Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a0e9d00f-6684-473a-b0bd-214a6f4274ef","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A filmben Ralph Fiennes vezetésével választanak új pápát, akinek nagy titka van.","shortLead":"A filmben Ralph Fiennes vezetésével választanak új pápát, akinek nagy titka van.","id":"20250423_Ferenc-papa-halala-utan-kilott-a-Konklave-cimu-papavalasztos-thriller-nezettsege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0e9d00f-6684-473a-b0bd-214a6f4274ef.jpg","index":0,"item":"5647b0ba-2aab-43e0-957c-9d7c68e159a6","keywords":null,"link":"/kultura/20250423_Ferenc-papa-halala-utan-kilott-a-Konklave-cimu-papavalasztos-thriller-nezettsege","timestamp":"2025. április. 23. 08:30","title":"Ferenc pápa halála után kilőtt a Konklávé című pápaválasztós thriller nézettsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dae23e20-3c4d-49cc-9705-2bd98dcb6ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hatóság azt írta, a gyűlés résztvevői előbb jogellenesen a Ferenciek terénél akadályozták a közlekedőket, majd egy csoportjuk a Szabadság hídhoz vonult, ahol blokkolta a forgalmat.","shortLead":"A hatóság azt írta, a gyűlés résztvevői előbb jogellenesen a Ferenciek terénél akadályozták a közlekedőket, majd...","id":"20250423_rendorseg-eljaras-feljelentes-hadhazy-akos-tuntetes-demonstracio-ferenciek-tere-erzsebet-hid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dae23e20-3c4d-49cc-9705-2bd98dcb6ecd.jpg","index":0,"item":"5a7498fc-18c2-4986-8dc6-72edcd4f9f82","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_rendorseg-eljaras-feljelentes-hadhazy-akos-tuntetes-demonstracio-ferenciek-tere-erzsebet-hid","timestamp":"2025. április. 23. 10:25","title":"Ötvenhat ember ellen indított eljárást a rendőrség Hadházyék keddi tüntetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3394fba-daca-4fad-8f88-648bae0041dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Donald Trump kormányzatának költségcsökkentő tervei is hatással lehetnek a Nemzetközi Űrállomás (ISS) biztonságára, épp akkor, amikor a Föld körül keringő kutatólabornak a szakemberek szerint még több forrást kéne biztosítani.","shortLead":"Donald Trump kormányzatának költségcsökkentő tervei is hatással lehetnek a Nemzetközi Űrállomás (ISS) biztonságára, épp...","id":"20250422_nemzetkozi-urallomas-iss-mukodes-vege-tervek-biztonsag-repedesek-szivargas-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3394fba-daca-4fad-8f88-648bae0041dc.jpg","index":0,"item":"9ff2467b-ebd9-4547-9e44-884be4e2ce67","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_nemzetkozi-urallomas-iss-mukodes-vege-tervek-biztonsag-repedesek-szivargas-koltsegvetes","timestamp":"2025. április. 22. 19:03","title":"Kockázatos korba lép a Nemzetközi Űrállomás, aggódik a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4114a426-1285-4b09-9a45-a8fa424834d6","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ki akadályozná meg, hogy Trump szépen a vonal alá kényszerítse a társadalmi elitet, mint Orbán? Az elnöknek nagyon tetszene az orbánizmus maffiadimenziója is, amit Mészáros Lőrinc felemelkedése fémjelez – magyarázta a vele készült interjúban a Bostoni Egyetem professzora.","shortLead":"Ki akadályozná meg, hogy Trump szépen a vonal alá kényszerítse a társadalmi elitet, mint Orbán? Az elnöknek nagyon...","id":"20250422_Quinn-Slobodian-kanadai-tortenesz-trump-orban-die-zeit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4114a426-1285-4b09-9a45-a8fa424834d6.jpg","index":0,"item":"8e0800de-6ee4-4ab7-8a3a-b074778f1380","keywords":null,"link":"/360/20250422_Quinn-Slobodian-kanadai-tortenesz-trump-orban-die-zeit","timestamp":"2025. április. 22. 16:02","title":"Az USA minden további nélkül orbánizálódhat – Quinn Slobodian kanadai történész a Die Zeitnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök megosztotta azt is, szívesen beszél Donald Trumppal, ha találkoznak Ferenc pápa temetésén. ","shortLead":"Az ukrán elnök megosztotta azt is, szívesen beszél Donald Trumppal, ha találkoznak Ferenc pápa temetésén. ","id":"20250422_volodimir-zelenszkij-tuzszunet-targyalasok-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09e5b930-0dbe-4930-93f4-9fe8aee4de28.jpg","index":0,"item":"e26ae104-c2bf-4ea6-9d3e-4cb83d201b43","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_volodimir-zelenszkij-tuzszunet-targyalasok-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. április. 