szerző:
hvg.hu

Összefogott négy nagy amerikai televíziós hálózat, és bepereltek egy nonprofit szolgáltatást, amely ingyenesen tette lehetővé tévécsatornák műsorának nézését az interneten keresztül. Igaz, semmit sem fizetett a nagy műsorszolgáltatóknak.

Négy neves műsorszolgáltató is pereli a Locast nevű szolgáltatást (és a mögötte állókat), amiatt, hogy engedély nélkül teszi lehetővé olyan tévéműsorok nézését az interneten, amikért egyébként fizetni kellene – írja a Reuters. A szóban forgó Locast egyébként nonprofit szervezet, nem kér pénzt a műsorokért, csupán adományokat fogad el a weboldalán keresztül. A szolgáltatás állítólag lefedi az amerikai piac 31 százalékát. Még ha nincs is nyeresége, érthetően elég nagy negatív hatással van az olyan kábel- és műholdtévés szolgáltatókra, akiknek fizetnek a nézők. A négy nagy szolgáltató (CBS, NBC, ABC, Fox) kifejezetten azt sérelmezi, hogy a Locast komoly bevételkiesést okoz nekik.

A Locast egyébként már másfél éve tevékenykedik, és eddig elkerülte a nagy négyes haragját. De vajon mi verhette ki a biztosítékot? Vannak, akik szerint a DirecTV tulajdonosa, az AT&T áll a háttérben, aki vitába keveredett a CBS-szel és a Nexstarral. Hogy ezért vagy sem, az nem tiszta, mindenesetre a szolgáltató hozzáadta a Locast appját a DirecTV-hez és U-verse vevőihez, ráadásul júniusban 500 ezer dolláros adományt adott a Locastnek.

©

Hogy aztán emiatt került-e a Locast a nagy négyes célkeresztjébe, az kérdéses, és lehet, hogy sosem derül ki az igazi ok, most majd mindenesetre a bíróságon folytatják. A Locast mögött álló cég ügyvédje szerint független, közszolgáltatást nyújtó vállalkozásról van szó, amelynek tevékenységét a szerzői jog engedélyezi. Az a tény, hogy másfél éven keresztül egyetlen műsorszolgáltató sem terjesztett be keresetet ellene, azt sugallja, hogy mindezt már korábban felismerték. Bíznak abban, hogy a peres eljárás során meg tudják majd védeni ezeket az állításokat.

Mindeközben a négy műsorszolgáltató háborog: na nehogy már a tévézés Robin Hoodjának kiáltsák ki a Locastet. A szolgáltatás ugyan valóban nem profitorientált, viszont az alapítása, a finanszírozása és a működése határozott kereskedelmi célokra utal.

Többen is párhuzamot vonnak a mostani eset és egy 2012-ben indított vállalkozás, az Aero esete között. Az Aero napi 1 dollárért, illetve évi 8 dollárért közvetített tévéműsorokat az előfizetőinek, és akárcsak a Locast, ő sem fizetett a műsorszolgáltatóknak. Az Aerót még 2012-ben számos szolgáltató beperelte, és végül az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága úgy ítélte meg, hogy az Aero megsérti a szerzői jogi törvényt. Az Aero végül beszüntette a működését.

Ha értesülni szeretne a fejleményekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Illinois államban is tanárhiány van, 2023-tól havi minimum egymilliót fizetnek nekik ezért

Illinois államban is tanárhiány van, 2023-tól havi minimum egymilliót fizetnek nekik ezért

Kampányolás a zavarosban: Budapesten bármit lehet?

Kampányolás a zavarosban: Budapesten bármit lehet?

Budapestre költözik a Nemzetközi Cselgáncs Szövetség

Budapestre költözik a Nemzetközi Cselgáncs Szövetség

A felsőoktatás átalakítása minisztériumi személycseréket is hoz

A felsőoktatás átalakítása minisztériumi személycseréket is hoz

Már péntektől érkeznek a szeptemberi családtámogatások

Már péntektől érkeznek a szeptemberi családtámogatások

Most szaladjon a strandra, ha még napozni akar ezen a nyáron

Most szaladjon a strandra, ha még napozni akar ezen a nyáron