MTI / hvg.hu

Egyre éhesebbnek tűnik a Tejútrendszer közepén lévő gigászi fekete lyuk, a kutatók egyelőre nem értik, miért.

"Huszonnégy éven át tanulmányoztuk ezt a szupernagy tömegű fekete lyukat, nem láttunk még ilyesmit. Elég nyugodt, félénk, étvágytalan fekete lyuknak ismertük meg, nem tudjuk, mi készteti ilyen mennyiségű csillagközi gáz és por felfalására" – mondta Andrea Ghez, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) asztrofizikusa.

A kutatók 2003 óta – néhány év kihagyásával – 133 éjszaka alatt összesen több mint 13 ezer megfigyelését elemeztek. A május 13-án készült felvételet az eddig megfigyelt legnagyobb fénynél kétszer erősebbet láttak ahhoz a ponthoz közel, ahonnan semmilyen anyag nem tér vissza, hanem belehullik a lyukba. Ezután nyáron két éjszaka is jelentős változásokat figyeltek meg, Ghez szerint "példátlan" volt mindhárom eset.

A különös fényességet, amit megfigyeltek, a fekete lyukba hulló gáz és por okozta. Az eredményeiket a The Astrophysical Journal Letters című tudományos lapban közzétévő tudósokat az foglalkoztatja, hogy egyedülálló eseményeket fedeztek fel, vagy a három eset jövendőbeli, lényegesen nagyobb aktivitást jelez előre. "Az a nagy kérdés, hogy a fekete lyuk vajon új fázisába lép-e és hosszabb időn át növekszik a belezuhanó gáz tömege, vagy néhány szokatlan gázbuborék tűzijátékát láttuk, amint a fekete lyuk magába szippantja őket" – magyarázta Mark Morris, a tanulmány másik vezető szerzője.

[Ezt látta már? Furcsa, hatalmas gömböket fedeztek fel a Tejútrendszer közepén]

A kutatócsoport folytatja a megfigyelést, hogy az új képek segítségével választ kapjon. "Tudni akarjuk, hogyan nőnek, hogyan lesznek fényesebbek és nagyobbak a fekete lyukak, hogyan befolyásolják a galaxisok és az univerzum alakulását" – mondta Ghez.

Egy feltevés szerint amikor az S0-2 jelű csillag 2018 nyarán a legközelebb került a fekete lyukhoz, nagy mennyiségű gázt bocsátott ki, ami idén érhette el a lyukat. Egy másik magyarázat szerint a G2 nevű furcsa, két összeolvadt csillagból álló objektum 2014-ben közelítette meg a fekete lyukat, amelyik talán lehántotta a külső rétegét, ettől villanhatott fel a nagy fény a fekete lyuk mellett. Az is lehet, hogy hatalmas aszteroidákat vonzott magához a fekete lyuk, amely 26 ezer fényévnyire van a Földtől, tehát nem jelent rá veszélyt.

Ha értesülni szeretne a fejleményekről, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

A lemondó sms ellenére elment az oltópontra, és megkapta az AstraZenecát egy budapesti férfi