22. 21:51","title":"Zelenszkij kijelentette, hogy Ukrajna semmilyen körülmények között nem ismeri el Oroszország fennhatóságát a Krím félszigeten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. április. 23. 07:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c14e93ab-3cd0-4bf9-b870-321fc9588445","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ezzel a külön almárkával erősítené pozícióit Kínában a német cég. ","shortLead":"Ezzel a külön almárkával erősítené pozícióit Kínában a német cég. ","id":"20250423_Bemutatkozott-a-csupa-nagybetus-AUDI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14e93ab-3cd0-4bf9-b870-321fc9588445.jpg","index":0,"item":"76b9afea-a653-4f05-8678-6e5f662c4954","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Bemutatkozott-a-csupa-nagybetus-AUDI","timestamp":"2025. április. 23. 07:56","title":"Bemutatkozott a csupa nagybetűs AUDI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"352b6e46-0831-4213-805d-d257d2b0f909","c_author":"Horn Andrea","category":"360","description":"A hétfőn elhunyt katolikus egyházfő különös jelentőséget tulajdonított a sportnak mint az embereket és népeket egymáshoz közelebb hozó, a megbékélést elősegítő eszköznek.","shortLead":"A hétfőn elhunyt katolikus egyházfő különös jelentőséget tulajdonított a sportnak mint az embereket és népeket...","id":"20250423_ferenc-papa-sport-futball-san-lorenzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/352b6e46-0831-4213-805d-d257d2b0f909.jpg","index":0,"item":"5f2e0e3e-8fb1-4e4a-80c1-76ec609809a1","keywords":null,"link":"/360/20250423_ferenc-papa-sport-futball-san-lorenzo","timestamp":"2025. április. 23. 14:10","title":"A fociimádó Ferenc pápa a sportban is megtalálta a hit üzenetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rothschild és a Déli Vasút: a Déli pályaudvar 150 éves története
szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?
1861. április 1-jén indult a Déli pályaudvarról az első menetrendben meghirdetett személyvonat.
A Déli pályaudvar és a Dunántúl legfontosabb vasútvonalának építésére, ezek 150. évfordulójára pénteken ünnepséggel emlékeztek - erről bővebben korábbi hírünkben olvashatnak.
A Déli Vasút egykor a Dunántúl egyik legfontosabb közlekedési vonalait üzemeltető cég volt, amelynek jogutódját csak 1932-ben államosították. Ez a vasúttársaság építette meg a mai Budapest-Déli pályaudvarról induló balatoni vonalat is, amely 1861-ben érte el Kanizsát, a mai Nagykanizsát. És persze ez a társaság létesítette 150 éve a Déli pályaudvart is.
Az 1825-27-es országgyűlés mondta ki először az elmaradott közlekedési viszonyok felszámolását. Széchenyi István gróf javaslatában négy fő-, négy mellék-, és négy szárnyvonalat javasolt. Az első a Duna bal partján, Vácon keresztül Béccsel, a második a Balaton mentén a tengeri kikötővel, Fiumével, a harmadik Szolnokon át Araddal, a negyedik Miskolcon át pedig Kassával létesített volna kapcsolatot. Ebből az 1848/49-es forradalom és szabadságharcig két vonal kezdett kiépülni: a Pest és Vác, illetve a Pest és Szolnok közötti vasutak. A budai oldalon tehát ekkor még nem épültek sínpárok.
Belép Rothschild
A szabadságharc elbukása után az osztrák birodalmi érdekek szerint épültek az új vasutak. A Bécs-Trieszt útvonalhoz Pragerhofnál (tehát Ausztriában) csatlakozva épült ki a Déli Vasút első szakasza. (Ez azt jelentette, hogy az osztrák vasút leágazása volt csupán Kanizsa – ma: Nagykanizsa - felé.) Pénzügyi nehézségek miatt nem állami, hanem magánbefektetéssel akarták megépíteni a vonalat, erről egy 1854-es törvény gondoskodott – derül ki abból a történeti összeállításból, amelyet a MÁV Zrt. bocsátott lapunk rendelkezésére, és amelynek szerzője Barcza László, Budapest-Déli pályaudvar csomópontvezetője.
