szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

A londoni Heathrow repülőtéren mutatkozik be két éven belül a jövő személyi gyorsszállító rendszere, a PRT (Personal Rapid Transport), írja a BBC. A sofőr nélküli gyorskapszulák 40 km/h-s sebességgel robognak majd a terminál és a parkolók között és alig kell tíz másodpercnél többet várni rá.

PRT: még várni sem kell rá
A PRT londoni próbaüzemén tizennyolc, sofőrök nélkül működő PRT-kapszulát helyeznek üzembe, amelyek egy ideig csak a 2008 márciusától üzemelő Terminal 5-ra érkező üzleti utasokat szállítják majd. A járművek a Heathrow körül kialakított, 3.8 kilométer hosszú, másfél méter széles pályán futnak majd és az előzetes számítások szerint négy perc alatt képesek minden utast a kívánt helyre elszállítani.

A PRT-kapszulákra buszmegállókhoz hasonlóan kijelölt helyeken lehet majd felszállni és gombnyomással lehet hívni - a fejlesztők (a bristoli székhelyű Advanced Transport Systems Ltd.) szerint 12 másodpercnél nem kell többet várni rájuk. A járművek belsejében egy érintőképernyőn kell megmutatnia az utasnak, hogy hova akar menni, a központi irányítórendszer pedig összehangolja kívánságát a többi utaséval és kiszámítja a leggyorsabb és minden célpontot érintő útvonalat.


Maximum négyen utazhatnak kényelemben és biztonságban


A PRT fő előnyei között a várakozási idő és a zsúfoltság radikális csökkentését, valamint a közvetlen "házhozszállítást", a biztonságos utazást és a személyes tér meglétét említik. Kiemelik még környezetkímélő képességeit is, hiszen a PRT zéróemissziós fejlesztés, valamint a hasonló buszrendszereknél 50, a kocsiknál pedig 70 százalékkal kevesebb energiát használ. Fő hátránya, hogy külön pályákat kell számára kialakítani, hiszen lézerérzékelőkkel felszerelt különpályája nem fektethető rá sem autó-, sem gyalogosutakra. Emiatt a PRT-vel nem lecserélni, csak kiegészíteni akarják a nagy forgalmat lebonyolító tömegközlekedési hálózatokat. Ha az új jármű a gyakorlatban is beválik, a terminálról a teljes reptér területére is kiterjesztik a járatokat.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Jelentősen drágulhat a londoni Heathrow repülőtér

Jelentősen drágulhat a londoni Heathrow repülőtér a következő években - idézi a brit Sunday Times a BAA repülőtéri üzemeltető vezérigazgatóját. Stephen Nelson szerint a jelenlegi 10 fontról 20 fontra emelkedhet egy utasra vetítve a repülőtér használati díja néhány év múlva.

hvg.hu Tech

Van repülő autó, nincs infrastruktúra

Az amerikai otthonok előtt még mindig nem kifutópályák, hanem egyszerű utak találhatóak, mutatott rá Anne Dietrich, az amerikai Terrafugia egyik operatív igazgatója - mindez az utakra szánt, kétszemélyes repülő autóval, a The Transition-nel kapcsolatos sajtótájékoztatón hangzott el.

Milliárdosnál is nagyobb veszteséget hozott össze Rogán és Habony barátainak gyorskölcsöncége

Milliárdosnál is nagyobb veszteséget hozott össze Rogán és Habony barátainak gyorskölcsöncége

3 milliárd forintot adott egy amerikai múzeumra a kormány

3 milliárd forintot adott egy amerikai múzeumra a kormány

A Mazsihisz válasza Demeter Szilárdnak: Európát gázkamrának minősíteni ízléstelen és megbocsáthatatlan

A Mazsihisz válasza Demeter Szilárdnak: Európát gázkamrának minősíteni ízléstelen és megbocsáthatatlan