Pavló Péter
Pavló Péter
Tetszett a cikk?

Közel nélkülözhetetlen egy e-kereskedésbe fogó kkv-nak a közösségi média: nem kihagyhatatlan, de nagyon megnehezíti saját dolgát az, aki nem tart kapcsolatot valamilyen közösségi csatornán is a (potenciális) ügyfeleivel. Hogy milyen stratégia mentén halad valaki, az területenként és cégenként is nagyon eltérő lehet, ám ha valaki sikeres akar lenni a közösségi médiában, egy biztos: rengeteg energiát kell belefektetnie.

Ma már épp úgy nem létezhet egy lakossági ügyfelekből élő cég Facebook-oldal nélkül, ahogy néhány éve nem létezhetett saját weboldal nélkül sem. Hatványozottan igaz ez azokra, akik e-kereskedelemmel foglalkoznak, a legnagyobb arányú forgalom ugyanis onnan terelhető át a vásárlói felületre. Az elmúlt évekhez képest azonban megváltozott a játéktér, így napjainkban nem lehet azokkal a módszerekkel élni, mint amikkel néhány éve még sikeres kampányt tudtak végrehajtani a cégek.

“Számtalan webshop és más e-kereskedelmi cég létezik, amelyek valamilyen játéknak, vagy virálisan terjedő alkalmazásnak köszönhetik a rajongótáborukat. A néhány éve hatalmas slágernek számít, Mi az indián neved? nevű facebookos alkalmazás mögött például egy gyulai ékszerüzlet, az Extreme Silver állt, akiknek mára több mint 900 ezer lájkolót sikerült összegyűjteniük” – emlékeztetett Radisics Milán, a Radex Media Group közösségi média- és marketing szakértője. A módszer akkor egyszerű volt: a nevet osztogató alkalmazás használatához el kellett fogadni a felhasználási feltételeket, és aki ezt megtette, az ugyanezzel a svunggal a cég facebookos rajongójává is vált.

Hasonló módszerrel ma már mérsékelten lehet rajongókat szerezni, de a szakértő szerint erre nincs is feltétlenül szükség, vagy legalábbis nem úgy, ahogy korábban látni lehetett.

Több jó módszer is van, akár váltogatni is lehet őket

Mivel a legtöbb kkv számára egy jól dolgozó, a közösségi médiában jártas szakember nem fér bele a havi kiadásokba, ezért saját erőből kell dolgozni. Az viszont elengedhetetlen, hogy az online marketinges eszközökre, például a facebookos hirdetésekre költsön a cég, éppen ezért érdemes már jó előre eldönteni, hogy mi a legfontosabb cél: a hosszabb távon kifizetődő közösségépítés, vagy a már rövid távon is sikereket hozható ügyféltoborzás.

hvg.hu

“A mi esetünkben már a kezdetektől fogva futott Facebook-hirdetés, ám nem mindig azonos céllal. Az elején még a bázisépítés volt a legfontosabb, és csak valamivel később váltottunk át arra, hogy termékeket hirdessünk. A rajongói szám növelésekor futó kampány idején volt olyan eset, amikor napi 4-500 új taggal bővültünk, ami egy igen komoly számot jelent. Mindez azért is volt fontos, mert meggyőződésem szerint terméket is onnan vesznek szívesen az emberek, ahol azt látják, már van egy nagyobb létszámú közösség is” – mondja Duchaj Ibolya, a Macskaságok Boltjának tulajdonosa.

A cég alig egy éve alakult meg, majd nem sokkal később a Facebookon is megjelent. Azóta közel 18 ezres rajongótábort építettek ki maguknak, mindezt napi 1000, Facebookon elköltött forintból. De a tábort nem csak megszerezni nehéz, hanem megtartani is. Éppen ezért a követőknek mindig releváns tartalmat kell adni annak érdekében, hogy az oldal elérése ne zuhanjon, és a webshopra terelt forgalma se csökkenjen.

A kulcsszó: targetálás

A kkv-k számára egy másik lehetőség a rajongók toborzása mellett, ha elsősorban nem a közösség építésére, hanem az értékesítésre helyezik a hangsúlyt. Ahogy a hagyományos, offline vállalkozások, az e-kereskedők számára is meg kell határozni, pontosan kinek szánják az adott terméket, szolgáltatást, a közösségi oldalon futó kampányt pedig ennek ismeretében kell beállítani.

“Lézerpontossággal tudjuk belőni azt, hogy mely az a célcsoport, akinek hirdetni szeretnénk, vagyis targetálhatjuk a hirdetést. Egy cipővel kereskedő kkv például azt is megadhatja, hogy a Budapesten élő, iPhone-t, használó, egy adott márkát kedvelő 20-22 éves hölgyek legyenek azok, akiknek a reklám szól, így ha valóban ők a kiszemelt célcsoport, jóval nagyobb eséllyel kattintanak majd át a webshopra. Ilyen alapon szinte mindegy, hogy mit árul a cég, az esetek döntő többségében sikerül majd eladni azt” – hangsúlyozza Radisics Milán.

Időigényes munka

A közösségi oldal fenntartása és kezelése mindig időt vesz el egy kis- és középvállalkozástól, ami azt is jelenti, hogy adott esetben a tényleges értékesítéssel nem, vagy nem annyira tud foglalkozni, mint egyébként. Hiába a hirdetés, a Facebook-oldal beindításakor még valószínűleg sok időt vesz igénybe annak karbantartása, a legtöbben ugyanis ilyenkor lépnek elő a tartalom fogyasztójából a tartalom gyártójává, ami teljesen más szemléletet kínál.

Bár érdemes lehet meghallgatni egy online marketinges tanácsadó véleményét is, az általánosan fontos, hogy a posztolás folyamatos legyen, különben az oldal nem éri el a célját. Emellett szórakoztatnia és informálnia is kell egyszerre, vagyis nem szabad csak és kizárólag a vásárlásra buzdító posztokat közölni. A rendszeresség is fontos, például a napi posztolás: ha napokig nem születik bejegyzés, sok meglévő rajongó “leépül”, az elérést nagyon nehéz lesz ismét feltornázni, amitől a legtöbben elkedvtelenednek. “Olyan ez, mint egy szobanövény: folyamatosan öntözni kell, nehogy kiszáradjon” – mondott találó hasonlatot Radisics Milán.

Hogy mikor hoz mindez eredményt, az természetesen nagyon változó – akár néhány nap alatt, de az is lehet, hogy hetekbe, hónapokba telik, mire kialakul egy megfelelő közösség, belőlük pedig az ügyfélkör.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!