A kutatóknak hosszas munkával sikerült megfigyelniük az ID2299 névre keresztelt galaxist, ami nagyjából 9 milliárd fényéve van a Földtől.

Először figyeltek meg a haldoklás folyamatában lévő távoli galaxist. A Nature Astronomy című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében lévő Alma teleszkópja által gyűjtött adatok tárták fel a jelenséget. Az eredmények szerint ezt – amelyet általában egy fekete lyuk hatásának tartanak, – a galaxisnak egy másik galaxissal történt ütközése okozta.

Az ID2299 jelű objektum olyan távoli, hogy 9 milliárd évbe telik, míg fénye elér a Földre. Az ellipszis formájú galaxis nagyon ritka jelenséget él át, amelyet sohasem figyeltek még meg ilyen távolságból – mondta Emanuele Daddi, a Saclay Nukleáris Kutatóközpont asztrofizikusa, a tanulmány társszerzője.

Az ID2299 a csillagképződéshez szükséges gáza több mint felét kibocsátotta. Ez hatalmas arány, évente 10 ezer Nap tömegével egyezik meg – fejtette ki a szakértő. Mindeközben ugyanennyi gázt használt új csillagok képzésére szintén nagyon magas arányban, a Nap tömegének mintegy 550-szeresének megfelelő mértékben. Összehasonlításképpen: a Tejútrendszer évente három napnyi tömegű gázt termel.

Ilyen körülmények között a galaxis néhány tízmillió év alatt sterillé válik.

Szlávik: minden vakcina megakadályozza a súlyos betegség kialakulását