szerző:
hvg.hu

A Facebook egy új stratégiával vágna neki az álhírek, a gyűlöletbeszéd és a problémás tartalom eltávolításának.

Az elmúlt években nagyon sok bírálat érte a Facebookot azért, mert a közösségi oldal passzív szemlélőként járult hozzá az álhírek terjedéséhez. A cég ezért több fronton is harcot nyitott a jelenség ellen, például tényellenőrző csapatokkal kezdett el együtt dolgozni. Igaz, ezek közül kettő – a legfontosabbak közül – épp most jelentette be, hogy "otthagyják" a Facebookot.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy a közösségi oldal ne akarna leszámolni az álhírekkel, a (tudatos) félreinformálással és a gyűlöletbeszéddel. A Facebook csütörtökön bejelentette: elindítja új, hármas kampányát, amivel nemcsak a Facebookon, de a Messengerben és az Instagramon is szembeszállnak a problémával.

A cég két vezetője, Guy Rosen és Tessa Lyons egy blogposztban ecsetelték, hogyan is képzeli mindezt a közösségi oldal. A kampány három fő pontja

  • az eltávolítás,
  • a csökkentés és
  • a tájékoztatás.

Ezt a stratégiát már 2016 óta követik, erre alapozva azonban most új irányból közelítenek a problémához. Ezek alapján

  • eltávolítják a felhasználói feltételeket sértő kontenteket,
  • csökkentik a felhasználó feltételeket nem sértő, de problémás tartalmak elérését, valamint
  • kiegészítő információkkal segítik a felhasználót a tájékozódásban.
©

Az "eltávolítás" kapcsán a Facebook egy új részt vezet be a közösségi irányelveknél, amelyben a felhasználók megnézhetik, havonta milyen frissítéseket hajtott végre az irányelveken az oldal. Emellett a következő hetekben odapörköl a csoportoknak is: megvizsgálják, hogy az adminisztrátorok és moderátorok megsértették-e a közösségi irányelveket, valamint azt is, hogy a csoporttagok milyen posztjait hagyják jóvá. A Facebook bevezet egy új, Group Quality nevű funkciót is, amivel a csoportok adminjai láthatják, milyen bejegyzéseket távolítottak el vagy jelöltek meg, valamint az összes álhírt is megmutatják nekik a moderátorok, amelyek kikerültek a csoportba.

©

A "csökkentéssel" a Facebook a félreinformálás és a kattintásvadász tartalmak ellen akar küzdeni. Mivel ez a fajta tartalom csak "problémás", ezért a közösségi oldal fejlesztői ezek elérésére és rangsorolására szeretnének hatni.

Mindehhez a következő hónapokban az akadémikusok, az újságírók, a kutatók, valamint a civil szervezetek képviselőivel ülnek tárgyalóasztalhoz, hogy hatékonyabb legyen a tartalmak kezelése az oldalon. Emellett ha például egy csoport folyamatosan olyan posztokat oszt meg, amelyet álhírként jelölnek meg a tényellenőrzők, annak csökkentik az elérését a Hírfolyamban.

További lépésként feljegyzik azoknak a weboldalaknak a címét, amelyeknél gyanúsan sok a külső hivatkozás ahhoz képest, hogy a web más részein mennyit találni. Ezeket egy "Click-Gap" jellel jelölik meg, hogy mindenki tudja, valószínűleg álhírrel van dolgunk.

Eközben az Instagramon elkezdték csökkenteni a nem megfelelőnek tartott bejegyzéseknek az elérését. Ezek nem sértik ugyan a közösségi irányelveket, de nem is a platformra valók.

©

Végül, de nem utolsó sorban a Facebook a minőségen is szeretne javítani, így tájékoztatni szeretné a felhasználókat arról, mennyire megbízható egy oldal. Ennek keretében a Facebook-oldalakhoz hamarosan egy mutatót is rendelnek majd, ami megmutatja, mennyire rajta a kattintásvadász tartalom. Emellett lehetővé teszik azt is, hogy a felhasználók eltávolítsanak egy bejegyzést vagy hozzászólást abból a csoportból, aminek már nem tagjai.

A Messengerben eközben további lehetőséget adnak a felhasználóknak, hogy szabályozni tudják, kik küldhetnek nekik üzenetet, valamint egy "jelvényt" is bevezetnek, hogy ezzel mutassák meg, melyik lehet a kamuprofil.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Ebből a Porschéból a világon sincs sok, és itt van egy magyar rendszámmal

Ebből a Porschéból a világon sincs sok, és itt van egy magyar rendszámmal

Csonka Andrásnak rengeteg kreatív energiája van így húsvét elején

Csonka Andrásnak rengeteg kreatív energiája van így húsvét elején

Alaposan eltévedt egy oroszországi jegesmedve

Alaposan eltévedt egy oroszországi jegesmedve

A lakók pénzéből felépült, az önkormányzat lebontotta a játszóteret Nagykanizsán

A lakók pénzéből felépült, az önkormányzat lebontotta a játszóteret Nagykanizsán

Felgyújtották Oroszország legnagyobb zsidó tanintézményét

Felgyújtották Oroszország legnagyobb zsidó tanintézményét

Bors: szökést tervezett a Teréz körúti robbantó

Bors: szökést tervezett a Teréz körúti robbantó