szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

E szoftvercsomag Emmy-díjas elődjét használták sok hollywoodi szuperprodukció...

E szoftvercsomag Emmy-díjas elődjét használták sok hollywoodi szuperprodukció – például a Peter Jackson-féle King Kong, a David Fincher-féle Zodiac, vagy éppen a 300 – vágására, effektezésére, utómunkáira. De a tévét bámulva is beleütközhetünk számtalan csatornába (például BBC), amelyek Apple, Final Cutra és Final Cut Serverre építve dolgoznak.
A CBS2 tévéadónál például az aktuális események háttéranyagát a Final Cut Server segítségével válogatják össze a szerkesztők, hogy időre elkészüljön a hírblokk. Ráadásul ehhez nekik nem feltétlenül kell Macintosh előtt ülniük, hiszen működik a rendszer PC-n is.
Szóval független filmstúdiók, Hollywood, reklámfilmesek és televíziók adták voksukat eddig is a Final Cutra – és ezzel együtt a Macintoshra.

Final Cut Pro 6 – Videoszerkesztés
A csomag névadója és lelke a Final Cut Pro, egy jól átgondolt és megbízhatóan működő videoszerkesztő szoftver. Támogatja az Apple ProRes 422 formátumát, így HD minőségű anyagokkal végezhetők az utómunkák, SD állományméretek mellett (ez jóval kisebb fájlméreteket jelent, azonos minőségben!).
Mindez nem csak a méretekre, hanem a teljesítményre is kihat: nem feltétlenül kell magunkkal hurcolnunk egy 8 magos Mac Prót, mert akár egy MacBook Pro notebookon is dolgozhatunk, távoli helyszíneken (értelemszerűen azért az utómunkát stúdióban szokás végezni, nem a nyílt utcán, de gyors hírszerkesztéshez például remek). A ProRes 422 használata mellett amúgy Panasonic, a Sony és a RED is elkötelezte magát az FCS2 megjelenésekor, így kameráik következő generációiban már találkozunk ezzel a kódolással.
A Final Cut Pro 6 videosávjain akár vegyes forrásokat is használhatunk (formátumot és jellemzőket tekintve egyaránt). Ez szintén nagy könnyebbség annak, aki különböző forrásanyagokkal dolgozik. Hasznos eszköz a SmoothCam is, amelynek segítségével a kameramozgás egyenetlenségeit szűrhetjük ki. Miközben különféle, egyenként is elég bonyolult algoritmusok dolgoznak a háttérben, az egész szinte játszi könnyedséggel oldható meg. Hasonlóan az Adobe CS3 Poduction Premium csomagjához, itt is szorosan összedolgoznak a csomag alkalmazásai. Például a Motionban létrehozott sablonok szövegmezőit akár a Final Cutban is szerkeszthetjük.

Final Cut Pro 6 egy Mac Pro gépen

Motion – Kompozitálás
Rendkívüli animációs szoftver a Motion 3, amelybe az aktuális verziótól kezdve már 3D eszközöket is találunk (épp jókor, hiszen az Adobe is jócskán tuningolta ebbe az irányba az After Effects-et). Értelemszerűen itt nem olyan 3D modellezési lehetőségekről van szó, mint mondjuk a Mayában. A Motion másra való. Térben alkothatunk vele animációkat, ráadásul a kamerák mozgatásával még látványosabb effekteket hozhatunk létre, mint eddig. (Pedig már az előző verziótól is lefordult az ember a székről, ha látta, miket tud egy szakértő kezében.) Mindehhez egyszerű húzd és dobd módszert használhatunk.
Az új, vektor alapú szerkesztőeszközök révén színekkel és képelemekkel festhetünk a térben. A nyomkövetőkkel pedig bármely animált komponens mozgását hozzá tudjuk igazítani egy másik képelem mozgásához.
Több mint 1500 szabadon felhasználható, profi minőségű sablont és animációs mintát tartalmaz a Motion 3, így az ismerkedés a programmal zökkenőmentesen megoldható.

