Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a541a706-da12-4c2e-946d-e5146a54ea1d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy törvényjavaslat alapján a bankok adófizetési kötelezettsége megemelkedhet 2026-ban. A Bankmonitor megvizsgálta, hogyan tudják ezt átterhelni ügyfeleikre a pénzintézetek.","shortLead":"Egy törvényjavaslat alapján a bankok adófizetési kötelezettsége megemelkedhet 2026-ban. A Bankmonitor megvizsgálta...","id":"20250515_bankok-kulonado-extraprofitado-emeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a541a706-da12-4c2e-946d-e5146a54ea1d.jpg","index":0,"item":"7f48d151-ec65-4afe-8fc5-1a550b5660f0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_bankok-kulonado-extraprofitado-emeles","timestamp":"2025. május. 15. 14:58","title":"Megint az ügyfelek járhatnak rosszul: 2026-tól emelkedik a bankokat sújtó különadó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d3caa18-f12b-4b16-8329-cd35c1e03e44","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Orbán-kormány egy putyini mintára készült törvénycsomaggal minden eddiginél durvább támadást indított a tőle független szervezetek, köztük a független sajtó ellen. Erre reagálva öt nagy elérésű szerkesztőség közös, három és fél órás műsorral jelentkezett szerdán. Az alábbi részben a HVG két munkatársa, Kacskovics Mihály Béla és Tóth Jakab beszélgetett a kialakult helyzetről és a független média szerepéről – amelynek jelentőségére a végén még Bede Zsolt feltűnése is rávilágított.","shortLead":"Az Orbán-kormány egy putyini mintára készült törvénycsomaggal minden eddiginél durvább támadást indított a tőle...","id":"20250515_berangatnak-egy-olyan-politikai-terbe-ahol-semmi-keresnivalonk-nincs-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d3caa18-f12b-4b16-8329-cd35c1e03e44.jpg","index":0,"item":"1bc6e0e3-9c73-4c5b-a204-05cbd2673eaa","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_berangatnak-egy-olyan-politikai-terbe-ahol-semmi-keresnivalonk-nincs-video-ebx","timestamp":"2025. május. 15. 13:40","title":"Berángatnak egy olyan politikai térbe, ahol semmi keresnivalónk nincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8086ab0e-1d8d-4e70-b27a-296d7d7dad06","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Azt is közölte, hogy a balesetéből nem sok mindenre emlékszik. ","shortLead":"Azt is közölte, hogy a balesetéből nem sok mindenre emlékszik. ","id":"20250514_Attol-hogy-ittam-meg-jol-vezetek-mondta-egy-no-a-rendoroknek-miutan-karambolozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8086ab0e-1d8d-4e70-b27a-296d7d7dad06.jpg","index":0,"item":"a18681fb-eb86-4b47-bbd8-877db968d496","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Attol-hogy-ittam-meg-jol-vezetek-mondta-egy-no-a-rendoroknek-miutan-karambolozott","timestamp":"2025. május. 14. 08:59","title":"Attól, hogy ittam, még jól vezetek – mondta egy nő a rendőröknek, miután karambolozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a42c55d9-466e-4c9c-8288-5728b62fb039","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hétköznapi csevegés közben tanúsított túlzott érdeklődés intő jel lehet és érdemes óvakodni az ápolatlan turistáktól is.","shortLead":"A hétköznapi csevegés közben tanúsított túlzott érdeklődés intő jel lehet és érdemes óvakodni az ápolatlan turistáktól...","id":"20250515_orosz-kemek-lett-hirszerzes-lakossag-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a42c55d9-466e-4c9c-8288-5728b62fb039.jpg","index":0,"item":"e029fe82-4df1-4942-8be1-1496a7997826","keywords":null,"link":"/elet/20250515_orosz-kemek-lett-hirszerzes-lakossag-tippek","timestamp":"2025. május. 15. 20:51","title":"Az orosz kémek kiszúrásához ad tippeket a lett hírszerzés a lakosságnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4d9e094-4bab-4479-a05a-5b916718ab46","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Végül futva próbált meglógni. ","shortLead":"Végül futva próbált meglógni. ","id":"20250515_Defektes-kerekkel-menekult-a-rendorok-elol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4d9e094-4bab-4479-a05a-5b916718ab46.jpg","index":0,"item":"6d12bc7f-7b52-4913-b7af-35edb65b1d83","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Defektes-kerekkel-menekult-a-rendorok-elol","timestamp":"2025. május. 15. 