szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A "szoftver, audió és videó", valamint az "e-kereskedelem" kategóriák iránt nőtt, míg az "internetes kommunikációs média" és a "számítógépes játékok" kategóriák iránt enyhén csökkent a gyerekek érdeklődése az elmúlt egy évben – derül ki a Kaspersky jelentéséből. A legnépszerűbb alkalmazások listáját a TikTok, a YouTube és a WhatsApp vezeti. Időközben a TikTok csaknem kétszer akkora népszerűségre tett szert, mint az Instagram.

A Kaspersky a Safe Kids alkalmazásának használói által önként rendelkezésre bocsátott (névtelenített) adatok, valamint a keresésekben szereplő legnépszerűbb androidos alkalmazás- és weboldal-kategóriák elemzésével vizsgálta, miként változott a gyerekek érdeklődése és igénye az elmúlt egy évben, a pandémia teremtette új körülmények között.

A gyermekek körében a szoftvert, audiót vagy videót kínáló (44,38%) weboldalak bizonyultak a legnépszerűbbnek, majd jöttek az internetes kommunikációra szolgáló webhelyek (22,08%), illetve a számítógépes játékok (13,67%).

©

A legnépszerűbb alkalmazások között a YouTube jelentős előnnyel vezet – ez a szolgáltatás továbbra is megőrizte helyét a legnépszerűbb videó streaming szolgáltatásként a gyerekek körében világszerte. A második helyet a WhatsApp üzenetküldő alkalmazás, a harmadikat pedig a népszerű közösségi hálózat, a TikTok foglalja el. A Kaspersky kutatásában a top 10-be négy játék is belefért, nevezetesen a Minecraft (22,84%), a Fortnite (6,73%), az Among Us (3,80%), a Brawl Stars (6,34%) és a Roblox (3,82%).

©

A gyerekek rendkívül aktívan hallgatnak és néznek videóklipeket a YouTube-on – ezek 17,35 százalékos részesedést foglalnak el a zenei műfajokra és videókra tett keresések között.

"A fiatalok számára rendkívül fontos a kortárscsoport hatása, 7–8 éves korban a fókusz a családról a barátokra tevődik át. Az online tér lehetőséget ad a társas kapcsolatok kiépítésére és fenntartására, akár a videojátékokon, akár a közösségi felületeken keresztül. A tinédzserkor egyik fő tényezője az identitás keresése, amelyre a digitalizáció is nagy hatással van: az influenszerek követése és a digitális tartalmak fogyasztása (például vloggerek vagy zenészek iránti fokozott érdeklődés) szorosan kapcsolható a fiatal felnőttkort megelőző fejlődési folyamatokhoz” – idézi a Kaspersky közleménye Damsa Andrei pszichológust.

A zenei ízlések tekintetében a hagyományosan vezető BTS és BLACKPINK K-POP együttesek mellett még Ariana Grande, Billie Eilish és Travis Scott énekesek, valamint egy másik zenei műfaj, a „phonk” volt népszerű. Emellett a „kreatív” videók népszerűségének növekedése is megfigyelhető: egyre több olyan keresési kérés kezd megjelenni a lista élén, amelyben ütemszerkesztőkre, dobminta-szerkesztőkre és leckékre keresnek rá a különféle zeneszerkesztő programokban. Mindeközben továbbra is a TikTok a fő zenei trendmeghatározó a gyerekek körében.

A rajzfilmek a gyerekek általi összes videókeresés felét (50,21%) teszik ki világszerte. A legnépszerűbb a Katicabogár és Fekete Macska kalandjai, a Rejtélyek városkája és a Peppa malac. Második helyen a különféle televíziós műsorok állnak; angol nyelven a leggyakrabban a „The Voice Kids” showra kerestek rá. A mozifilmek és a TV-sorozatok között a legnépszerűbb filmelőzetes a Godzilla Kong ellen, Zach Snyder: Az Igazság Ligája, valamint a Disney+ minisorozata, a WandaVision volt. A Netflix iránt is egyre több gyerek érdeklődik: a platformon keresztüli leggyakoribb keresési kérések a Cobra Kaira és a már ikonikus Stranger Thingsre érkeztek.

A TikTok továbbra is vitathatatlan vezető a gyerekek körében – mutat rá az elemzés, ám kezd átalakulni a jellege: már nem csak egy videóklipek és playback videók közzétételére szolgáló közösségi hálózat, egyre több oktató jellegű és kreatív tartalom jelenik meg a platformon.

Egy TikTok videó elkészítéséhez az alkotónak egy személyben kell ellátnia az operatőr, a színész, a rendező és a teljes filmes stáb munkáját is. A Kaspersky kutatói szerint ez elősegíti az olyan készségek fejlesztését, amelyek nemcsak hasznosak lehetnek a gyerekek számára a jövőben, hanem akár azt is eredményezhetik, hogy ezt választják hivatásukul.

"Ha megismerjük és elemezzük azt, hogy mi érdekli a gyerekeket az interneten, az segíthet nagyobb figyelmet fordítani a biztonság kérdésére. Ha a szülők tudják, hogy milyen zenét hallgat a gyerek, kik a kedvenc bloggerei, vagy milyen játékokkal játszik, akkor megerősíthetik a gyerekkel ápolt bizalmi kapcsolatot. Például készíthetnek együtt egy TikTok videót. Ezzel a szülők azt is elősegíthetik, hogy a gyerekek megvédjék magukat a potenciális online veszélyektől” – fejtette ki az eredmények kapcsán Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!