szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Fehér Ház vizsgálóbizottsága a nyár folyamán hallgatta meg a Boeing és a Szövetségi Légügyi Hatóság szakembereit a Boeing 737 MAX repülőgépek tragédiái kapcsán. A vizsgálat eredménye alapján úgy tűnik, alapjaiban volt igen komoly probléma a típus engedélyeztetésével.

Több mint másfél éve tart már a vizsgálat a Boeing 737 MAX típusú utasszállító repülői miatt, miután a gyártó két gépe is lezuhant, több száz ember halálát okozva. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) nemrég már elmondta, mi az a négy fontos változás, amit végre kell hajtani a légi járműveken, hogy azok újra a magasba emelkedhessenek. Most pedig a Fehér Ház vonta le a tanulságokat.

A 737 MAX fejlesztésének főmérnöke nemrég az állami vizsgálóbizottság előtt arról beszélt, hogy úgy hagyta jóvá a repülőgép szoftverének kritikus módosításait, hogy valójában nem volt tisztában a működés legfontosabb részleteivel, és arról sem tudott, hogy a tesztpilóták korábban figyelmeztettek: a program működése katasztrófához is vezethet.

©

Mint később kiderült, félelmük nem volt alaptalan: a Boeing két repülőjének útja is tragédiával végződött, összesen 346 ember halálát okozva. Egy jelentés készítői szerint az egyik repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, így a pilóták szinte elvesztették az irányítást a gép felett, drámai küzdelmük hiábavaló volt.

A vizsgálóbizottság szerint ugyanakkor nemcsak a Boeingnél hibáztak: a Szövetségi Légügyi Hatóság szakemberei úgy hagyták, hogy repüljenek a 737 MAX-ok, hogy ők sem értették pontosan a gép működését. Az FAA jelentésében az első, 2018 végén történt tragédia kapcsán az olvasható, hogy szerintük a Boeingnél semmilyen szabálytalanság nem történt, minden megfelelő volt. Nem sokkal később viszont a második repülőgép is lezuhant.

©

Peter A. DeFazio demokrata képviselő szerint – aki a vizsgálóbizottság tagja volt – a rendszerben olyan anomáliák vannak, melyek kombinációja vezetett a katasztrófákhoz. A jelentés szerint egyértelmű, hogy a Boeing, vagy az FAA nevében eljáró szervezet hibázott – idézi a vizsgálat eredményét a The Washington Post.

[Újabb hibára bukkantak a Boeing 737 MAX-oknál, ez már a harmadik]

A jelentés kitér arra is, hogy a mérnököknek muszáj volt minél gyorsabban befejezniük a fejlesztést, hogy a repülőgép az ügyfelekhez (a légitársaságokhoz) kerülhessen. A tragédiához ezért lényegében három tényező vezetett:

  • a mérnökök elégtelen tervezési munkája,
  • a Boeing vezetésének nem megfelelő rálátása a helyzetre,
  • a repülési engedélyt kiadó hatóság szakmaiatlan ellenőrzése.

A vizsgálóbizottság szerint az FAA-nek számos lehetősége lett volna arra, hogy megelőzze a tragédiát, ez azonban mégsem történt meg. A szakemberek szerint ezért rendkívül fontos, hogy a jövőben változtassanak azon a hatósági rendszeren, amely a repülési engedély kiadásáért felelős.

©

A Boeing jelezte, továbbra is mindenben együttműködik a vizsgálóbizottsággal. A cég szerint a 737 MAX-ok javítására eddig 375 ezer munka- és tesztóra, valamint 1300 próbarepülés ment el. A vállalat úgy látja, ha újra megkapja a gép a repülési engedélyt, ez lesz a történelem legalaposabban átvizsgált repülőgépe.

[Megint baj van a Boeing 737 MAX-okkal, idegen tárgyak kerülnek elő a tankjukból]

A repülőgépek egyébként a tanúsítási folyamat végén, várhatóan néhány hónap múlva ismét a levegőbe emelkedhetnek. A tragédiák áldozatait képviselő Michael Stumo, aki a második balesetben a lányát veszítette el, úgy látja, le kellene állítani a 737 MAX-ok újbóli engedélyeztetését. Mint mondja, az áldozatok egyelőre semmilyen információt nem kaptak arra vonatkozóan, hogy mitől lett biztonságosabb a szerkezet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Vége a rasszista nevű Uncle Ben'snek, Ben's Original lesz helyette

Vége a rasszista nevű Uncle Ben'snek, Ben's Original lesz helyette

Munkavállalói élménytervezés és empátia - a túlélés záloga

Munkavállalói élménytervezés és empátia - a túlélés záloga

Lekapcsolta a Facebook a legnagyobb magyar járványtagadó oldalakat

Lekapcsolta a Facebook a legnagyobb magyar járványtagadó oldalakat