Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A BDPST Serbia Zrt. még nem végzett kimutatható tevékenységet, de azt megállapították róla, hogy az orosz–ukrán háború nem veszélyezteti a működését.","shortLead":"A BDPST Serbia Zrt. még nem végzett kimutatható tevékenységet, de azt megállapították róla, hogy az orosz–ukrán háború...","id":"20250528_Tiborcz-Istvan-BDPST-Serbia-International-ceges-beszamolo-vagyonkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e.jpg","index":0,"item":"27c7bc70-9c24-4d7f-92af-eb7a96e3ce50","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_Tiborcz-Istvan-BDPST-Serbia-International-ceges-beszamolo-vagyonkezelo","timestamp":"2025. május. 28. 12:37","title":"Egyelőre alvósejtként működik Tiborcz szerbiai vagyonkezelője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e230198a-7204-4b16-88f8-7fb287009eba","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az olasz Corriere della sera értesülései szerint Antonio Filosa válthatja a Stellantis élén a tavaly év végén távozó Carlos Tavarest.","shortLead":"Az olasz Corriere della sera értesülései szerint Antonio Filosa válthatja a Stellantis élén a tavaly év végén távozó...","id":"20250528_Fontos-bejelentesre-keszul-szerdan-az-egyik-legnagyobb-autogyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e230198a-7204-4b16-88f8-7fb287009eba.jpg","index":0,"item":"8e9d5b17-1609-4742-967b-9709a9747471","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_Fontos-bejelentesre-keszul-szerdan-az-egyik-legnagyobb-autogyar","timestamp":"2025. május. 28. 07:55","title":"Fontos bejelentésre készül szerdán az egyik legnagyobb autógyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24f1c6d6-e657-454b-84d5-968c8e7abfaf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Telegram alapítója szerdán az X-en jelentette be, hogy óriási összeget kap Elon Musk cégétől, az xAI-tól, hogy beépítse a Telegramba a Grok mesterséges intelligenciát. Aztán a bejegyzés alá Elon Musk is kommentelt egyet.","shortLead":"A Telegram alapítója szerdán az X-en jelentette be, hogy óriási összeget kap Elon Musk cégétől, az xAI-tól...","id":"20250529_telegram-xai-mesterseges-intelligencia-grok-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24f1c6d6-e657-454b-84d5-968c8e7abfaf.jpg","index":0,"item":"de5da625-8f34-4f23-b15a-e4dfd161e023","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_telegram-xai-mesterseges-intelligencia-grok-elon-musk","timestamp":"2025. május. 29. 11:03","title":"A Telegramon is megjelenhet Elon Musk mesterséges intelligenciája, de van itt egy bökkenő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Tesla-vezér egy nappal azután tette meg a bejelentését, hogy kritizálta Donald Trump költségvetési törvényjavaslatát.","shortLead":"A Tesla-vezér egy nappal azután tette meg a bejelentését, hogy kritizálta Donald Trump költségvetési törvényjavaslatát.","id":"20250529_elon-musk-tavozas-amerikai-kormanyzat-doge-donald-trump-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9.jpg","index":0,"item":"d8d55ba6-31aa-4941-b1ec-c87b896d8726","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_elon-musk-tavozas-amerikai-kormanyzat-doge-donald-trump-koltsegvetes","timestamp":"2025. május. 29. 05:51","title":"Távozik Elon Musk a DOGE éléről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13a6a0e7-1b58-433e-94ad-35f3cdd61cd9","c_author":"Székács Linda","category":"360","description":"Gyönyörű tájak, tiszta levegő, béke és magas fizetések. Nemcsak Európában, de az egész világon Svájcban a legjobb az emberek életminősége egy friss felmérés szerint. Az ország évi több ezer magyart vonz a jobb megélhetés és jobb élet reményében, külföldiként azonban gyakran szinte lehetetlen lakást és munkát szerezni. Ma már, azt mondják, nem is lehet gyorsan sok pénzt összeszedni. Beszéltünk olyan háromgyerekes anyával is, aki épp a vagyonát éli fel odakint, mert a magyar orvosok már lemondtak nagybeteg lányáról.","shortLead":"Gyönyörű tájak, tiszta levegő, béke és magas fizetések. Nemcsak Európában, de az egész világon Svájcban a legjobb...","id":"20250528_kivandorlas-svajcba-ulfoldon-elo-magyarok-svajc-megelhetes-lakhatas-munka-penz-ausztria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13a6a0e7-1b58-433e-94ad-35f3cdd61cd9.jpg","index":0,"item":"df56a97c-7df6-4a14-90f7-c085a6562047","keywords":null,"link":"/360/20250528_kivandorlas-svajcba-ulfoldon-elo-magyarok-svajc-megelhetes-lakhatas-munka-penz-ausztria","timestamp":"2025. május. 