szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

GPS vagy PNA? Nos, a kettő nem ugyanaz.

GPS vagy PNA? Nos, a kettő nem ugyanaz. Míg GPS-en a hagyományos navigációs eszközöket (is) értjük, a PNA (Personal Navigation Assistant – Személyi navigációs asszisztens) egy olyan többfunkciós készülék, amelynek elsődleges, de nem egyedüli funkciója a navigációs képesség.  A nagyáruházak polcain inkább a PNA-val találkozni, a nép ezt vásárolja nagyon, hiszen autóba egy ilyen masina az ideális. A „csak” GPS-ek ugyanakkor a szakboltok kínálatát erősítik, és inkább speciális célokra valók, úgy mint túrázás, repülés, hajózás. Mivel cikkünkben elsősorban az autósoknak szeretnénk segítséget nyújtani, ezért a PNA-kra helyezzük a hangsúlyt.

Felhasználói felület
Az egyik legfontosabb követelmény egy navigációs készülékkel szemben, hogy könnyen lehessen használni. Igen ám, de nehéz meghatározni, hogy valami mitől kezelhető egyszerűen. Annál is inkább, mert egy PNA esetében (is) sok mindent kell értékelni, kezdve a készülékek és a képernyő méretétől a gombok számán át a futtatott szoftverig.
Kezdjük a kijelzővel! Mivel ennek a mérete a PNA méretét is meghatározza, két szabályt tartsunk be: ne legyen a kijelző túl kicsi, mert így nehezen olvashatók a feliratok, illetve ne legyen túl nagy, mert egy ponton túl az olvashatóság nem javul (sőt akár még romolhat is), amellett, hogy egy nagyméretű készülék az oldalirányú látóteret is csökkenti. Bár terjednek a széles képarányú PNA-k, ez inkább divat, lévén, hogy a navigációs használhatóságot ez a tény nem növeli. Arra viszont mindenképpen figyeljünk, hogy a kijelző fényereje nagy legyen, és a felület lehetőleg ne tükröződjék – így biztosak lehetünk abban, hogy a berendezés képét nappali fényviszonyok között is látjuk majd. A kiszemelt termékeket nyugodtan vegyük kézbe, nézzük meg például, hogy az aktuális fényerő a legnagyobb-e stb.

A kezelőfelület felépítése legyen egyértelmű számunkra

A PNA-kra a gyártók előre telepítik a szoftvereket. Ezeket nem tudjuk lecserélni, mint egy PDA-nál, így fontos, hogy a menüstruktúra számunkra logikus legyen. Hasznos, ha a menüstruktúra lapos, vezetés közben ugyanis zavaró, ha egy-egy opció két szintnél mélyebbre kerül. A leggyakrabban használt menüpontokat (cím megadása, itiner előhívása, hangerő-szabályozás, terelőút kiválasztása, POI keresés) egyszerűbben is el kell tudnunk érni, ha nem szeretnénk, hogy vezetés közben az apró változtatások nagyon eltereljék figyelmünket.
Tervezzünk meg egy próbautat (mondjuk otthonunk és a munkahelyünk között) és a berepülés üzemmóddal menjünk is végig rajta (vagy legalább kezdjük el bejárni). Így élőben is megnézhetjük, milyen lesz majd a navigáció, mennyire egyértelműek és milyen hangosak az utasítások, hangjelzések, mennyire láthatók a kereszteződések, mennyire olvashatók az utcanevek stb.
A termékek kipróbálása ezen szempontok alapján nagyon fontos, és ha mondjuk az áruházban nem engedik közelebbről megnézni a PNA-t, inkább menjünk máshova vásárolni!

