MTI / hvg.hu

A dinoszauruszok korából származó, mintegy százmillió éves madártollat talált borostyánba ágyazódva egy nemzetközi kutatócsoport Kínában.

A borostyánba zárt lelet egy madár farktolla. Cou Csinmej, a kanadai-kínai kutatócsoport tagja elmondta, hogy míg a legtöbb madártollat fosszilizálódott állapotban fedezik fel, ennek a leleltnek az a különlegessége, hogy az áttetsző borostyánban látni lehet a toll háromdimenziós felépítését, és ezzel sokkal több információhoz jutnak.

„A toll a földtörténeti kréta korszak kezdetéről származik, amely fontos időszaka volt a madarak evolúciójának. Ez a korszak mutatja meg, hogyan alakultak át bizonyos dinoszaurusz-típusok madarakká" – magyarázta Hszing Lita, a Kínai Földtudományi Egyetem adjunktusa, a kutatócsoport vezetője, hogy miért is olyan érdekes a lelet.

A Journal of Palaeogeography című folyóiratban publikált tanulmány szerint borostyánban fennmaradt farktollra Mianmar északi részén, a Hukawng-völgyben bukkantak a kutatók. Ez a térség nagyon gazdag borostyánlelőhelynek számít. A borostyán meg tudja őrizni a különböző lágy szöveteket, s ezek a leletek így értékes paleontológiai információkkal szolgálhatnak.