Nem lesz mindegy, hány kilót nyom, ha beül egy autóba
Fontos szerep juthat a jövő autóiban azoknak az érzékelőknek, amelyek a vezető és a mellette ülő utas súlyát mérik.
hvg.hu
Behatolás a magánszférába vagy egy létfontosságú összetevő a korszerű autók biztonsági rendszerébe? – teszi fel a kérdést a ZDNet, egy autóba épített érzékelő legújabb funkciója kapcsán, azonban ennek működését látva egyértelműen az utóbbi felvetésre kell voksolnunk.
A biztonsági övek és a légzsákok sokat javítottak a közúti biztonságon, azonban messze nem tökéletesek. Egyféle méretben készítik őket, éppen azért, hogy ne emeljék meg túlságosan a gépkocsi árát. Viszont pont itt rejlik a hátulütő: azokat, akik nem passzolnak ebbe a méretbe, akár meg is ölhetik ezek az eszközök egy baleset során.
Egyre közelebb a piacra kerüléshez a Guardian Optical Technologies OCC (Optical Cabin Control) kamerás biztonsági rendszere, amelyben fejlett 2D-s (képfelismerő) és 3D-s (mélytérképező) érzékelők dolgoznak, és mozgáselemzéssel figyelik az autó belső terét, folyamatosan nyomon követik az utasokat. Akár hangjelzésekkel is figyelmeztetnek, például ha a vezető szeme a szokásosnál picit tovább marad lecsukva, mobilt használ vezetés közben, vagy veszélyes helyzetben egy utasnak a lába a kesztyűtartón lenne. Figyeli a hátul, gyerekülésben utazó pici helyzetét is, és a gyerekülést is a körülményekhez igazítva állítja.
A rendszer legújabb változatában még a vezető és a mellette ülő súlyát is meghatározhatja (ehhez persze az ülésbe is kellenek érzékelők), így egy esetleges ütközés során a jármű automatikusan beállíthatja, „személyre szabhatja” a biztonsági öveket és a légzsákokat. A rendszer még az elöl ülők fejének helyzetét is figyeli, ugyanis az is befolyásolja, milyen hatása lehet a légzsák kinyílásának egy balesetkor.
Harmadik birodalmi mintára, de nem német minőségben készült el 50 éve a Balatonig vezető autópálya első fontosabb szakasza. Az állampártnak elég volt, hogy csak Kádár János balatonaligai nyaralójáig ért a sztráda.