szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Fehér Ház vizsgálóbizottsága a nyár folyamán hallgatta meg a Boeing és a Szövetségi Légügyi Hatóság szakembereit a Boeing 737 MAX repülőgépek tragédiái kapcsán. A vizsgálat eredménye alapján úgy tűnik, alapjaiban volt igen komoly probléma a típus engedélyeztetésével.

Több mint másfél éve tart már a vizsgálat a Boeing 737 MAX típusú utasszállító repülői miatt, miután a gyártó két gépe is lezuhant, több száz ember halálát okozva. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) nemrég már elmondta, mi az a négy fontos változás, amit végre kell hajtani a légi járműveken, hogy azok újra a magasba emelkedhessenek. Most pedig a Fehér Ház vonta le a tanulságokat.

A 737 MAX fejlesztésének főmérnöke nemrég az állami vizsgálóbizottság előtt arról beszélt, hogy úgy hagyta jóvá a repülőgép szoftverének kritikus módosításait, hogy valójában nem volt tisztában a működés legfontosabb részleteivel, és arról sem tudott, hogy a tesztpilóták korábban figyelmeztettek: a program működése katasztrófához is vezethet.

AFP / David Ryder

Mint később kiderült, félelmük nem volt alaptalan: a Boeing két repülőjének útja is tragédiával végződött, összesen 346 ember halálát okozva. Egy jelentés készítői szerint az egyik repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, így a pilóták szinte elvesztették az irányítást a gép felett, drámai küzdelmük hiábavaló volt.

A vizsgálóbizottság szerint ugyanakkor nemcsak a Boeingnél hibáztak: a Szövetségi Légügyi Hatóság szakemberei úgy hagyták, hogy repüljenek a 737 MAX-ok, hogy ők sem értették pontosan a gép működését. Az FAA jelentésében az első, 2018 végén történt tragédia kapcsán az olvasható, hogy szerintük a Boeingnél semmilyen szabálytalanság nem történt, minden megfelelő volt. Nem sokkal később viszont a második repülőgép is lezuhant.

AFP / MICHAEL TEWELDE

Peter A. DeFazio demokrata képviselő szerint – aki a vizsgálóbizottság tagja volt – a rendszerben olyan anomáliák vannak, melyek kombinációja vezetett a katasztrófákhoz. A jelentés szerint egyértelmű, hogy a Boeing, vagy az FAA nevében eljáró szervezet hibázott – idézi a vizsgálat eredményét a The Washington Post.

[Újabb hibára bukkantak a Boeing 737 MAX-oknál, ez már a harmadik]

A jelentés kitér arra is, hogy a mérnököknek muszáj volt minél gyorsabban befejezniük a fejlesztést, hogy a repülőgép az ügyfelekhez (a légitársaságokhoz) kerülhessen. A tragédiához ezért lényegében három tényező vezetett:

  • a mérnökök elégtelen tervezési munkája,
  • a Boeing vezetésének nem megfelelő rálátása a helyzetre,
  • a repülési engedélyt kiadó hatóság szakmaiatlan ellenőrzése.

A vizsgálóbizottság szerint az FAA-nek számos lehetősége lett volna arra, hogy megelőzze a tragédiát, ez azonban mégsem történt meg. A szakemberek szerint ezért rendkívül fontos, hogy a jövőben változtassanak azon a hatósági rendszeren, amely a repülési engedély kiadásáért felelős.

Boeing

A Boeing jelezte, továbbra is mindenben együttműködik a vizsgálóbizottsággal. A cég szerint a 737 MAX-ok javítására eddig 375 ezer munka- és tesztóra, valamint 1300 próbarepülés ment el. A vállalat úgy látja, ha újra megkapja a gép a repülési engedélyt, ez lesz a történelem legalaposabban átvizsgált repülőgépe.

[Megint baj van a Boeing 737 MAX-okkal, idegen tárgyak kerülnek elő a tankjukból]

A repülőgépek egyébként a tanúsítási folyamat végén, várhatóan néhány hónap múlva ismét a levegőbe emelkedhetnek. A tragédiák áldozatait képviselő Michael Stumo, aki a második balesetben a lányát veszítette el, úgy látja, le kellene állítani a 737 MAX-ok újbóli engedélyeztetését. Mint mondja, az áldozatok egyelőre semmilyen információt nem kaptak arra vonatkozóan, hogy mitől lett biztonságosabb a szerkezet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!