Motion 3: akár térben is dolgozhatunk

Color – Fényelés
A Color újnak számít a csomagban, jól elrendezett és hatékony eszközöket kínál a videoanyagok színkezeléséhez, a megfelelő színek és színformátumok megőrzéséhez – teszi ezt több formátum és vetítési mód esetében is.
Az elsődleges eszközök között találjuk a gamma-görbét, az RGB-értékeket, a luminencia finomhangolását a teljes jelenetekre vagy akár egész projektekre. Míg a másodlagos eszközök mindezt izolált képelemek vagy színtartományok esetén is lehetővé teszik (az izolálás pedig körülbelül annyira „nehéz”, mint a Photoshopban színmintát venni egy képből). A professzionális szkópok, a színtelítettség és luminencia szabályozását könnyítik a hullámformák, hisztogramok vagy akár 3D megjelenítési módok.
Több mint 20 előre definiált, tipikus színvilág-mintát tartalmaz a Color, amely minták egyéni igényekre is szabhatók. Valamint teljes körű 32-bites, 4:4:4 munkafolyamat-kezelést is biztosít a Final Cut Pro 6 szoftverrel integrálva. A program felülete első látásra kicsit kuszának tűnhet, de gyorsan át lehet látni.

Munka a színekkel

Soundtrack Pro 2, DVD Studio 4 és Compressor
A csomag további három alkalmazása közül az egyik a Soundtrack Pro, amely többsávos szerkesztési és felvételi szolgáltatásokat biztosít – mégpedig az audió utómunkát segítő, letisztult felhasználói felületen. Az új verzióban egyszerűbb lett a hang- és képelemek tökéletes illesztése, és új keverőeszközöket is kapott a program (mellesleg a Soundtrack Pro-t azok is megkapják, akik a Logic Studio zeneszerkesztő  csomag napokban megjelent verzióját vásárolják meg). Szinte gyerekjáték a sztereó és 5.1-es hangcsatornák kezelése az új, interaktív eszközökkel. Ráadásul kapunk a programhoz 5000 szabadon felhasználható, profi minőségű hangmintát és hatást aláfestéshez.
A DVD Studio Pro 4-es változatával tovább egyszerűsödött a látványos DVD menük létrehozása, és a komplett video-DVD projektek készítése. Természetesen a HD DVD-támogatás sem hiányzik.
A Compressor 3, az Apple kódoló és tömörítő szoftverének legújabb változata, új felhasználói felülettel, szorosabban integrálódik a Final Cutba, mint elődje. Az előfeldolgozás során beillesztett dinamikus szűrők már kezelik az időkódok átfedését is, a kép és hang áttűnését, valamint a Motion programmal létrehozott animált vízjeleket is. Segítségével számtalan formátumba küldhetjük ki az elkészült anyagokat.

DVD szerkesztő a csomagban

Erőforrásigény
Aki hollywoodi nívót akar, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Az FCS2 közel négyszázezer forintért lehet a miénk, és kell hozzá gép is. Márpedig a Mac Pro munkaállomás a legolcsóbb kiszerelésben is hatszázezer forintot kóstál. Természetesen itt munkaeszközről beszélünk, amelyet ha ügyesen használunk, nagyon gyorsan visszahozza az árát, s onnantól kezdve már nyereséget termel. Ha ezt nézzük, már nem is tűnik drága befektetésnek.
A Final Cut Studio 2 alkalmazásai meghálálják - és kihasználják -, ha 8 magos rendszeren dolgozhatnak, s e téren az Apple jelenleg szinte egyedülállót nyújt, a két darab négymagos, 3 GHz-es Xeon processzort magáénak tudható Mac Pro konfigurációval.
Persze tűrhetően fut egy új iMacen, vagy MacBook Prón is, különösen mivel ezekbe is tehetünk már akár 4 GB RAM-ot is, a 64 bites Core 2 Duo processzor pedig azért kellő teljesítményt nyújt.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!