A terror fizikája nem hazudik: megállít-e egy betontömb egy kamionos terroristát?

Közönséges betontömb nem elég a kamionos terrortámadások ellen, de hogy mi a megoldás, az egyelőre kísérletek tárgya.

  • HVG HVG
A terror fizikája nem hazudik: megállít-e egy betontömb egy kamionos terroristát?

Idehaza rendőrkékre mázolva, egyik-másik német városban hangulatosan ajándékcsomagként díszítve állították fel őket a karácsonyi vásárok körül. A betontömbök (illetve helyenként víz- vagy homoktartályok) lettek volna hivatottak megállítani a teherautóval a tömegbe száguldó terroristákat, és ezúttal nem is történt semmi baj. Kétséges azonban, hogy ha valaki valóban újra megpróbálkozott volna ilyen támadással, akkor az útakadályok elhárították vagy éppen tetézték volna-e a bajt. A szükségből létrejött új kutatási terület eddigi kísérletei azt sugallják, hogy az akadályok elhelyezése, méretezése nem is olyan egyszerű.

Riasztó volt például annak a tavaszi kísérletnek az eredménye, amelyet a karácsonyi vásárokhoz időzítve elevenített fel a Süddeutsche Zeitung. Egy nagy német műszaki vizsgáztató cég, a Dekra próbapályáján egy tíztonnás teherautót küldtek (sofőr nélkül) 55 kilométeres sebességgel két betonkocka felé. A koloncok összetörték ugyan az autót – de nem állították meg: a roncs még 25 méterrel távolabb is nagy lendülettel csapódott a pálya kerítésébe. Sőt amikor a teherautó hegyesszögben ütközött, úgy lökte meg a betonkockát, mint dákó a biliárdgolyót, vagyis maga a védmű vált gyilkos lövedékké.

A fizika törvényei azt diktálják, hogy ha a jármű jóval súlyosabb, mint az akadály, akkor kevés energiát veszít, illetve energiájának aggasztóan nagy részét átadja a betontömbnek. Kézenfekvő lenne csúszásgátló rétegre helyezni az akadályt, de olyan erős súrlódást sajnos nem lehet elérni, hogy a gyors és nehéz jármű tényleg fennakadjon. Fölvetődött, de szintén kipróbálatlan az az ötlet, hogy a betonakadályok szélén rámpa legyen. Ha a teherautó ráhajt, a saját súlya szolgál nehezékül.

Kísérleti védőoszlopok a tavalyi nürnbergi karácsonyi piacnál. Nehogy biliárdgolyó legyen a betontömbből
AFP / DPA / Daniel Karmann

Logikusabb megoldás lenne a támadóhoz mérhető akadályokat felállítani, mondjuk keresztbe fordított teherautókat vagy építési törmelékkel teli konténereket, de német földön ezzel eddig senki sem tette próbára a karácsonyi vásárok vagy népünnepélyek látogatóinak türelmét. Azt pedig nem tudhatjuk, nem ez lehetett-e a céljuk a karácsony táján a pesti belvárosban parkoló TEK-páncélosoknak. Némiképp hasonló megoldással próbálkoztak Magdeburgban. Sok betontömböt kötöttek össze acélkábelekkel, abban a reményben, hogy a súlyok összeadódnak, és együttesen már megfékezik a terrorjárművet. A 40 ezer eurós beszerzés egyelőre nem váltotta be a reményeket: az első kísérlet alkalmával elszakadtak a kábelek. Rossz volt a méretezés; az először eltalált kábelnek 50-60 tonnás szakítóerőt kell kibírnia – magyarázta Eckhard Scholz, a Lipcsei Műszaki Főiskola professzora.

A lipcsei szakértő azóta további kamionok összetörése helyett számítógéppel szimulálta a különböző módszerek hatékonyságát. Az említett példákról az derült ki, hogy a tavaszi Dekra-teszthez hasonló esetben a betontömb és a fennakadt jármű 50 métert is csúszhat. A rámpás akadálytól már csak nagyjából 16 méter távolságot kellene tartaniuk a forralt boros bódéknak, a magdeburgiakhoz hasonló, de azoknál hatékonyabban összeláncolt betontömbök biztonsági zónája talán már 2-3 méter után véget érne.

Egy további módszert ahhoz hasonlítanak a szakértők, amikor az ügyes dzsúdós az ellenfél lendületét fordítja a maga javára. Kísérleteket végeztek fémből gyártott, L, X vagy háromszög formájú útakadályokkal. Kiderült, hogy megfelelő méretezés esetén ezek úgy ékelődnek a talaj és az alváz közé, hogy megemelik a teherautót, amely aztán visszaesik a földre. A bajor belügyminisztérium decemberben kezdett efféle elemeket kipróbálni több nagyvárosban. A képünkön is látható vasoszlopok alaplapon állnak, és egy méter 20 centi magasak. Alul üresek, ezért a súlypontjuk igen magasan van. Szintén a Dekra tesztelte őket. A várakozásnak megfelelően az ütközés hatására a teherautó a magasba repült. Igaz, így is 16 métert megtett még, mielőtt lecövekelt. Előny, hogy a védmű épségben maradt, újra felhasználható. A kérdés már csak az, hogy hány népünnepély megvédésére futja. A három oszlopból álló készlet ára 3650 euró, és legalább kétsornyit kell felállítani belőlük mindenhol, ahonnan veszélyes jármű érkezhet.

És akkor hiába értékelte nagyra Orbán Matolcsyt, Varga csak megnézte, legalább az aranytartalék megvan-e még

És akkor hiába értékelte nagyra Orbán Matolcsyt, Varga csak megnézte, legalább az aranytartalék megvan-e még

Az elnökváltás után lassan felgombolyodik a jegybank Matolcsy-korszaka – sok a botránygyanús ügy, de legalább az aranytartalék és a miniszterelnöki bizodalom megvan még. Adnan Polat lánya Magyarországon is szerepet vállalt, Mészáros Lőrinc felesége földeket vett, a pixisből kiesett volt veje pedig jogvédelmet nyert. Az infláció gyorsult, a nyugdíjasok utalványt kapnak, amit – bár a készpénzhasználat alkotmányos jog lett – csak korlátozottan költhetnek majd. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.