Az elmúlt 25 évben Európa-szerte csökkent a rovarokkal, bogarakkal, hernyókkal táplálkozó madarak száma – állapította meg egy új tanulmány.

Átlagosan 13 százalékkal csökkent a számuk 1990 és 2015 között Európában – írták a kutatók a Conservation Biology folyóirat márciusi kiadásában megjelent tanulmányukban. A kutatásban két intézet, a frankfurti Senckenberg Biodiverzitás és Klímakutató Központ és az Integrációs Biodiverzitás-kutatás Német Központjának tudósai vettek részt.

"Feltehetően több dolog is közrejátszik: a rovarok eltűnése miatti táplálékhiány, a sövények, ezzel a költőhelyek megszűnte és a földek megművelése" – sorolta a rovarevő madarak számának csökkenését magyarázva Katrin Böhning-Gaese, a tanulmány egyik szerzője.

Mint rámutatott, nagyjából az Európában élő madárfajok fele táplálkozik rovarokkal, a mindenevő madárfajoknál nem tapasztaltak hasonló visszaesést.

A tanulmány azt is megállapította, hogy a rovarevő madarak száma nem egyenlő arányban csökkent Európa minden részén. Sok fajnak stabil maradt a populációja, különösen azoké, amelyek jobban tudtak alkalmazkodni a megváltozó környezethez.

Másfél éve egy nemzetközi kutatócsoport világított rá, hogy jelentősen csökken a repülő rovarok száma. Ez idővel minden nem csak a rovarevő madarak, hanem földi élőlény, így az ember számára is veszélyessé válhat.

Sportcsarnok készül a Dunakanyarban – ha kell, ha nem