11:56","title":"Leszakadt az abroncs a felniről, de akkor sem adta fel a menekülést egy autós Gödöllőnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7b9f733-4307-45cf-bd2f-00046481c0dd","c_author":"One Magyarország","category":"brandcontent","description":"Molnár Martinnal minden olyan gyorsan történt, mint ahogy az autója cikázik a rázókövek között a Brit Formula 4-es bajnokság versenyhétvégéin. Tízévesen mutatkozott be Micromax gokart kategóriában, 2021-ben vette szárnyai alá a MOTAM, tavaly az újoncok bajnoki címével debütált az F4-ben, idén pedig már a One Magyarország támogatja főszponzorként a Virtuosi Racing színeiben induló ifjú pilótát, aki az eddigiekhez hasonló ütemben képzeli el pályafutását a Forma 1-ig és tovább.","shortLead":"Molnár Martinnal minden olyan gyorsan történt, mint ahogy az autója cikázik a rázókövek között a Brit Formula 4-es...","id":"20250514_A-gyozelemhez-tempo-a-sikerhez-kitartas-kell-Molnar-Martin-One-Magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7b9f733-4307-45cf-bd2f-00046481c0dd.jpg","index":0,"item":"9f247911-3cb5-4656-88be-4b7848ce8c79","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250514_A-gyozelemhez-tempo-a-sikerhez-kitartas-kell-Molnar-Martin-One-Magyarorszag","timestamp":"2025. május. 15. 11:30","title":"A győzelemhez tempó, a sikerhez kitartás kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78eed83a-7a4e-47cb-94d6-1bd2402c2726","c_author":"HVG","category":"360","description":"Komjáthi Imre, az MSZP elnöke bízik abban, hogy lehetséges együttműködni egy Dobrev Klára vezette DK-val.","shortLead":"Komjáthi Imre, az MSZP elnöke bízik abban, hogy lehetséges együttműködni egy Dobrev Klára vezette DK-val.","id":"20250515_hvg-komjathi-imre-mszp-gyurcsany-ferenc-dobrev-klara-dk-baloldal-valasztas-2026","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78eed83a-7a4e-47cb-94d6-1bd2402c2726.jpg","index":0,"item":"e7212e35-0caa-425d-afa4-82f1d7838758","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-komjathi-imre-mszp-gyurcsany-ferenc-dobrev-klara-dk-baloldal-valasztas-2026","timestamp":"2025. május. 15. 13:32","title":"„Lehetséges egy új baloldali egység, de annak fullosnak kell lennie”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0f1ae1f-bb7a-4ff3-9f53-1d8a79b73081","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője szerint az átláthatóság mindenkinek az érdeke. ","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője szerint az átláthatóság mindenkinek az érdeke. ","id":"20250515_Lanczi-Tamas-nem-erti-hogy-akinek-nincs-takargatnivaloja-az-miert-tart-retorziotol-az-uj-torveny-alapjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0f1ae1f-bb7a-4ff3-9f53-1d8a79b73081.jpg","index":0,"item":"cb4e5f84-59d7-4a88-9d37-b8abf4315773","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Lanczi-Tamas-nem-erti-hogy-akinek-nincs-takargatnivaloja-az-miert-tart-retorziotol-az-uj-torveny-alapjan","timestamp":"2025. május. 15. 08:52","title":"Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drónt kaptam karácsonyra – de hogyan tanulhatok meg drónozni?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ha nem akarjuk, hogy a karácsonyi ajándékba kapott drón élete rövid időn belül szomorú véget érjen, nem árt, ha megtanuljuk kezelni a szerkezetet. Márpedig számtalan dologra kell ehhez figyelni.
A drón hosszú hónapok óta szerepel a legnépszerűbb (nem csak karácsonyi) ajándékok élvonalában. Ezt támasztja alá, hogy egy prognózis szerint 2025-re már napi 30 ezer reptetéssel számolhatunk majd Magyarországon, azaz nagyjából annyival, amennyi most Európában összesen történik naponta.
Az eszköz egyre növekvő népszerűsége nem véletlen: az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően mind olcsóbbak és fejlettebbek lettek a drónok, így egyre több vásárlónak váltak egyaránt elérhetővé és vonzóvá ezek a készülékek. A népszerűségén pedig azok a YouTube-ra és Facebookra feltöltött látványos videók is sokat lendítettek, amelyeket reptetés közben készítettek a tulajdonosok.
Ezeknek a videóknak azonban van egy nem kívánt mellékhatásuk is. Minél több ilyen felvételt lát az ember, annál inkább az az érzése támad, hogy drónt vezetni gyerekjáték, és bárki képes olyan felvételeket készíteni, mint amit a fenti videóban láthattunk.
Pedig az igazság nem is állhatna ettől távolabb.
A valóságban ugyanis az első repülés(ek egyike) sokkal inkább így néz ki:
És akkor még szerencsésnek mondhatja magát az ember, ha nem csinál 300 ezer forintos kárt egyetlen perc leforgása alatt. Hogy ne legyen rossz értelemben vett örök emlék a karácsonyra kapott drón, meg kell tanulni irányítani az eszközt.
Mielőtt felszállnánk
Fontos teendők felszállás előtt
- Ellenőrizzük a drónt, hogy van-e rajta kopás vagy törés. Ha van, inkább ne szálljunk fel vele. - Bizonyosodjunk meg róla, hogy az akkumulátort feltöltöttük. - Állítsuk be pontosan a kamerát, hogy jól lássuk, merre repülünk épp.