[[ Oldaltörés: Második oldal ]]

Térképek, navigáció
A testhez álló felhasználói felület azonban még csak a kezdet. Ahhoz, hogy a PNA valóban jó legyen, egy jó térképre is szükség van. A térképadatokat szinte minden készülékgyártó veszi, s mivel ezek ára a készülékek árának jelentős részét teszi ki, a jó választással sok pénzt takaríthatunk meg. Az olcsóbb PNA-k esetében rendszerint csak regionális adatokat találunk. Sajnos Magyarország majd minden esetben a „keleti blokkba” tartozik, így Nyugat-Európára csak a főbb útvonalakat kapjuk meg, ha megkapjuk egyáltalán. Ha ilyen PNA-t vásárolunk, de a készülékben van bővítőhely a memóriakártya számára, akkor később plusz csomag(ok) megvásárlásával bővíthetjük gépünk tudását. Azonban ez az utólagos képességfejlesztés biztos, hogy drágább, mintha eleve teljes Európa térképpel vennénk meg ugyanazt a készüléket (a térképhálózat kb. 10-25 000 forintot dob az áron).
A területi lefedettség mellett legalább olyan fontos a frissesség. Egyrészt nyilván meg kell nézni, hogy a megvásárolt PNA-ban mikori térképek vannak, de mivel az úthálózat folyamatosan változik, az is fontos, hogy a térképfrissítés (interneten keresztül, PC-vel) megoldható legyen. Keressük meg a menüben (iGo alapú szoftvereknél pl. a névjegy mellett) a térképinformációkat, hogy megtudjuk, mikoriak a térképadatok. Sajnos előfordulhat, hogy nem találjuk meg ezeket, ilyenkor egyrészt a gyártó honlapján ellenőrizhetjük, hogy van-e frissítési lehetőség, másrészt pedig néhány utca- és településnév kézi megkeresése alapján magunk is tájékozódhatunk a frissességről. Értelemszerűen azokat az útszakaszokat érdemes ellenőrizni, amelyek egy éven belül épültek vagy épültek át, ilyen például az M3-as Nyíregyházi elkerülő szakasza, az M7-es Köröshegyi Völgyhídja, stb.

Memóriakártyával a térképadatbázis is bővíthető

Nézzük meg azt is, hogy milyen lapkakészlet van a készülékben, mert ez nagyban befolyásolhatja a vétel minőségét és a hidegindításnál a pozíciónk megtalálását. Értelemszerűen az újabb, érzékenyebb lapkákat részesítsük előnyben: pl. SiRFStar III, MTK, Hammerhead, NemeriX.

POI-k, Speed-camek
Minden autós navigáció berendezés tartalmaz egy úgynevezett POI (Point of Interest, azaz érdekes pontok) adatbázist, amely benzinkutakat, éttermeket, állami intézményeket, repülőtereket, szállodákat stb. tartalmaz. Nem ritka a 40-50 000 bejegyzést tartalmazó adatbázis, ami már bőven elég arra, hogy bárhol találjunk kedvünkre való éttermet, szállodát, a céges kártyához passzoló benzinkutat, rosszabb esetben kórházat.
Nézzük meg azt is, hogy milyen feltételek alapján tud a POI adatbázisban keresni a navigációs szoftver! Míg egyes termékeknél csak a pillanatnyi pozícióhoz képest keresgélhetünk, másoknál arra is van lehetőség, hogy a tervezett útvonal mellett is „nézelődjünk”, és mondjuk a legkisebb kitérővel útba ejthető benzinkutat látogassuk meg.
A legtöbb szoftverrel két fontos POI-t, az Otthont és a Munkahelyet rögzíthetjük. Hasznos, ha a listába emellé saját pontokat is felvehetünk.
Egyre több PNA tartalmaz riasztási funkciót (proximity alert) is, ami az útbiztonsági kamerákkal párosítva minden autós kedvence lehet, hiszen így a PNA figyelmeztet például az M1/M7-es fixen telepített kameráira. A kamera adatbázis természetesen frissíthető, azonban szinte biztos, hogy csak előfizetéssel. (Jó, ha tudjuk, hogy e szolgáltatás használata bizonyos országokban illegális.)

Hordozhatóság
Bár cikkünk készítésekor elsősorban az autósokra gondoltunk, azért a PNA-k között is akad szép számmal olyan, amelyik elég kicsi ahhoz, hogy sétálni, túrázni is magunkkal vihessük. Ez esetben a kisebb, könnyebb kivitelű termékek közül válasszunk, és feltétlenül nézzük meg azt is, hogy mennyire illik a masina a kezünkbe. Ilyen esetben természetesen a rendelkezésre állási idő még fontosabb, egy átlagos, 3-4 óra kiránduláshoz szinte biztos, hogy nem lesz elég!

