hvg.hu

A Földtől körülbelül 4,2 fényévre lévő, a Proxima Centauri közeléből érkezett rádiójelet fogtak be csillagászok, akik a fejlett földönkívüli intelligencia után kutatnak.

A Naphoz legközelebbi csillag, a Proxima Centauri irányából érkező rádiójelet észleltek a földönkívüli élet nyomai után kutató csillagászok – írta a The Guardian. A Proxima Centauri a Földtől nagyjából 4,24 fényév távolságra található. A közelében két bolygót azonosítottak a közelmúltban: az egyik a 2016-ban felfedezett Proxima b, a másik pedig a Proxima c, amelyre tavaly bukkantak rá.

A rádiójelet az úgynevezett Breakthrough Listen projekt során fogták be, amely egyike az orosz milliárdos, a Yuri Milner által támogatott kutatásoknak. A jelet a Parkes Obszervatórium rádióteleszkópjával rögzített adatsorból szűrték ki, de a felvétel nem most készült – tavaly áprilisból származik. A hatalmas adathalmaz áttekintése azonban hosszú idő, ezért is tartott ilyen sokáig az elemzése.

A jelsugarat a 982 megahertzes tartományban észlelték, ami azért is furcsa, mert ezen a hullámhosszon nem igazán kommunikálnak olyan földi eredetű eszközök, mint a műholdak. Az is lehet persze, hogy a jelet valamilyen természeti folyamat gerjesztette, de ennek tisztázása még várat magára.

A felfedezés jelentőségét némiképp csökkenti, hogy a jelet mindeddig egyetlen kutatócsapat észlelte, amely már most a csillagászokat régóta izgalomban tartó Hűha! jelhez hasonlítja azt. Utóbbi egy 1977-ben detektált, keskenysávú rádiójel, amely olyan jellemzőkkel bírt, amelyek egy lehetséges földön kívüli civilizációtól való származásra utaltak.