Stiller Ákos
A magántőkések 1856. augusztus 26-án kapták meg a kivitelezésre a jogot Ferencz József Keleti Vasút néven. 1858 nyarán Rothschild báró olasz pénzembereken keresztül megvásárolta az olasz területeken lévő osztrák államvasúti vonalakat. Rothschild és az általa képviselt bankházak - kihasználva Ausztria pénzügyi nehézségeit -, kész volt megvásárolni a Déli Államvasutakat is. Így aztán 1859. január 1-i keltezéssel létrehozták az osztrák birodalom legnagyobb vasútvállalatát, a „Cs. kir. szab. déli állam-, lombard-velencei és közép-itáliai vasút társaságot”. Ennek 3133 kilométeres teljes vonalhosszából 1396 kilométer már üzemben volt, 1105 épülőfélben, 632-t pedig még csak terveztek.
A Déli Vasút meghódítja a Dunántúlt
Először a Pragerhof-Kanizsa vonalon jelentek meg a földmunkákat végző kivitelezők, majd az Újszőny-Székesfehérvár és a Buda-Kanizsa vonalon is. 1860. április 24-én megnyitották a Pragerhof-Kanizsa vonalat a közforgalom számára.
1860. június 1-én megnyílt az újszőny-fehérvári vonal. 1860 nyarán már a vonal teljes hosszában formálódott Kanizsától Budáig a pálya, elkészültek a hidak, átereszek, készültek a felvételi épületek; a magasépítményeket Carl Schilling tervezte.
Hová építsék a Déli pályaudvart?
A Déli pályaudvar elhelyezését széles körű vita előzte meg. A budai polgárság egy része, főképp a gabonakereskedelemben is érdekeltek, a pályaudvart a Duna partra szerették volna építtetni, ahol közvetlen csatlakozást kaphat a dunai hajózáshoz. Mások messze a városon kívül szerették volna megállítani a vasútépítést. A társaság a polgárváros közelében kívánta megépíteni pályaudvarát, amint ezt már 1848-ban is tervezték.
Stiller Ákos
Az új vonalon a teherforgalom már március 22-én megindult. Ugyanezen a napon keltezték a vasúttársaság hirdetményeit, amelyekkel közzétették a vonal megnyitását. Buda és Kanizsa között ekkor 14 állomást nyitottak meg a közforgalomnak.
Az olasz területen (időközben létrejött ugyanis az egységes Olaszország) levő vonalak leválasztását 1876-ban hagyták jóvá. A „Cs. K. szab. Déli Vaspálya Társaság” (K. k. priv. Südbahn-Gesellschaft) elnevezésű társulat székhelye továbbra is Bécs maradt.
A kiegyezés után
Az állam 1868. június 30-án megvásárolta az ország első állami vasútjává váló vonalat, és megkezdte működését a Magyar Királyi Államvasutak Üzletigazgatósága, mely az 1881-ben történt átszervezés után mint a Magyar Királyi Államvasutak Igazgatósága működött tovább. A Magyar Királyi Államvasutak Fiumébe vezető vonala 1873-ra kiépült. A társaság nagyságát mutatja, hogy 1882-ben 609 mozdonya, 1323 személykocsija és 11 324 teherkocsija volt. Ezekből 186 mozdonyt, 397 személykocsit és 3602 teherkocsit a magyar vonalakhoz tartozóként kezeltek.
A társulat 1880-ban a Déli Vasút – tőkéjének szétválasztása nélkül – magyar vonalai számára, habár aránylag kis hatáskörrel, de mégis külön üzletigazgatóságot szervezett.
A Déli pályaudvar építése
A pályaudvar a Vérmező mellett, a Lánchíd és az alagút folytatásában épült meg 150 évvel ezelőtt. Az építkezések 1859 szeptemberében kezdődtek meg és, majd egy éven keresztül, 1860 nyaráig tartottak. Az indóház kifejezés alatt tulajdonképpen a felvételi épületet értik. Az egykori budai pályaudvar felvételi épülete volt abban az időben a második hazai úgynevezett fejpályaudvar, de ennek ellenére mégsem volt az igazi, mert fejperont nem építettek hozzá (ott volt a 16 méter átmérőjű fordítókorong ugyanis).
