hvg.hu/MTI

Igazán különleges formát vett fel két, egymásba olvadó csillag 150 fényévre tőlünk.

Az Európai Űrügynökség Gaia távcsőjéből származó adatok segítségével azonosítottak a kutatók két fehér törpét, melyek egyesülésük során igen szokatlan formát öltöttek: a tudósok azt mondják, úgy néznek ki, mintha egy hóembert látnánk az űrben.

A BBC szerint az összeolvadó csillagok 150 fényévre vannak tőlünk. A jelenséget és a különleges kompozíciót a Warwick Egyetem szakemberei által vezetett nemzetközi kutatócsapat fedezte fel. A begyűjtött adatok után a hóemberré váló csillagokat így illusztrálták:

Az űrbéli hóember tömege nagyobb a Napnál, átmérője kétharmada a Föld átmérőjének, a légköre pedig korábban soha nem látott összetételű. "Azt várnánk, hogy külső rétege hidrogén, néha esetleg héliummal vegyülve, vagy csupán hélium és szén. A hidrogén és a szén ilyen kombinációjára nem számítottunk, mivel kell lennie egy vastag hélium rétegnek, amely meggátolja ezt" – mondta Mark Hollands, a Warwicki Egyetem kutatója, a Nature Astronomy folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője.

A tudósok szerint a furcsa objektum biztosan két fehér törpe közeledésének eredménye, melyek egy még sűrűbb fehér törpévé állnak össze. A fehér törpe állapot a csillagfejlődés végső stádiuma. A fehér törpék extrém magas felszíni hőmérsékletűek, ezért ragyogó fehér fényt bocsátanak ki.

Úgynevezett fekete törpék is vannak. Ilyen a feltételezések szerint akkor jöhetnek létre, amikor a fehér törpe teljes, addig felhalmozott energiáját kisugározta, és már nem világít többé, ilyet azonban még nem láttak a tudósok.

Nem lesznek misék a fővárosi templomokban