"Az elmúlt években azt a különös tendenciát figyeltük meg, hogy a legtöbben csak a drón megvásárlása után kezdenek el aziránt érdeklődni, hol és hogyan tudnának megtanulni bánni egy ilyen szerkezettel" – osztotta meg tapasztalatait a hvg.hu-val Frikker Attila, a drónos képzéssel is foglalkozó hivatalos DJI-disztribútor DupliTec Kft. drónüzletág-vezetője. A szakember szerint ma már több olyan iskolát is találni, ahol 1-2 napos drónpilóta képzéseket nyújtanak, így a friss tulajdonosok bőven tudnak miből választani. Ezek többnyire arra jók, hogy az ember megtanulja az alapokat, illetve tisztában legyen azokkal a jogszabályokkal, amelyek rá mint drónfelhasználóra vonatkoznak.
Az Európai Unió a jövőben a felhasználás célját – hobbi vagy üzleti célú, avagy speciális kategóriába eső repülés –, valamint az eszköz méretét tekintve is kategóriákat alakít majd ki. "Ezek a paraméterek együttesen határozzák meg azt, kinek milyen képzésre lesz szüksége" – magyarázza Frikker. (A magyar dróntörvény régóta késik. A jelenlegi, alapvetően másra kitalált hazai szabályok szerint a reptetésekhez eseti légtérhasználati engedélyt kell kérni, de a hobbidrónosok közül ezt nagyjából senki nem tartja be – és nagyjából senki nem is ellenőrzi.) A várakozások szerint az egységes uniós szabályok 2020 közepén lépnek majd életbe.
További fontos adalék, hogy a drónra kötelező felelősségbiztosítást kell kötni, mivel az eszközzel ugyanúgy balesetet lehet okozni, mint egy autóval – a különbség csak annyi, hogy a drónok esetében pilótákra, és nem járművekre köthető meg a biztosítás.
Gyakoroljunk
Ha már tisztában vagyunk a jogszabályokkal, és a biztosításunk is megvan, megkezdhetjük a gyakorlást. "Nagyon fontos, hogy kültérre szánt eszközzel soha ne akarjunk beltéren repülni, mert az szinte biztosan balesethez fog vezetni" – hangsúlyozza Frikker Attila. A szakember azt mondja, mindenki olyan helyre menjen gyakorolni, ahol jó 10 méteres körzetben nincs semmi: se fa, se bokor, se másik ember, se villanyvezeték vagy magasabb kerítés.
"A kezdőknek mindenképpen azt javasolnám, hogy tartsák be a fokozatosság elvét. Elsőként csak szálljanak fel, majd szálljanak le a drónnal, jó párszor, és ha ez már biztosan megy, akkor kezdjék el oldalirányba is mozgatni a szerkezetet" – mondja Frikker. Ezeket a manővereket nemcsak azért érdemes begyakorolni, mert így kisebb lehet a baleset kockázata, hanem azért is, mert a segítségével elsajátítható a kontroller, vagy az irányításhoz szükséges applikáció használata.
Pixabay
Pro tipp: esőben és hóban semmiképp se akarjuk reptetni a drónt, mert az meghibásodáshoz, vagy a szerkezet balesetéhez vezethet.
Az időjárási körülményekre egyébként minden esetben érdemes felkészülni, mert az befolyásolhatja a kontroller hatótávolságát, egy váratlan széllökés pedig elsodorhatja a drónt a közelünkből.
Ne veszítsük szem elől
Fontos alapszabály: amíg nem tudjuk profin kezelni a drónunkat, addig még véletlenül se irányítsuk olyan magasra/messzire, hogy szabad szemmel már ne lehessen látni. "Ha ilyen helyzetben elveszíti a jelet a drón, akkor nem árt, ha látótávolságon belül tesszük le a földre az eszközt. Arról nem is beszélve, hogy ha a közelünkben nincs is semmi, amire veszélyt jelenthet a szerkezet, néhány száz méterrel odébb már akadhat. Nem volna szerencsés, ha autók vagy emberek felett zuhanna le" – emelte ki a szakember.Frikker Attila szerint ahhoz, hogy egy ilyen helyzetből is vissza tudjuk hozni a drónunkat, már gyakorlott pilótának kell lennünk. Ráadásul az sem árt, ha ismerjük a készülék beállításait, így adott esetben előre meg tudjuk adni azt is, hogy egy jelvesztés esetén a korábban kijelölt pozícióra térjen vissza a szerkezet.
Tilt, tűr, szállogat A drónok elterjedésével a tiltott légtérhasználat is gyakoribbá vált. A repülés biztonságáért felelős hatóságok és a velük kooperáló gyártók igen nagy kihívás előtt állnak.
Jó tudni
A drón beállításait azért is érdemes ismerni, mert a szerkezet repülését és kapcsolatát a távirányítójával nem csak az időjárás akadályozhatja. "A kezdők leggyakoribb hibája, hogy nem tudják, mi az, ami megzavarhatja a jel továbbítását és az eszköz működését. Ha mobil átjátszótornyok, nagyobb fémszerkezetek – például hidak – közelébe repül valaki, könnyen lehet, hogy a jeladót leárnyékolja az adott szerkezet. Az ilyenekből könnyen baleset lehet, így nem árt az ilyen helyektől inkább távol maradni" – tanácsolja Frikker Attila.
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.