szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sok a veszélyes drónmegközelítés, számos esetben csak néhány méteren múlt, hogy nem ütközött utasszállító géppel.

A drónokkal történő találkozások száma jelentősen, 4-5-szörösére nőtt a   2013 és 2017 közötti időszakban -  áll az Eurocontrol évi jelentésében. Ezek főleg akkor történnek, amikor a repülőgépek a futópálya végső megközelítését végzik, de magasabban is előfordultak esetek. Nemrég volt példa rá, hogy Ferihegyen, korlátozni kellett a forgalmat egy drón észlelése miatt.
A jelentések mindössze tíz százaléka esett a veszélyes megközelítések kategóriájába, ám több olyan eset is volt, amikor mindössze néhány méter távolságra kerülte el a repülőgép a pilóta nélküli repülőeszközt. Itt megmutattuk, mi történik, ha egy repülőgépbe drón csapódik.
A lézeres zavarások még mindig problémát jelentenek, azonban közel harmadára csökkentek a vizsgált időszak végére, amelyben az is közrejátszott, hogy időközben a legtöbb országban bűncselekménnyé nyilvánították.
A jelentés alapján a pilóták és a földi személyzet közötti kommunikációs zavarok immár második éve a légiforgalmi események bekövetkezésének vezető oka. Egyre ritkábban fordul elő a hívójelek összetévesztéséből eredő eset, valamint a légiforgalmi szolgáltatók is kevesebbszer fedeztek fel hasonlóságot a hívójelek között. A GPS-jelek kimaradása a politikailag instabil területek felett okozott problémát. Ez főleg a Fekete- és Kaszpi-tenger környékét, illetve a kelet-mediterrán térséget jelentette az elmúlt időszakban.

Jelentősen, négyszeresére-ötszörösére nőtt azoknak az eseteknek a száma, amikor repülőgépeket drónokkal közelítettek meg a 2013 és 2017 közötti időszakban – közölte az Eurocontrol a jelentésében, amit az AIRportal szakoldal ismertetett. Ilyenek főleg akkor történnek, amikor a repülőgépek a futópálya végső megközelítését végzik, de nagyobb magasságban is előfordultak. A Liszt Ferenc nemzetközi repülődér forgalmát nemrég például kétszer is korlátozni kellett drónészlelés miatt.

A jelentések mindössze tíz százaléka esett a veszélyes megközelítések kategóriájába, ám több olyan eset is előfordult, hogy mindössze néhány méter távolságra kerülte el a repülőgép a pilóta nélküli repülőeszközt. Itt megmutattuk, mi történik, ha egy repülőgépbe drón csapódik. Nem biztató látvány.

A lézeres zavarások még mindig problémát jelentenek, ám a vizsgált időszak végére közel harmadára csökkent a számuk, amiben az is közrejátszott, hogy időközben a legtöbb országban bűncselekménnyé nyilvánították.

A jelentés alapján a pilóták és a földi személyzet közötti kommunikációs zavarok immár második éve a légiforgalmi események bekövetkezésének vezető okai. Egyre ritkábban fordul elő a hívójelek összetévesztéséből eredő eset, valamint a légiforgalmi szolgáltatók is kevesebbszer fedeztek fel hasonlóságot a hívójelek között. A GPS-jelek kimaradása a politikailag instabil területek felett okozott problémát. Ez főleg a Fekete- és Kaszpi-tenger környékét, illetve a kelet-mediterrán térséget jelentette az elmúlt időszakban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!