szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói Leonardo da Vinci eredeti tervei alapján, 3D-nyomtatással készítették el az 1500-as évek elején megálmodott hidat. Legnagyobb meglepetésükre a híd rendkívül stabilnak bizonyult.

Régóta tudjuk már, hogy Leonardo da Vinci egy zseni volt. Találmányai bőven meghaladták a kort, amelyben élt, tervei pedig annyira előremutatóak voltak, hogy csak sok száz évvel később érkezett el oda a technológia, hogy képes volt hasonló szerkezeteket megépíteni – gondoljunk csak a tankra vagy a helikopterre. Ám még most, 500 évvel a halála után is van olyan alkotása, amelyre rá tudnak csodálkozni a tudósok.

A Gizmodo beszámolója szerint a Massachusettsi Műszaki Egyetem építészei és mérnökei egy 3D-nyomtató segítségével készítették el annak a hídnak a replikáját, melyet da Vinci tervezett. Legnagyobb meglepetésükre a szerkezet nemcsak használható, de a hidak tervezése szempontjából forradalmi volt.

A történet szerint 1502-ben II. Bajazid oszmán szultán egy hidat akart építtetni, hogy összekösse Isztambult a szomszédos Galatával (a mai Karaköy-jel). A "felhívására" több tervező is elkészítette a terveit, köztük az a da Vinci is, aki ekkorra már nevet szerzett magának műveivel és mérnöki munkájával.

A szultánnak elküldte a jegyzetfüzetét, benne a pontos vázlatokkal. Kiderült, da Vinci egy olyan ívelt hidat álmodott meg, ami alatt a vitorlások könnyedén elfértek volna, az egész szerkezet pedig a két partra támaszkodott volna. Akkoriban egy ekkora távolságra csak úgy tudtak volna hidat építeni, ha tíz, egyenletes távolságban elhelyezett pillér tartotta volna. Da Vinci a tervével évszázadokkal megelőzte a korát, és valószínűleg ez volt az oka annak is, hogy a szultán végül nem az ő ötletét választotta.

©

Az MIT kutatói viszont úgy döntöttek, a tervek alapján elkészítik a híd kicsinyített mását. Bár arról nem írt, a hídnak milyen anyagból kellene elkészülnie, a kutatók arra jutottak, hogy valószínűleg kőből épült volna, és a gravitáció tartotta volna egyben.

A szakemberek egy 1:500 arányú makettet készítettek, amely 81 centiméter hosszú volt, és amely 126 különböző méretű és formájú építőelemből épült fel – ezeket 3D-nyomtatással alkották meg.

©

A híd felépült, és nagyon masszívan állt, pedig sem habarcsot, sem más kötőanyagot nem használtak fel hozzá. Da Vinci azonban nemcsak erre gondolt: arra is kidolgozott egy módszert, hogy tompítsa az oldalirányú mozgást, ezzel minimalizálva az esélyét annak, hogy a híd összedől. Sőt: a szakemberek szerint a szerkezet még az akkori idők földrengéseit is elbírta volna. Mindez nem azt jelenti, hogy elpusztíthatatlan hidat tervezett da Vinci, de hogy a korát több száz évvel meghaladta, az egészen biztos.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
"Covid-19 blues": már neve is van annak, amit érzünk

"Covid-19 blues": már neve is van annak, amit érzünk

Ezeknél az autómárkáknál a legnagyobb az eltérés a márkaszerviz és a független szervizek díjai között

Ezeknél az autómárkáknál a legnagyobb az eltérés a márkaszerviz és a független szervizek díjai között

Már Tuchel irányítja a Chelsea-t, Lőw Zsolt segíti

Már Tuchel irányítja a Chelsea-t, Lőw Zsolt segíti