Fontos a dizájn, és hogy a megfelelő méretű készüléket válasszuk

Tartozékok
A tartozékok között mindenekelőtt az autós tartó és az autós töltő meglétét ellenőrizzük, mivel ezeket utólag beszerezni sokszor nehézkes (minden GPS/PNA más és más formájú) és költséges is. A tartó esetében ellenőrizzük, hogy a szerkezet elég masszív-e, valamint, hogy elég könnyen megy-e a fel- és leszerelése. Ne becsüljük le a töltő szerepét, e nélkül a legtöbb autóba szánt navigációs berendezés csupán 3-4 órát üzemel, ami szélsőséges esetben oda-vissza csúcsforgalomban még Budapesten belül is kevésnek bizonyulhat.
Ellenőrizzük továbbá azt is, hogy megvan-e hálózati töltő, és ha nem szabványos az USB kimenet, akkor pedig a PC-s összekötéshez használatos USB kábel meglétét is. Esetleg nézzük meg, jár-e külső antenna készülékhez, vagy hogy egyáltalán csatlakoztatható-e, kapható-e hozzá, ezekkel ugyanis nagyságrendekkel jobb a vétel, főleg, ha házak között járunk, vagy ha felhős az idő.

Ellenőrizzük, hogy milyen kellékek találhatók a csomagban

Jó, ha van tartótok is, így megóvhatjuk a készüléket a karcolódástól akkor is, ha használaton kívül az aktatáskába vagy a hátizsákba tesszük.

Hasznos extrák
A PNA-k egy sor extrát is kínálnak a felhasználók számára. Ezek között van néhány hasznos, és (egyelőre) kevésbé hasznos is. Utóbbi kategóriába tartozik a TMC, azaz a Traffic Message Channel. Sajnos Magyarországon egyelőre ez a szolgáltatás még nem elérhető, azonban tervezik a bevezetését, s ha minden jól megy, akár már 2008-ban elindulhat a tesztüzem. E technológiának az a lényege, hogy a GPS/PNA egy rádióantenna segítségével folyamatosan veszi az aktuális forgalmi információkat (pl. balesetek, dugók, útfelújítások, lezárások stb.), amelyeket fel is használ az út tervezésekor. A TMC valós idejű adatokkal szolgál, így természetesen a masinák arra is alkalmasak, hogy menet közben változtassák az útitervet, hogy a bedugult útszakaszok elkerülésével még gyorsabban célhoz érjünk. Érdemes tehát olyan készüléket vásárolni, ami már eleve támogatja a TMC-t.
A szórakozást elősegítendő, a PNA gyártók további szolgáltatásokat is a készülékekbe zsúfolnak. A leggyakrabban MP3- és/vagy videolejátszó, valamint képnézegető kerül a PNA-kba, de sokszor játékokra is bukkanhatunk a készülékek menüiben. Ezek közül talán az MP3-lejátszó a leghasznosabb, a többi ugyanis vizuális kontaktust is igényel(ne), ami elvon(ná) a figyelmünket a vezetéstől, és így balesetveszélyt jelent(ene). Ha viszont szeretnénk ezeket a szolgáltatásokat használni, minél nagyobb belső memóriával szerelt és lehetőleg SD kártyával bővíthető készüléket válasszunk! A további extraprogramok között számológép, valutaváltó és világóra is gyakran szerepel.
A közép- és felsőkategóriában kedvelt még a Bluetooth adatátviteli képesség beépítése, amely alkalmassá teszi a PNA-kat arra, hogy a telefon kihangosítójaként (is) használjuk őket, úgy, hogy a telefont ehhez még csak a zsebünkből se kelljen kivenni. Természetesen ilyenkor híváskezdeményezéshez is jobb a PNA, a nagy képernyőn sokkal kényelmesebb a számgombokat kezelni, mint a telefon gombjait nyomkodni. Ha a PNA-t kihangosítóként is használjuk majd, érdemes azt is megnézni, hogy a készülék tartalmaz-e telefonkönyvet.
Vegyük viszont figyelembe, hogy ezek az extrák nemcsak az árat növelik, hanem sajnos a készülékek rendelkezésre állási idejét is csökkentik.

S a végére egy jó tanács: egy papírtérkép azért továbbra is legyen az autóban, a technika ördöge ugyanis bármikor előbújhat!


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!