A mai Baden-Württemberg területén élő gyíkszerű állat maradványaira a Stuttgarti Természettudományi Múzeum kutatói bukkantak egy Vellberg város közelében lévő kőfejtőben.

Rainer Schoch paleontológusnak és dinoszauruszszakértőnek a hüllő feje tűnt fel egy szürke agyagrétegben, amely egy régen eltűnt tó alján rakódott le. A mindössze 12 milliméter hosszúságú fejet mini számítógépes tomográffal vizsgálták meg. Láthatóvá váltak így a koponyacsontok és a rovarevő állat fogai. "Általa egy új fajt és nemet is felfedeztünk" –mondta Schoch.

A kicsiny állatnak Schoch és csapata a megtalálási hely, Vellberg, valamint Alfred Bartholomä fosszíliagyűjtő tiszteletére a Vellbergia bartholomaei nevet adta – derül ki a felfedezésről hírt adó Scientific Reports című szaklapból.

A Stuttgarti Természettudományi Múzeum szerint a törpeszaurusz a ma több mint 10 ezer fajt magában foglaló lepidosauria csoport egyik legrégebbi képviselője.

A meglepően apró leletnek nagy jelentősége van a triász kori élőhely további kutatása és rekonstrukciója szempontjából. A lepidosauria csoportba, vagyis a pikkelyes bőrűek közé tartozó állat a hüllők fejlődéséről is lényeges információval szolgál. "Azért olyan izgalmas ez az állatka, mert nagyon keveset tudunk a hüllők és kígyók elődeiről" – mondta Rainer Schoch. Az új lelet bepillantást enged a dinoszauruszok kialakulása előtti időszakba is, a hatalmas állatok ideje ugyanis Schoch szerint 20 millió évvel később kezdődött. Korábban már találtak ugyan a dinoszauruszok előtti időszakból származó leleteket, de eddig csak nagyobb fajoktól, például 5-6 méteres krokodiloktól.

Padovai virológus: Otthon is érdemes maszkot viselni, a család is fertőzésgóccá válhat

Pánik helyett játszom - társasozzunk karantén idején!

Pozitív lett a koronavírus tesztje a kardiológiai intézet főigazgatójának