Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e47c9a3e-48ee-4bac-b45d-fc81c306c09a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nagy port kavart Csernus Imre pszichiáter interjúja, amiben annyira felháborodott a Partizán riporterének kérdésein, hogy azzal fenyegette, befejezi a beszélgetést.","shortLead":"Nagy port kavart Csernus Imre pszichiáter interjúja, amiben annyira felháborodott a Partizán riporterének kérdésein...","id":"20250401_","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e47c9a3e-48ee-4bac-b45d-fc81c306c09a.jpg","index":0,"item":"a4c52e87-ecd1-406f-96e6-0a69f62d857a","keywords":null,"link":"/elet/20250401_","timestamp":"2025. április. 01. 12:39","title":"Hodász Andrást elszomorította Csernus Partizánnak adott interjúja, pedig kamaszként rajongott érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7bd1128-bff1-4a74-9f60-57679b3cb84e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az izraeli miniszterelnök néhány órával később érkezik Budapestre a korábban bejelentettnél. Ezzel módosultak a közúti korlátozások is a fővárosban.","shortLead":"Az izraeli miniszterelnök néhány órával később érkezik Budapestre a korábban bejelentettnél. Ezzel módosultak a közúti...","id":"20250402_netanjahu-budapest-kozuti-korlatozasok-valtozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7bd1128-bff1-4a74-9f60-57679b3cb84e.jpg","index":0,"item":"d4a2af85-982b-4bfe-8e51-2a30be360a43","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_netanjahu-budapest-kozuti-korlatozasok-valtozas","timestamp":"2025. április. 02. 17:54","title":"Csak csütörtökön érkezik meg Netanjahu Budapestre, változtak a közúti korlátozások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c92806a5-bb8b-4f6a-8008-3ed7e9fcf633","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ion Iliescut és feltételezett társait emberiesség elleni bűncselekményekkel vádolják.","shortLead":"Ion Iliescut és feltételezett társait emberiesség elleni bűncselekményekkel vádolják.","id":"20250402_Nyolc-ev-utan-ismet-vadat-emelt-az-ugyeszseg-a-volt-roman-allamfo-ellen-a-banyaszjaras-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c92806a5-bb8b-4f6a-8008-3ed7e9fcf633.jpg","index":0,"item":"b3ea9d76-f810-42c3-875e-d5fef0f470c8","keywords":null,"link":"/vilag/20250402_Nyolc-ev-utan-ismet-vadat-emelt-az-ugyeszseg-a-volt-roman-allamfo-ellen-a-banyaszjaras-ugyeben","timestamp":"2025. április. 02. 14:37","title":"Nyolc év után ismét vádat emelt az ügyészség a volt román államfő ellen a bányászjárás ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21c9505a-9f1f-4465-b427-a7cef5860114","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Két év próbára bocsátották.","shortLead":"Két év próbára bocsátották.","id":"20250402_birosag-itelet-probara-bocsatas-gyermekotthon-bombariado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21c9505a-9f1f-4465-b427-a7cef5860114.jpg","index":0,"item":"df97315d-65c7-49ff-b362-fc72d60e8e12","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_birosag-itelet-probara-bocsatas-gyermekotthon-bombariado","timestamp":"2025. április. 02. 10:04","title":"Bűnösnek találta a bíróság a 16 éves lányt, aki bombariadóval ijesztett rá két gyermekotthonra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40df24e6-3cee-410b-8828-7ae17b339872","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"Ahány nő, annyiféle élet, szokás, test és tűrőképesség. A változókori tünetek – habár jellemzően azonosak – megélése egyénenként változó lehet: kit így, kit úgy, kit jobban, kit kevésbé viselnek meg. Egy biztos, a test változásaira mindenkinek érdemes tudatosan felkészülnie. Mutatjuk, hogyan.","shortLead":"Ahány nő, annyiféle élet, szokás, test és tűrőképesség. A változókori tünetek – habár jellemzően azonosak – megélése...","id":"20250129_Valtozni-a-valtozokorban-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40df24e6-3cee-410b-8828-7ae17b339872.jpg","index":0,"item":"1f064fcd-3835-41e8-9539-f526d60a0389","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Valtozni-a-valtozokorban-remifemin","timestamp":"2025. április. 