szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Az iGo My Way 2009 for iPhone nem kifejezetten új darab, ellenben néhány hete látott napvilágot hozzá az 1.

Az iGo My Way 2009 for iPhone nem kifejezetten új darab, ellenben néhány hete látott napvilágot hozzá az 1.1-es frissítés. A korábbi verziót meglehetősen sokan szólták le, bizonytalan volt a GPS-vétel, lassú volt a szoftver, és nem is nagyon használta ki az iPhone lehetőségeit.

Ám alig két hete megjelent az 1.1-es verzió, amely nemcsak egyszerű ráncfelvarrást jelent és hibajavítás szerepét tölti be, hanem valóban az iPhone-os „feelinghez” illő navigációs szoftverré teszi a többi platformon amúgy már régóta népszerű alkalmazást.

Telepítés
Az iGo iPhone-os verziójának telepítése nem tér el semmiben a megszokott folyamattól: megvásároljuk az App Store-ban, letöltjük, és szinkronizáláskor már megy is a helyére. Hely viszont kell neki rengeteg, a csomag mérete 1,4 GB. Így a letöltés és a szinkronizálás sem két perc, de szerencsére ezt jó esetben csak egyszer kell átélnünk (meg mondjuk a negyedéves térképfrissítéseknél).

Ha felkerült a szoftver a gépre, az első indításkor át kell esnünk egy párlépéses konfigurációs varázsló kérdésinek megválaszolásán. Itt választhatjuk ki a felület és a hangos navigáció nyelvét (mindkettő lehet magyar, hangban pedig női és férfi hangot is választhatunk, ahogy az iGo esetében ez már megszokott), a mértékegységeket stb. Dönthetünk az alap útvonal-tervezési opciókról, a közlekedési eszköz típusáról stb. is. Ha ezzel megvagyunk, már az alap iGo felületet fogjuk látni, és kezdődhet az utazás...

Felület és használat
Az iPhone-os iGo az iGo amigo szoftvertől örökölte az alapjait, vagyis abban biztosak lehetünk, hogy nem egy túlbonyolított felületet kell babrálnunk, miközben a funkciók tekintetében azért nagyjából mindent megkapunk, amire szükségünk lehet.

A főmenüből indulunk

Az alapképernyőn négy gombot találunk, ebből a felső a térképet nyitja meg, amelyen az utolsó beállításoknak megfelelő útvonalat látjuk.

Menet közben, álló módban
Szintén menet közben, fekvő módban

A második gomb az Úticél feliratot viseli, nem túl meglepő módon itt választhatjuk ki, hogy éppen hová mennénk. Kereshetünk címre, amelyet mi gépelünk be (a teljes képernyős billentyűzetnél a lehetséges bevitelnek megfelelően „tiltódnak” le a gombok), kereshetünk a térképet böngészve (immár kihasználva a kétujjas közelítési/távolítási lehetőséget), választhatunk címet a telefon címjegyzékéből vagy a kedvencként felvettek közül, illetve próbálkozhatunk a Hasznos helyek (POI) adatbázis alapján is rátalálni a célra.

Gyors és kényelmes szövegbevitel

A tesztek során valamennyi lehetőség flottul és megfelelő tempóban működött.
POI keresésnél kategóriánként is válogathatunk (benzinkút, étterem, parkoló, egyéb), utóbbi esetben kereshetünk egy adott településen, a közelünkben, a már megtervezett útvonal mentén vagy a korábban megadott cél körül. Így az útvonal összeállításakor köztes pontokat is megadhatunk, ráadásul nagyon kényelmesen. Érdekesség, hogy a POI bejegyzésekben szereplő telefonszámokat közvetlenül a programból tárcsázhatjuk. Elég komoly adatbázist tettek a program alá: több mint 50 ezer hasznos pontot ismer.

Azonnal hívható POI-k

Az Útvonal gombbal kérhetünk alternatív útvonalakat, és itt szimulálhatjuk a navigációt, ha szeretnénk előre „bejárni” virtuálisan az útvonalat stb. Az útvonal beállítások részben pedig megadhatjuk, hogy milyen járművel utazunk, mi a legfontosabb szempont (gazdaságosság, gyorsaság, rövidség stb.), illetve hogy milyen úttípusokat vegyen figyelembe a program a tervezésnél (autópálya, komp stb.). Ezeket természetesen később bármikor módosíthatjuk.

Kinek, mi a fontos?

Az utolsó gomb a főmenüben a Tovább névre hallgat, ezt megérintve jutunk a működés szempontjából fontos beállításokhoz. Itt választhatjuk ki például a lejátszási listát, ha navigálás közben esetleg a telefonról hallgatnánk a zenét is.

Gyors tervezés

Ám ami ennél is fontosabb, itt adhatjuk meg, milyen eseményeknél kérünk hangos figyelmeztetést (például sebesség túllépése), választhatunk egy 3D-s járműgrafikát, ha unjuk már a kék nyilat, módosíthatjuk a menü- és térképtémát a napszaknak megfelelően (kérhetjük az automatikus váltást is), illetve megadhatunk manuális kezdőpontot (ekkor a GPS kikapcsol).

Navigáció
Ha egyszer nekivágtunk az útnak, itt is érvényes, mint minden GPS-nél: olyan helyre tegyük a telefont, hogy „rálásson” a műholdakra. Ez az iPhone-os iGo esetében különösen fontos, mert nálunk hajlamos volt néhány másodpercre elveszteni uralmát a dolgok fölött, az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy mi egy iPhone 3G-n teszteltük, a 3GS esetében a GPS és a processzor is változott, így ott korántsem biztos, hogy produkálja ezt.

