hvg.hu

Cardiffi tudósok olyan új sejtet azonosítottak az emberi testben, amely idővel a legtöbb rákbetegséget kezelheti. A felfedezés laborkörülmények között már jól vizsgázott.

A Cardiffi Egyetem tudósai olyan új immunterápiával álltak elő, amely egyszer többféle ráktípus kezelésében is segítséget nyújthat a pácienseknek. A felfedezés a vérben talált T-sejthez köthető, amely a legtöbb rákos sejt ellen hatásosnak tűnik – írta a BBC.

A T-sejt egy immunsejt, amely radarként működve olyan veszélyek, például kórokozók után kutat a szervezetben, amelyeket el kell pusztítani. A kutatók szerint az újfajta terápiával esély nyílik arra, hogy minden beteget kezelni tudjanak.

Andrew Sewell, a kapcsolódó tanulmány egyik szerzője arról is beszélt, hogy a T-sejtek egy típusa képes lehet nagy számú rákfajta elpusztítására, így szerinte "esélyes, hogy minden rákos beteget meg lehet vele gyógyítani".

Különféle immunterápiákkal, például a CAR-T terápiával (a CAR kiméra antigén receptorokat jelent) eddig is támadtak rákos sejteket, ám ez az eljárás csak néhány típusú rák esetében volt használható kezelés, és akkor is személyre szabottan.

A T-sejtes megoldás esetében viszont nem kell személyre szabni a terápiát, mert a tudósok szerint a sejt összedolgozik az MR1 nevű molekulával, amely az emberi szervezet minden sejtjének felületén megtalálható.

A terápia működéséről jelenleg annyit tudni, hogy a kutatók vért vesznek a pácienstől, majd az abban megtalálható T-sejteket kiválogatják, megsokszorosítják és genetikailag módosítják, hogy a rákos sejtek után kutassanak. Azután visszajuttatják őket a szervezetbe.

A módszert klinikai vizsgálatokban, betegeken még nem tesztelték, laboratóriumban azonban sikeresen használták: a T-sejtek azonosítottak és elpusztítottak tüdő-, bőr-, vér-, bél-, mell-, csont-, prosztata-, petefészek-, veserákos és agydaganatos sejteket is. A tudósok szerint a kezelésben "hatalmas lehetőség rejlik".

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos témákkal is foglalkozó Facebook-oldalát.

90 éve rosszul tudjuk: igazából nem a szülők génjein múlik, milyen nemű gyerekek születnek