28. 19:30","title":"„Más mocskát takarítani szörnyű érzés volt” – jól hangzik, de bitang nehéz magyarként boldogulni a világ egyik legjobb országában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9ce8c75-b784-4a37-bcdf-823b5fc29dd6","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"A Kégl-kastélyhoz tartozó, Natura 2000-es területen építkezik a Matolcsy-klán strómanja, aki a Pallas Athéné Alapítvány adóssága fejében elzálogosította a területet. Az ügyben a rendőrség is nyomoz.","shortLead":"A Kégl-kastélyhoz tartozó, Natura 2000-es területen építkezik a Matolcsy-klán strómanja, aki a Pallas Athéné Alapítvány...","id":"20250528_hvg-Matolcsy-Adam-Kegl-kastely-Kegl-Gyorgy-Pallas-Athene-Alapitvany-Natura-2000-Stofa-Gyorgy-Faltec-Sres-Nesztor-Sufrics-MNB-MBH","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9ce8c75-b784-4a37-bcdf-823b5fc29dd6.jpg","index":0,"item":"dcbf5ece-667a-42c4-895c-e5616a2a816f","keywords":null,"link":"/360/20250528_hvg-Matolcsy-Adam-Kegl-kastely-Kegl-Gyorgy-Pallas-Athene-Alapitvany-Natura-2000-Stofa-Gyorgy-Faltec-Sres-Nesztor-Sufrics-MNB-MBH","timestamp":"2025. május. 28. 09:30","title":"Százmilliárdos gyanús adósság, különös tulajdonosi viszonyok, nyomozás „a kis Matolcsy nyugdíjasházának” környékén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d29a9d41-227a-41e1-9670-0fedb1ca4718","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A törpesasnak a nyolcvanas években volt az utolsó bizonyított hazai költése. ","shortLead":"A törpesasnak a nyolcvanas években volt az utolsó bizonyított hazai költése. ","id":"20250528_paks-madar-torpesas-duna-drava-nemzeti-park","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d29a9d41-227a-41e1-9670-0fedb1ca4718.jpg","index":0,"item":"fcef390b-8214-4022-b049-a374aae5b979","keywords":null,"link":"/elet/20250528_paks-madar-torpesas-duna-drava-nemzeti-park","timestamp":"2025. május. 28. 11:57","title":"Ritka madár bukkant fel a Paksi ürgemezőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Felemásra sikeredett a SpaceX legújabb tesztje, amelyben a Starship űrhajó képességeit igyekezett próbára tenni a vállalat.","shortLead":"Felemásra sikeredett a SpaceX legújabb tesztje, amelyben a Starship űrhajó képességeit igyekezett próbára tenni...","id":"20250528_spacex-starship-urhajo-teszt-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ef3990b-517a-4abf-a7fc-6b75d94c60fb.jpg","index":0,"item":"1c7438a0-5bf0-438a-aa5d-bb1007528a52","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_spacex-starship-urhajo-teszt-video","timestamp":"2025. május. 28. 09:02","title":"Felrobbant és az Indiai-óceánba hullott a SpaceX Starship űrhajója – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
“A gyalog a sakk-készlet leggyengébb és egyben legszámosabb bábuja, amely éppen ezért meghatározza a sakkjátszma jellegét és az állás szerkezetét.”
Az emberi fejlődés oltárán feláldozott emberélet mindig is kényes téma volt. Vagyis majdnem mindig. A szó szerint természetes mechanizmus – nem mellesleg: a közösség evolúciós érdeke – az volt, hogy valaki márpedig egyen a nagylevelű bokor terméséből. Hogy kiderüljön, a bogyó a túlélés érdekében felhasználható élelem vagy mérgező. Ha ez utóbbi volt, a tesztelőnk így járt. A környékbeliek viszont megjegyezték: a nagylevelű bokor életvédelmi szempontból nem a legjobb befektetés.
Kár lenne tehát ördögtől valónak ítélni a civilizációs fejlődés érdekében történő halált, a jelenség nélkül ma aligha beszélhetnénk civilizációról. (Sőt talán: aligha beszélnénk.) Ezt belátva teljesen egyértelműen eldönthető, sőt ami azt illeti, sürgősen eldöntendő az önvezető autók legnagyobb morális dilemmája.
Miről is van szó?
A technológia bemeneti oldalán már most sem múlik semmi: egy megfelelő szenzorokkal felszerelt gép már bőven rendelkezik annyi információval egy komplex élethelyzetről is, mint egy ember.
