Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A ribóz, a ribonukleinsav alapvető összetevője minden élő sejtben jelen van. Többek között erre bukkantak meteoritokban.

Három meteorit vizsgálata során egy kutatócsoport ribóz és más cukrok jelenlétét állapította meg, ami alapján arra következtetnek, hogy biológiailag fontos cukrok alakulhatnak ki az űrben is. A Földön kívüli minták aminosavakat és más biológiai építőköveket is tartalmaznak. A kutatók elmondása szerint az ilyen cukrok Földre érkezése hozzájárulhatott a legkorábbi biopolimerek kialakulásához.

A tudósok eredményeikről a Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) című szaklapban számoltak be. A japán Tokuku Egyetem kutatója, Furukava Josihiro által vezetett kutatócsoport három úgynevezett szenes kondrit típusú meteoritot vizsgált, köztük a Murchison meteoritot, amely Ausztráliában landolt.

A ribóz, a ribonukleinsav alapvető összetevője minden élő sejtben jelen van. Erre bukkantak a meteoritokban más, biológiai szempontból fontos cukrok mellett. Izotópos elemzések szerint a cukrok a Földön kívülről származnak és nem a Földön szennyeződött be velük a minta.

Laboratóriumban végzett kísérleti szimulációk segítségével meg tudtuk határozni a körülményeket, amelyek mellett cukrok képződhetnek az űrben.

A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy úgynevezett formózreakcióval jöhetnek létre. A reakció során aldehidekből képződik cukor. Az ásványi összetétel alapján arra lehet következtetni, hogy a cukrok azon aszteroidák keletkezése előtt, vagy közvetlenül utána alakulhattak ki, amelyekből a meteoritok eredetileg származnak.

Több mint ötven évvel ezelőtt a kutatók biológiai cukrokat, például glükózt és arabinózt találtak szenes kondrit típusú meteoritokban. Eddig azonban nem sikerült bizonyítani Földön kívüli eredetüket.

(Képünk illusztráció)

Tudósok megfejtették, mi történt az élővilággal a nagy meteoritbecsapódás után

Gyors volt az élővilág regenerációja a 66 millió évvel ezelőtti meteoritbecsapódás után egy coloradói leletegyüttes tanúsága szerint. A leletek megmutatják, hogyan nőttek egyre nagyobbra az emlősök és alakultak át a növények a dinoszauruszokat kipusztító katasztrófa után. A több ezer egyed maradványát tartalmazó lelet lehetővé teszi több mint egymillió év evolúciós történetének tanulmányozását.

Beleírták a Gothár-ügyet a színházakról szóló törvényjavaslatba