szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Azt még nem tudni, mi okozhatta az indiai Vikram modul meghibásodását, de a NASA szerint az egység fékezőrendszere mondhatta fel a szolgálatot.

Ember a Holdon
1969. július 20-án az amerikai Apollo-program legénységének két tagja, Neil Armstrong és Edwin "Buzz" Aldrin elsőként lépett a Holdra. Fél évszázad elteltével újra kiújult a verseny a Hold meghódításáért, de ezúttal már nagyobb a tét. Cikksorozatunkban áttekintjük a Hold-kutatás 50 éves történelmét és felvázoljuk az égitest kolonizálásának lehetséges forgatókönyveit.
Friss cikkek a témában

India a tervek szerint szeptemberben hajtott volna végre egy 14 napos kutatást a Hold felszínén, amivel ők lettek volna a negyedik ország – az Egyesült Államok, Oroszország és Kína után –, amely "megveti a lábát" a Földet kísérő égitesten. A Holdra leszálló Vikram nevű modullal azonban a felszín elérése előtt nagyjából 2,1 kilométerrel elvesztették a kapcsolatot.

Az Indiai Űrkutatási Szervezet (ISRO) a vizsgálatok után a múlt héten közölte: a Vikram nagyjából 500 méterre a tervezett landolási ponttól zuhant le. A szervezet további részleteket nem tett közzé az egyébként teljesen automatikus módon végrehajtott műveletről. 

A NASA viszont most képeket publikált az esetről.

A képen az S betű a Subramanian által felfedezett törmeléket jelöli.
©

A Vikram becsapódásának helyszínét egy amatőr programozó vette észre, amikor előtte/utána fotókat hasonlított össze a kérdéses területről októberben. Shanmuga Subramanian ezeken szúrta ki a szinte észrevehetetlen változást.

A NASA számításai szerint a törmelék, amely a becsapódáskor keletkezett, nagyjából 750 méterre van a becsapódás helyszínétől. Hogy pontosan mi okozhatta a balesetet, nem tudni, valószínűleg az egység fékezőrendszere hibásodhatott meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Budapesten találkoztunk a régi és ritka Porschéval, amin két tanksapka fedél van

Budapesten találkoztunk a régi és ritka Porschéval, amin két tanksapka fedél van

Marabu Féknyúz: Vissza egy kicsit Demeterhez

Marabu Féknyúz: Vissza egy kicsit Demeterhez

A BKK szerint nincs több járművük a járatsűrítésre, személyesen egyeztetnének a Fővárosi Kormányhivatallal

A BKK szerint nincs több járművük a járatsűrítésre, személyesen egyeztetnének a Fővárosi Kormányhivatallal