szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hazai digitalizációt furcsa kettősség jellemzi: miközben az alkalmazottak és cégvezetők magánemberként használják a legmodernebb digitális eszközöket és szolgáltatásokat, addig munka közben sokszor nélkülözik azokat – ez derül ki a Digiméter kutatássorozat kedd délután bemutatott friss adataiból. A százas skálán számolt index idén is 40 ponton áll, tehát látszólag nem történt érdemi elmozdulás a tavalyi évhez képest. Az elemzők szerint azonban az adatok mélyére nézve több apró elmozdulást látni, amik hosszabb távú változások előszelét is jelenthetik.

A Digimétert készítő elemzők a tavalyival megegyező módon hat területen vizsgálták a cégek digitalizációját (digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, informatikai biztonság). A 2021. augusztus-szeptemberben végzett online, telefonos hibrid adatfelvétel 757 hazai kkv válaszai alapján rajzol országosan reprezentatív képet a hazai helyzetről.

A főindex teljes változatlansága meglepte a mérés készítőit is, akik arra számítottak, hogy ha kis mértékben is, de évről-évre érzékelhető lesz a hazai cégek fejlődése. Az okokat keresve legvalószínűbb magyarázatnak az tűnik, hogy az elmúlt másfél év különleges volt a kkv-k életében is. 2020 márciusa után a legtöbb cég kényszerdigitalizáción ment keresztül, amikor több dolgot is bevezettek – például új, online értékesítési megoldásokat próbáltak ki, távmunkára tértek át –, ezek egy része azonban vagy nem vált be, vagy a járvány lecsengésével egyszerűbb volt visszatérni a jól megszokott régi folyamatokhoz. Így a tavalyi, 2020 őszi mérés egy részben „felturbózott” állapotot mutatott a cégekről – ha lett volna 2019-ben mérés, valószínűleg nagyobb ugrást láttunk volna 2020-ra. Ezt az ugrást kompenzálhatja a 2021-ben tapasztalt változatlanság – olvasható a kutatási eredményben.

A Digiméter 2020-as és 2021-es állása, főindex és alindexek
Digiméter

Hallgat a felszín, beszél a mély

A felszínen lévő mozdulatlanság az elemzők szerint több apró, de érdekes változást rejt. Ha például a vállalkozások méretét nézzük, akkor azt látjuk, hogy a nagyobb (50-249 főt foglalkoztató) kkv-k fejlődni tudtak, fő Digiméter-indexük 49-ről 52-re nőtt – csak ezt ellensúlyozza, hogy a kisebb cégeknél visszaesés vagy stagnálás volt megfigyelhető.

A digitális jelenlét alindexből kiderül, hogy tavalyhoz képest (18%) kevesebb cégnek van webáruháza (13%), míg jelentősen emelkedett a Google Cégem fiókkal rendelkezők aránya (16 százalékról 30 százalékra), illetve

jelentősen visszaesett az ügyfélszolgálati chatet vagy chatbotot használó cégek aránya (17 százalékról 8 százalékra)

Nem szignifikánsan, de csökkent az online hirdető cégek aránya (41%) és az online ügyfélszerző eszközök használata (26%).

Találomra költik a pénzüket a neten a magyar cégek, már amelyik egyáltalán hajlandó ilyesmire

A magyarországi kis- és középvállalatok közel fele végez valamilyen online csatornán marketingtevékenységet, ám döntő többségük előre átgondolt stratégia híján, lényegében találomra költi a pénzét - derül ki a Digitális Versenyképességi Mutató (Digiméter) 2021 tavaszi méréséből, amely ezúttal célzottan a kkv-k marketingaktivitását vizsgálta.

Szemmel látható mértékben csökkent a vállalatirányítási rendszerrel rendelkező cégek aránya (45 százalékról 34 százalékra), emelkedett a papíralapú összesítéseket használó cégek aránya (25 százalékról 33 százalékra). Az viszont digitalizációs jó hír, hogy a korábbi 66 százalék helyett már a vállalatok 74 százaléka gyűjt adatokat, hogy megalapozza a döntéseit.

Az otthoni munkavégzés lehetősége nem változott, a cégek 23 százaléka nyújtja ezt a lehetőséget munkavállalóinak.