Az országban ezen az épületen jelentek meg azok a jellegzetességek, melyek azután a 25 évvel később felépített Nyugati és Keleti pályaudvaron egyaránt visszaköszöntek: a fedett utascsarnok, a benne elrendezett induló-érkező vágányok, az épület négy sarkában többszintes épületrészek az épület hosszának felezésében a sarkokon levőkkel megegyező, de a teljes belmagasságot szabadon hagyó indulási és érkezési csarnok.
Stiller Ákos
A XX. század első felében a pályaudvaron említésre méltó építkezések, jelentősebb átalakítások nem történtek. Ám 1932-ben a DSA magyarországi vonalai átkerültek a MÁV üzleti kezelésébe. 1943-ban megkezdték a pályaudvar fejlesztését és kisebb korrekciót végeztek, ami abból állt, hogy építettek két rövid, de vonatok indítására alkalmas külső vágányt: „A” és „Külső 5.” vágányjelzéssel, amelyek valamelyest csökkentették a csarnok vágányainak leterhelését.
A II. világháború során Hitler 1944. november 23-án erőddé nyilvánította a fővárost (Festung Budapest), s ezzel megpecsételte a város és a pályaudvar sorsát. A budai Várba húzódó német és magyar védők utolsó utánpótlási vonalát a Vérmezői repülőtér és környéke, illetve a budai vasútállomás volt. Mindkettő környékét gyakorlatilag szétbombázták, rommá lőtték és elpusztították a harcok során.
Háború utáni újjáépítés
A harci cselekmények budai bejeződése után, 1945 februárjában azonnal hozzáláttak a romok eltakarításához. A borzasztó pusztítások ellenére már 1945 májusában megindult a forgalom az évfordulót ünneplő vonal csaknem teljes hosszában.
A pályaudvaron 1945. szeptember 4-én indult meg ismét a forgalom. Ekkor azonban hirtelen a főváros és a Dunántúl között közlekedő valamennyi vonat forgalmát odaterelték, hogy az összekötő híd terheltségét csökkentsék. 1945-ben a régi és főként a háború során jórészt tönkrement vágányzatot felújították, a pályaudvar elpusztult érkezési oldala és négyvágányos csarnoka helyén egy hatvágányos fedél nélküli személypályaudvart létesítettek, így vált lehetővé, hogy 1946 után a pályaudvarra bevezethették a pusztaszabolcsi vonal személyforgalmát.
Az 1962-es korszerűsítés
1962-ben szélesebb utasperonokat létesítettek új vágányelrendezéssel, továbbá új utasforgalmi csarnokot építettek, és úgynevezett fejpályaudvari formát képeztek ki. A pályaudvaron 6 „csarnoki induló és fogadóvágány”, valamint 2 csonka indulóvágány állt a forgalom rendelkezésére, ami már lehetővé tette, hogy ezután a szombathelyi és pécsi vonatok is a Déli pályaudvarról induljanak, illetve oda érkezzenek.
Stiller Ákos
Az 1970-ben elkezdődött újabb építkezésnél már az egyre inkább előtérbe kerülő városi közlekedési és városrendezési követelmények is közrejátszottak. Az utasforgalmi csarnokot kibővítették. A már meglévő csarnokrészt a Vérmező felé kissé íves kialakítással körülbelül 30 méter szélességben és 85 méter hosszban emelt új, azonos külsejű épületrésszel összeépítették. Az átépítés során külön-külön peronnal ellátott 12 indító-fogadó vágányt is terveztek. De már nem sokáig állhatott szemben egymással a két épület, mert a régi felvételi épületet 1975. november 25-én bontani kezdték (felrobbantották).
Az utasforgalmi csarnokkal derékszögben, a vágányokkal párhuzamosan építették fel az új, mintegy l00-120 méter hosszú és 14 méter széles üzemi épületet, amely a vágányok felől három, a Krisztina körút felől pedig négyemeletes. 1972 karácsonyára adták át a fővárosi 2-es metró Deák Ferenc tér és Déli pályaudvar között megépített szakaszát, s ezzel egyidőben az utascsarnok is megnyílt.
A Himnusszal és Széchenyi István terveinek felidézésével kezdődött az az ünnepségsorozat, amellyel a Déli pályaudvar 150 éves fennállására és a kanizsai vonal megépülésére emlékezik a MÁV.
A Déli Vasút építésekor 1861. április elsején indult meg az első menetrendben meghirdetett személyvonat - a Déli pályaudvar 150 éves fennállása alkalmából kérdeztünk meg itt dolgozókat és átutazókat mióta járnak a Délibe.
Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem foglalkozó underground szcéna, ahol a radikálisok kivárnak. De nem mindenki.