Főleg az európai embereknél gyakori, hogy a haj és a szemöldök színe eltérő, sok barna hajú embernek például fekete szemöldöke van. Kínai kutatók most rájöttek, mi okozhatja ezt.

Elsőként azonosított a szemöldök színéért felelős kilenc gént egy nemzetközi kutatócsoport – derül ki a Journal of Investigative Dermatology című tudományos lapban megjelent tanulmányból.

A szemöldök színe az emberi test egyik legfelismerhetőbb vizuális jellemvonása. Szoros összefüggésben van a hajszínnel, de a kutatók szerint a két jellemzőhöz egymást átfedő és önálló genetikai összetevők kapcsolódnak. Az európai embereknél változó a szemöldök színe. Ráadásul a hajszín nem egyezik meg pontosan a szemöldök színével, sok barna hajú embernek van például fekete szemöldöke. Az emberi szemet, hajat, bőrszínt vizsgáló korábbi kutatások számos génvariánst azonosítottak, de nem találták a szemöldök színét meghatározót.

Kínai, holland, ausztrál, brit és amerikai kutatók 6513 európai személy mintáit elemezték és négy kategóriába sorolták: vörös, szőke, barna és fekete. Arra jutottak, hogy nyolc gén, melyeket korábban pigmentációs génként ismertek, befolyásolhatja mind a szemöldök, mind a haj színét. Az MC1R nevű génvariáns például a szőke szemöldökért és a vörös hajért felelős. Ráadásul felfedeztek egy új gént (C10orf11), amely csak a szemöldök színét befolyásolja. Ezekkel az új ismeretekkel a kutatók kifejlesztettek egy szemöldökszínjósló modellt.

Liu Fan, a Kínai Tudományos Intézet Pekingi Genomikai Intézetének munkatársa, a tanulmány vezető szerzője szerint a modell segítségével fejleszthető az emberi fenotípusok (fizikai megjelenés) kutatása, és hasznos lehet a jövőben a kriminalisztika területén is. "Az új felfedezések alapján sokkal alaposabban következtethetünk egy egyén haj-, szem-, bőr- és szemöldökszínére és egyéb fenotipikus információkra csak a DNS-ből" – mondta Liu.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is ismertető Facebook-oldalát.

Hétfőtől csak az alsósok és az ovisok járhatnak be Lauder Javne Iskolában