szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kedden tette világszerte elérhetővé a Google a Chrome böngésző legújabb funkcióját, ami a felhasználóknak és a reklámiparnak is jó lehet.

Még 2018 februárjában mutatta be a Google a Chrome böngészőhöz fejlesztett hiredetésblokkolót, aminek nagy szerepet szánt a vállalat. A cég ugyanis saját bevallása szerint azt tűzte ki célul, hogy megtisztítja az internetet az idegesítő hirdetésektől.

A tavaly óta működő rendszer csak az olyan reklámokat szűri, amelyek böngészés közben felugró ablakként jelennek meg, vagy automatikusan, hanggal együtt indulnak el. (Hogy melyik elfogadható hirdetés és melyik nem, azt a Google egy több nagy céget tömörítő koalíció segítségével határozta meg.)

Google

Januárban kiderült, az idei nyáron ott is bekapcsolják a Chrome saját hirdetésblokkolóját, ahol eddig erre nem volt lehetőség. Ez a pillanat végül július 9-én jött el, ám a The Register szerint ennek hatását nemigen fogjuk érezni. A Google jelentése szerint ugyanis 2019 júliusában az internetes weboldalak alig 1 százaléka nem felel meg az iparági elvárásnak.

A cégek mindenesetre örülnek a Google lépésének, aminek elsődleges célja nem a tartalom blokkolása, hanem az, hogy az oldalon elfogadható, ne pedig zavaró hirdetéseket lássunk. Az internet története során ugyanis ez az első olyan lépés, ami valóban a felhasználók visszajelzésén alapul, és azt veszi figyelembe, az emberek milyen internettel töltenének szívesen időt.

Augustine Fou kiberbiztonsági kutató szerint a Google lépésének lesz némi hatása, például azokra a felugró ablakban megjelenő videós hirdetésekre, amik eleve rosszul vannak optimalizálva. A szakember szerint ugyanis ezzel lehetőség nyílik arra, hogy kiszűrjék a kártékony programokat, vagy épp azokat a hirdetéseket, amelyek a háttérben a felhasználó számítógépének erőforrását kihasználva kriptopénzt kezd bányászni.

Google

Fou emellett egy másik fontos előnyt is említett. Ezek szerint egy, a Chrome 76-ban érkező új funkció megakadályozhatja, hogy a HTML-kód iframe-tagjén keresztül tartalom töltődjön le a felhasználó számítógépére – anélkül, hogy erre engedélyet adna a júzer. A Google szerint az ilyen rosszindulatú kódot tartalmazó weboldalak aránya csupán 0,00001 százalék, ám mivel több milliárd weboldal töltődik be naponta többször, így ezen csalás is igen gyakran fordul elő.

A Google Chrome fejlesztői most egy olyan megoldáson dolgoznak, ami nem engedi betölteni azokat az iframe tageket, amelyek túl nagy erőforrást foglalnának le a gépből. Ez a sávszélesség 0,1, a processzor egypercnyi teljesítményének 0,1 százaléka.

Persze a Google szándékának van egy másik oldala is, nevezetesen, hogy a cég a saját hirdetésblokkolóján kívül egyetlen másikat sem enged majd használni – csak azoknak, akik fizetős ügyfélként használják a Chrome-ot.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!