig nem milliós, hanem tízezres nagyságrendű ! 

A felület újszerű

Habár a Poser kezelőfelülete elsőre kicsit bonyolultnak tűnhet (annak ellenére hogy nagyon modern és barátságos), a munka valójában gyerekjáték. A szoftver alapkiépítése többféle előre elkészített karaktert tartalmaz: férfi, nő, és gyerekek – egy komplett család ! A megfelelő karaktert kiválasztva, az máris megjelenik a szerkesztőablakban – nincs is más dolgunk mindt „felöltöztetni” (clothing), ehhez természetesen rengeteg előre elkészített ún. „conforming-clothing” ruha-modelleket kapunk – ezek dinamikusan illenek a karakterre, sőt együtt mozognak, „libegnek” vele, a fizikai törvényeknek megfelelően. Ha felöltöztettük a figurát, nincs is más dolgunk mint „pózolni” vele: többezer előre elkészített pózból válogathatunk, a verekedéstől az alvásig – persze mi magunk is mozgathatjuk a karaktert. Utóbbi esetben válik feltűnővé a csontáz-alapú ábrázolás: emberkéink kezeit, lábait mozgatva, csak az emberi test által meghátározott limitekig mehetünk, a testrészek ráadásul kölcsönhatásban vannak egymással (ha mozgatjuk a lábfejet, mozog a boka is) – biztosítva ezáltal az élethű modellezést. Persze ha hátra akarjuk törni kedvenceink fejét, vagy a hátába akarjuk szúrni a lábát (de minek?), akkor kikapcsolhatjuk az inverz-kinematikátJ  
 
Sírok és nevetek
A már elkészült figura minden (!) jellemzőjét változtathatjuk egyszerű tolókák segítségével: lehet kövérebb vagy soványabb, alacsony vagy magas és így tovább. Ha nem akarunk válogatni ez előre programozott arckifejezések közül, akkor szintén tolókák segítségével változtathatjuk az arckifejezéseket: a pupilla tágulásától a szemöldök felhúzásáig mindent.
 
A Poser az animátor szoftverekben már mekszokott kulcskocka módszerrel készíti az animációkat: ha pl. az első képkockán vigyázzban áll a karakter, a tizedikben pedig már felemelte a bal lábát, akkor a „keyframe”-ek segítségével a szoftver kiszámolja nekünk a közbenső mozdulatsort – nincs is más dolgunk, csak a megfelelő helyeken elhelyezni a kulcskockákat, és máris készen van az animáció. Persze egy kis korrigálás itt-ott nem árthat, de szerencsére teljesen szabad kezet kapunk az animáció elkészítésében. A keyframe eljárás természetesen az arckifejezések tekintetében is működik: így roppant egyszerűen tudunk egy figurát „sírva fakasztani” vagy nevetésre bírni. A több percből álló, profi mozik elkészítéséhez persze rengeteg idő kell, de egy egyszerű futó vagy mutogató figurát bárki képes pár perc alatt összerakni.  A Poser renderelési-algoritmusa nem vetekszik ugyan a 3DsMax vagy a Lightwave funkcióival, azonban az emberi alakok megrajzolásában jeleskedik (végül is erre a célra készült). Ha azonban nagyon igényesek vagyunk, akkor bekapcsolhajtuk a beépített „FireFly renderer”-t – a számolási idő ezzel drasztikusan megnől, de a végeredmény a hollywoodi filmstúdiókat is megszégyenítő eredménnyel kápráztat el minket. A fény árnyék kezelés szinte tökéletes, ráadásul raytrace és atmoszférikus (volumetrikus-fény, stb.) eljárásokat is használhatunk.

Mi tagadás elég élethű...

A Poser népszerűsége (ezt legjobban a hatalmas internetes rajongotábor mutatja) főleg egyszerű kezelhetőségében és persze árában rejlik. Párezer forintért (kb. 200 dollár) gyakorlatilag egy professzionális karakter-animációs programcsomagot kapunk, aminek minőségét jól példázza, hogy a játékokban illetve filmekben látható renderelt-karakter-animációk kb. fele már Poserrel készül – kiegészítő szoftvernek pedig tökéletes, az „igazi” 3D-s modellező programok mellé.

A Poserrel foglalkozó egyik legnagyobb internetes közösség a www.renderosity.com címen működik: itt az ingyenesen letölthető modellektől kezdve (karakterek, rajzfilmfigurák, ruhák és hátterek) a tagok műveinek galériáin át a betanító-leírásokig mindent megtalálhatunk. A honlapot csak regisztrált felhasználók vehetik igénybe,de a regisztráció ingyenes. A legnagyobb (nem ingyenes) site, ahol Poser karaktereket és modelleket vásárolhatunk a www.daz3d.com: ha meguntuk a beépített figurákat itt pár dollárért letöltetünk elfeket, szörnyeket, űrhajókat, állatokat vagy szexi-modelleket. Magyar vontakozásban az egyik legjobb oldal a www.ralaci.hu - itt csodálatos, Poserrel készített képeket (többnyire lányokat) tekinthetünk meg.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!