szerző:
hvg.hu

Budapestre tart a Clark Ádám úszódaru, amely a Margit hídnál elsüllyedt Hableányt kiemeli majd a vízből. Íme néhány érdekes adat a monstrumról.

A múlt szerdán elsüllyedt Hableány kirándulóhajó roncsát továbbra sem tudták kiemelni a szakemberek, ezért egy speciális eszköz, a Clark Ádám úszódaru segítségét veszik be igénybe ehhez.

Az 1980-ban épült monstrumot Komáromból "úsztatják" el Budapestig, már elindult, a köztelevízió információi szerint délután 4 körül érhet Újpestre. Azt viszont még nem tudni, hogy a baleset helyszínére, a Margit hídhoz mikor ér majd el, a daru ugyanis csak 400 cm-es vagy annál alacsonyabb vízállásnál tud átjutni a híd alatt.

A hajódarun tartózkodó tudósító azt mondta, a búvárok "emelőpontokat" alakítanak ki a hajón, és ha minden optimális lesz, a hajódaru akár 20-30 perc alatt kiemelheti a roncsot a vízből. Kockázatot jelent azonban, hogy nem lehet tudni, mennyire sérült meg a hajó a balesetben, így akár ketté is törhet a 70 éves hajó.

A Clark Ádámot azért vetik be, mert egyedül ez az eszköz képes a felszínre hozni a Hableányt: a hajozas.hu-n olvashatók szerint a gép maximális teherbírása 200 tonna. A Magyar Hajó- és Darugyár angyalföldi gyáregységében készült, besorolása önjáró billenőgémes úszódaru. A gém, azaz a daru hossza 45 méter, a főgép teljesítménye 2 x 520 LE. A behemótot 1997-ben és 2006-ban is átépítették, 150, majd 200 tonnára növelve ezzel a teherbírását.

A daru két oldalán két 60 köbméteres, középen pedig egy 80 köbméteres ballaszttartály található, melyeket teleszívják vízzel, így a biztonsági tartalék is megvan a 200 tonnás csúcsteljesítményhez. A szivattyúk egy óra alatt töltik meg a tartályokat. A Totalcaron azt írták ezekről: egy tartálynak vagy telinek vagy üresnek kell lennie, "ha ugyanis egy hullám kicsit megbillentené a hajót, a ballasztvíz hullámzása tovább billenthetné, attól viszont rögtön annyit dőlhetne a gém, hogy a Clark Ádám azonnal felboruljon."

A Népszabadság egy 1977-i cikkében – amelyről néhány éve az Index is hírt adott – szintén említik a Clark Ádámot. Az írásban szóba kerül, hogy a 200 tonnás daru értéke négymillió dollár volt, és az "óriás berendezésnek" nevezett eszközt "a brazil állami kikötőigazgatóság rendelte meg". Azt, hogy mennyire nagy teherbírású berendezésről van szó, a lap egy igen szemléletes példával érzékeltette:

az önjáró óriásdaru mintegy 200 Zsiguli gépkocsi súlyának megfelelő terhet képes felemelni 40-50 méter magasra.

A balesetben érintett hajók paramétereiről ebben és ebben a cikkünkben írtunk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A felére csökkent a szaúdi olajtermelés a dróntámadások miatt

A felére csökkent a szaúdi olajtermelés a dróntámadások miatt

Ez történt: sokan kattantak rá a GPS-t leváltó új, európai navigációra

Ez történt: sokan kattantak rá a GPS-t leváltó új, európai navigációra

Kiöntötte a pilóta a kávéját az óceán fölött, kényszerleszállás lett a vége

Kiöntötte a pilóta a kávéját az óceán fölött, kényszerleszállás lett a vége

Ijesztő sebezhetőséget találtak: Samsung, Apple, Huawei és más mobilok is veszélyben

Ijesztő sebezhetőséget találtak: Samsung, Apple, Huawei és más mobilok is veszélyben

Rongálással is vádolják Pikó Andrásékat

Rongálással is vádolják Pikó Andrásékat

Nagyjából húsz luxusút árában van ez az osztályon felüli lakókocsi

Nagyjából húsz luxusút árában van ez az osztályon felüli lakókocsi