Ehhez néhány éven belül elkészül a feldolgozás oldala: a számítási teljesítmény általános növekedése miatt helyben, a rendkívül alacsony válaszidejű 5G mobilinternet-hálózatoknak köszönhetően pedig akár távolról, a gépek kollektív erőforrásaiból merítve is rendelkezésre áll majd az a teljesítmény, amellyel egy gép/robot/autó a másodperc töredéke alatt képes lesz végigvenni az összes forgatókönyv összes lehetséges kimenetét.
Itt lép be a dilemma: kit védjen az autó egy balesethelyzetben? Merthogy kialakulhatnak igencsak összetett döntési szituációk, igencsak nehéz szívvel meghozható ítéletekkel. Amikor az autó a gyors és precíz számításoknak köszönhetően már világosan látja, hogy nem mindenki fogja túlélni az esetet.
Nézzünk pár olyan helyzetet, melyek ha soha nem fognak előfordulni a történelem során, elméleti szinten akkor is döntést kell hoznunk bennük nem is olyan soká, még az önvezető autók forgalomba engedése előtt. A leegyszerűsített alapszituáció mindegyikben egy olyan útszakasz, melynek egyik felén a környéken zajló felújítási munkálatok miatt óriási betontömbök vannak. (Vagy, ha jobban tetszik: egy hegyi út, ami mellett rögtön a nagy semmi van.) Ritkán, persze, de előfordul: nincs olyan megoldás, hogy mindenki túlélje. Az önvezető autó éppen megközelíti a helyszínt, amikor viszonylag hirtelen megpróbál átjutni az úton valaki:
A: egy 60 éves férfi;
B: egy 28 éves kismama;
C: 7 évesek óvodások 4 fős csoportja.
Az autóban ugyanúgy ülhet:
A: egy 35 éves nő;
B: egy négytagú család, két kisgyerekkel;
C: két 18 éves fiatal.
A gép alapvetően kétféle döntést hozhat: (a sebesség csökkentése mellett) vagy elrántja a kormányt vagy egyenesen továbbhalad. Tehát vagy az autó utasa(i) vagy az úton előtte lévő személy(ek) életét hagyja meg. Másik oldalról nézve valamilyen előreprogramozott morális szempontrendszer alapján eldönti a mortálist: hogy ki haljon meg.
Igazából nincs kérdés
A legtöbb vonatkozó témájú értekezésben ilyenkor a különböző kombinációk elemzése következik. Ki ül az autóban? Hány éves? Netán többen ülnek? Hányan halnának meg: az autóban ülnek többen vagy az autó előtt van több ember? Van az autóban gyerek? Van az úton lévők között gyerek? Az autóban egy Nobel-esélyes tudós ül, aki jó eséllyel pár hónapon belül megtalálja a rák általános ellenszerét, és megmenti a fél emberiséget? Vagy ő éppen az autó előtt van az úton? Az autóban egy olyan, halálos beteg ember van, akinek minden számítás szerint már csak néhány hete van hátra?
Ám ezek véleményem szerint lényegtelen kérdések. Teljesen mindegy, hogy ki ül az autóban. Teljesen mindegy, hogy ki van az úton. Mindegy, hogy felnőtt-e az áldozat vagy gyerek; mindegy, hogy egy felnőtt vagy sok gyerek.
Az általános társadalmi fejlődés – hadd ne mondjam, az evolúció – érdeke ugyanis egyértelmű: hogy a gyalogos haljon meg. Különben elvágjuk a technológia útját. A technológiáét, ami végső soron a mi előrehaladásunkat hivatott biztosítani. Hiszen ki merne beülni egy olyan autóba, amiről tudja, hogy nem az ő életét tekinti elsődlegesnek? Ki fektetne pénzt egy olyan eszközbe, ami előre programozott módon félrenéz, amikor veszélybe kerül az ő (és a mellette ülő családja) saját élete?
Az önvezető autóknak el kell terjedniük. Ez a technológia minden emberi számítás szerint nagyságrendekkel csökkenti majd a balesetek számát. Később, ha majd minden autó rendszerbe kapcsolva működik, a jármű-jármű balesetek előfordulása, így az emiatt történt halálesetek száma a nullához konvergálhat. Ehhez azonban az első körben, az első korban vállalnunk kell valamit. Ha úgy tetszik, a kegyetlen, de mégiscsak kisebb rosszat:
a gyalognak meg kell halnia.
(A szerzőnek ugyan van jogosítványa, de nem használja azt. A vezetést pedig egy végtelenül unalmas és anakronisztikus tevékenységnek tartja. Nem az autófetisiszták felsőbbrendűsége beszél tehát belőle.)
A demokraták nagyvonalúak, és nem olyan pitiáner bosszúállók, mint te és a szolgáid. Pötyögd be szépen a telefonszámot, amit az óriásplakáton láttál, ha még emlékszel rá. Rendben lesz minden.