szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tudta, hogy több mint 400 ezer repülőgép létezik a Földön? És azt, hogy a világ repülőgép-állományának csupán 21 százaléka utasszállító?

A repülés sokakat foglalkoztat, de kevesen ismerik a repülőgépeket, és főleg kevesen tudják, hogy milyen különleges szerkezetekkel kísérleteznek napjainkban. A National Geographic Channel pilóták és mérnökök segítségével, sok történeti és statisztikai érdekességgel mutatja be a legkülönlegesebb repülőgépeket. A vasárnap reggel 8-kor kezdődő 100% repülő című film apropóján íme néhány érdekesség.

National Geographic Channel
  1. A világon jelenleg közel 400 ezer repülőgép van.
  2. A világ repülőgép-állományának mintegy 8 százalékát katonai gépek teszik ki, melyeknek csupán 50 százalékát vetik be tényleges csatákban.
  3. Az A10-es Warthog büszkélkedhet a világ legnagyobb repülő gépágyújával, és ezernél több lövedéket lő ki 18 másodperc alatt.
  4. A leggyakoribb katonai szállítógép a C130-as Herkules, amely szántóföldről, jégről, hóról és a sivatagból is képes felszállni. Legalább egy ilyen gép a nap minden percében a levegőben tartózkodik.
  5. Az U2-es kémrepülőgép a világűr határán, 21 kilométer magasan repül, a felderítő gépek közül a legmagasabban. A nagy repülési magasság miatt a pilótának űrhajós szkafanderbe kell öltöznie.
  6. A sportrepülőgépek 12 százaléka házilag készül. Több mint 40 ezer ultrakönnyű gép van a Földön, vagyis mintegy 40 ezer ember szerint jó mulatság felülni “egy papírsárkányra kötözött fűnyíróra”.
  7. Utasszállító repülőgépből már 80 ezernél is több van a Földön, ám ez is csupán 21 százaléka a világ összes repülőgépének.
  8. A Boeing 737 a legnépszerűbb utasszállító: minden ötödik másodpercben felszáll valahol egy, és minden percben legalább 1000 ilyen gép van a levegőben.
  9. A svédországi Arlanda repülőtéren található a Jumbo Hostel: az óriásgépet szállodává alakították át, melynek akár a pilótafülkéjében is alhatunk.
  10. A Solar Impulse kísérleti repülőgép földrészeket szelhet át üzemanyagfelvétel nélkül, ugyanis napelemek működtetik. 2012-ben Európából Afrikába repült, 2013-ban pedig átrepülte az Egyesült Államokat, mindezt napenergia használatával.

Ha érdeklik a repülőkkel, repüléssel kapcsolatos érdekességek, ide kattintva bőven talál még belőlük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!