Kutatók azonosították a géneket, amik a figyelemhiányos hiperaktivitáshoz vezetnek.

Először sikerült azonosítaniuk a kutatóknak olyan genetikai variánsokat, amelyek növelik a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) kockázatát - olvasható a Science Daily tudományos hírportálon. Az ember génjei meghatározó szerepet játszanak a különböző mentális rendellenességek kialakulásában. Az ADHD esetében a kockázat 75 százalékát a genetikai tényezők adják. Egészen mostanáig azonban nem sikerült egyértelműen azonosítani ezeket a géneket.

A Psychiatric Genomics Consortium nevű nemzetközi szervezet kutatói összevetették a genetikai variánsokat több mint 20 ezer ADHD-val és 35 ezer anélkül élő ember teljes genomjában, és tizenkét olyan specifikus DNS-töredéket azonosítottak, amelyek a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarra hajlamosítanak. Az eredményeket a Nature Genetics című tudományos folyóiratban publikálták a szakemberek.

"A nagy mennyiségű adat lehetővé tette számunkra, hogy elsőként meghatározzunk olyan genomterületeket, amelyek eltérőek az ADHD-val és anélkül élők között. Az ADHD-ra hajlamosító genetikai variánsok kutatása évtizedekre nyúlik vissza, de mostanáig nem sikerült meggyőző eredményeket kapni. Most jelentősen megnöveltük a tanulmányba bevont alanyok számát, nagy mértékben növelve az esélyét annak, hogy hiteles eredményekre jutunk" - mondta Ditte Demontis, a dániai Aarhusi Egyetem adjunktusa, a tanulmány egyik vezető szerzője.

A mostani eredmények új betekintést nyújtanak az ADHD kialakulásának biológiai hátterébe. Az azonosított gének egy része például az agysejtek kommunikációjában, míg mások a kognitív funkciókban játszanak fontos szerepet.

Ki a nagyobb keresztény a Kossuth téri karácsonyfa körül: a kormány vagy a tüntetők?

Trump szerint az emberek fellázadnának, ha őt eltávolítanák a hivatalából