A Digiméter számaiból az olvasható ki, hogy változatlanul a pénzügyi a legfejlettebb terület a magyar cégeknél, mivel a hazai szabályozás elvárja a digitalizációt. Az utóbbi egy évben nőtt a számlázó rendszert használók aránya, mégpedig 79 százalékról 86 százalékra. Már csak a vállalkozások 11 százaléka nem bocsát ki és/vagy fogad el elektronikus számlát.

3+3+3 dolog, amire szüksége lehet a vállalkozásának, ha túl akar élni

A digitalizációt elutasító kisvállalkozások nagy része vélhetően unja, hogy az üzleti cikkek évek óta rá akarják beszélni arra, hogy megtegye, amihez semmi kedve, és forgassa fel a mindennapjait. Pedig még 2021-ben sem kell páros lábbal berúgni az ajtót - cikkünkben megvizsgáljuk, mi az, amit ma már kötelező meglépni a vállalkozás érdekében, mi az, ami elvárás helyett előny, és mi az, ami hab lehet a digitális tortán.

Több cég használ biztonságos távoli bejelentkezést lehetővé tévő VPN szolgáltatást (19% helyett 24%), de a vírusírtó használata visszaesett (összességében 88%-ról 84%-ra, felhős szolgáltatást (is) használóknál 15%-ról 8%-ra) és egyre kevesebb cég nem készít biztonsági másolatot (tavaly 17%, idén 14%)

Kettős mérce

A kis-és középvállalkozások digitalizációja kapcsán tetten érhető egyfajta kettősség. Míg a cégek vezetői, döntéshozói és alkalmazottai feltehetően nem térnek el szignifikánsan a hazai átlagemberektől, ami az internetet és a digitális eszközök használatát illeti, addig a munkahelyen, a cégüknél mégis megelégszenek a meglévő folyamatokkal, analóg megoldásokkal.

A Digiméter megbízásából a konzorciumban részt vevő Reacty Digital 2021. szeptemberében végzett a 18-79 év közötti magyar lakosságra reprezentatív felmérést, hogy kiderüljön milyen eltérés van a hazai kkv-k és a lakosság gyakorlata között. Ebből kiderült, hogy

miközben a felnőttek 71 százaléka szokott online hirdetés hatására a neten vásárolni, csak a kkv-k 41 százaléka hirdet online.

A kutatássorozat mögött álló konzorcium idén díjat hívott életre, hogy a mérésben részt vevő 757 kkv közül megtalálja azt, amelyik összességében a digitalizációt tekintve a leginkább versenyképes. 2021-ben a Digiméter-díj nyertese a BonAir BG Kft. lett, amely 86 pontot ért el a 100-ból.

Az is beszédes adatkombináció, hogy a hazai felnőttek 92 százaléka keres rá termékre vagy szolgáltatásra a Google keresővel és 78 százalékuk keres üzletekre, irodákra, vendéglátóhelyekre a Google Térkép segítségével – viszont a kis- és középvállalatok mindössze 30 százalékának van Google Cégem-fiókja, 27 százalékuk található meg a Google Térképen, 25 százalékuk hirdet Google Ads-szel, 11 százalékuk használ Google Shoppingot és 7 százalékuk keresőoptimalizálást. A lakosság 88 százaléka szokott családtagokkal vagy barátokkal chatelni és 59 százaléka szokott videochatet használni, ehhez képest mindössze a cégek 27 százaléka használ telekonferencia szoftvert és csupán tizede chatet a munkavégzéshez.

A magyar kkv-k számos területen lemaradnak tehát a lakossághoz képest, nem aknázzák ki a digitális eszközökben rejlő lehetőségeket, nem használják ki a munkavállalóik meglévő digitális készségeit – hangsúlyozzák a szakemberek, akik a Digiméter friss adatait és azok elemzését a projekt weboldalán tették közzé.

Szintén a Digiméter oldalát érdemes felkeresnie annak, aki saját vállalkozását szeretné felméretni, melyre Az én Digiméterem aloldalon található kérdőív kitöltésével van lehetőség. A megkapott eredmény összehasonlítható többféle bontásban, például hasonló méretű vagy hasonló tevékenységet végző cégek digitalizációs mutatóival.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!