Gyorsmenü

Navigálás közben a térképet egyszer megérintve juthatunk el a gyorsmenühöz, ahol válthatunk a nézetek között (2D, 3D, 3D+), megadhatjuk a közelítés mértékét, illetve választhatunk a nappali vagy éjszakai megjelenítés között. Ugyancsak innen kényelmesen elérjük a kedvenceket és a címjegyzéket, bekapcsolhatjuk a „Turbó hangot” és a zenelejátszási funkciókat is itt találjuk (utóbbi talán az egyetlen, ami túlzottan lassan reagál a programban).

Akár szimulációt is kérhetünk

A 3D+ megjelenítés a térkép térbeli megdöntése, a hidak, domborzati elemek viszonyainak megmutatása mellett azt is jelenti, hogy a fontosabb látnivalók 3D-s objektumként meg is jelennek a térképen.

Teljes kényelem
Az iGo iPhone-os változata a kényelmes felület mellett funkciókban is elkényeztet minket. A „Hol vagyok” gombot megérintve minden fontos adatot megkapunk tartózkodási helyünkről, és azonnal kikereshetjük például az autószervizeket, rendőrséget, egészségügyi pontokat, ATM-eket. Vészhelyzetben jól jöhet!
Navigálás közben a térkép fölött állandóan látjuk a sávinformációkat, a fontos útjelző táblákat, így egyszerűbben eligazodunk a többsávos utakon, bonyolultabb kereszteződésekben. Az interaktív billentyűzet szintén praktikus, képes ajánlatokat tenni a korábban megadott célok alapján a megkezdett adatbevitelnél, ami meggyorsítja a munkát.

Mindent a kényelemért

A többi iPhone-os alkalmazáshoz hasonlóan az iGo is automatikusan láttatja a fekvő és álló nézetet, attól függően, hogyan helyezzük el a telefont.
A hangos navigáció lényeges momentuma, hogy minden tisztán érthető legyen, és ezzel az iGo esetében abszolút nincs semmi gond. Navigálás közben változtathatjuk a hangerőt is (ha nem navigálunk, akkor a hangerőgomb a telefon csengetési hangerejét szabályozza), illetve bekapcsolhatjuk a „Turbo hangot” is, amitől kicsit ugyan „recsegősebb”, de hangosabb is lesz a hang (viszont azért tisztán érthető marad).

Összegezve
Mindegy egybevetve, nekünk tetszett az 1.1-es iGo, a felület nagyon kényelmes, és gyakorlatilag minden olyan funkció bekerült a szoftverbe, amelyre ténylegesen szükségünk lehet.
Néhány apró bug azért még maradt, a célállomás megadása után például magyar menü választása esetén is kapunk angol nyelvű üzenetet (például ahol célállomásként vagy köztes célként határozhatjuk meg az éppen kiválasztott helyet), illetve a beépített zenelejátszó felület elég lassan reagál.

Majdnem teljesen magyar...

Néha azt tapasztaltuk, hogy a program némileg fáziskésésbe került, mintha elvesztette volna egy pillanatra a műholdakat. Persze könnyen lehet, hogy ez utóbbi gond nem jelentkezik a 3GS iPhone-okon, így örömmel vennénk, ha a kommentekben megosztaná velünk a tapasztalatait az, akinek ilyen készüléke van. A telefon akkuját a navigáció elég rendesen eszi, így érdemes autós töltőt és tartót egyaránt beszerezni, ha az iPhone-nal akarunk navigálni egy hosszabb úton, de néhány városi menetet nálunk könnyen kibírt azért (utána még tudtunk telefonálgatni, zenét hallgatni stb. a nap végéig).
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a 100 dolláros ár, amit a teljes Európa térképért elkérnek, elég borsos összeg az App Store átlagáraihoz képest, de a térképeknek bizony jogdíjuk van, és hát maga az alkalmazás is elég komoly fejlesztés (ráadásul még így is olcsóbb, mintha más PDA-ra/okostelefonra vennénk meg egy MicroSD kártyán). A térképek frissítése 2010 decemberéig ingyenes ehhez a verzióhoz.
A telefonos navigálásnak persze akadnak hátulütői is. Például bejövő hívás esetén átmenetileg le kell mondanunk a navigációról, mivel az iPhone nem enged multitaskban dolgozni külső fejlesztésű programokat. Hosszabb hívás esetén persze megtehetjük, hogy a telefonalkalmazást háttérbe küldjük, és beszélgetés közben újra elindítjuk az iGo-t, de arra az időre, amíg a hívást jelző ablak bejön, akkor is ki fog lépni a térképszoftver, és a betöltése nagyjából 25-35 másodpercet vesz igénybe (első vagy többszöri betöltéstől függően, és szigorúan az iPhone 3G-re vonatkoztatva, mivel csak azon próbáltuk), amit addig navigáció nélkül töltünk.
Ez persze csak ritkán szokott problémát okozni, így ha iPhone-t használunk, és nem akarunk külön navigációs készüléket beszerezni mellé, az almás navigációval is egészen jól elboldogulhatunk.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Anthony Faucit kérte fel Joe Biden egészségügyi főtanácsadónak

Anthony Faucit kérte fel Joe Biden egészségügyi főtanácsadónak

Megérkezett az első vakcinaszállítmány az Egyesült Királyságba, a jövő héten kezdődhet az oltás

Megérkezett az első vakcinaszállítmány az Egyesült Királyságba, a jövő héten kezdődhet az oltás

Magyarország is belekeveredett Szerbia és Montenegró legújabb párbajába

Magyarország is belekeveredett Szerbia és Montenegró legújabb párbajába