02. 13:30","title":"Változni a változókorban: fontos és elkerülhetetlen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"dbf66ac6-a297-42f0-9a4e-21588882caa7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Franciaországban a piaci részesedése már visszacsúszott az “egyéb” kategóriába, ahol az egy százalék körüli márkák vannak. ","shortLead":"Franciaországban a piaci részesedése már visszacsúszott az “egyéb” kategóriába, ahol az egy százalék körüli...","id":"20250402_Tovabbra-is-csapnivaloan-teljesit-a-Tesla-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbf66ac6-a297-42f0-9a4e-21588882caa7.jpg","index":0,"item":"0c560aec-994c-422d-affe-c0ffae9a968a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250402_Tovabbra-is-csapnivaloan-teljesit-a-Tesla-Europaban","timestamp":"2025. április. 02. 08:15","title":"Továbbra is csapnivalóan teljesít a Tesla Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00927e92-ae3f-4bdb-a4d2-6ece3b8aad96","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A dombormű valószínűleg a Római Birodalom késő köztársasági korszakából származik. ","shortLead":"A dombormű valószínűleg a Római Birodalom késő köztársasági korszakából származik. ","id":"20250401_regeszet-pompeji-eletnagysagu-dombormu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00927e92-ae3f-4bdb-a4d2-6ece3b8aad96.jpg","index":0,"item":"95331b95-3b6f-4843-ae83-8583a9f60ebd","keywords":null,"link":"/kultura/20250401_regeszet-pompeji-eletnagysagu-dombormu","timestamp":"2025. április. 01. 16:12","title":"Életnagyságú párt ábrázoló domborművet találtak Pompejiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"880ff9b8-d928-442d-9e8a-d93e03190dd4","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Die Zeit szerzője szerint Donald Trump többet tett az európai védelmi és biztonsági szövetségért, mint az utóbbi 20 évben bárki. Ugyanez a logika működhet az amerikai elnök protekcionista gazdaságpolitikájával kapcsolatban is. A Spiegel eközben arról ír, hogy Európa két gázimperialista fogságában vergődik.","shortLead":"A Die Zeit szerzője szerint Donald Trump többet tett az európai védelmi és biztonsági szövetségért, mint az utóbbi 20...","id":"20250401_die-zeit-amerikai-vamhaboru-europa-elony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/880ff9b8-d928-442d-9e8a-d93e03190dd4.jpg","index":0,"item":"3259c2b8-c7a8-4d78-8505-560f75d4290f","keywords":null,"link":"/360/20250401_die-zeit-amerikai-vamhaboru-europa-elony","timestamp":"2025. április. 01. 10:55","title":"Így járhat jól Európa a vámháborúval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár az ázsiai régióban napjainkban is elérhető a nagy sebességű mágnesvasút, ezt a szakértők szerint rendkívül drága üzemeltetni. Akad viszont egy másik technológia is, aminek jóval kisebb a költségvonzata, de még nem tudni, hogyan lehetne megvalósítani. Ennél ugyanis szárnyakkal növelnék a tempót.
Peking az év elején indította el CR450 nevű kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos projektjét, melynek célja, hogy a már meglévő gyorsvonatok sebességét – 30 százalékkal – 450 kilométer/órára növeljék. Ezt azonban nem a szerelvények teljes átépítésével kívánják elérni, hanem úgy, hogy a kocsik tetejére kisebb szárnyakat helyeznének – írta a Bangkok Post.
Az ötlet nem teljesen úgy, ugyanis már néhány évtizeddel korábban is felmerült. A japán mérnökök akkor el is készítettek egy prototípust, de a szárnyak méretét nem sikerült olyan mértékben lecsökkenteni, hogy a szerelvényt biztonságosan tudják üzemeltetni a meglévő pályaszakaszokon. A problémát az okozta, hogy az akkori technológiával túl széles szárnyakat tudtak gyártani, így viszont akkorára nőtt a vonat alapmérete, hogy az alagutakba már nem is fért volna be.
A technika mára azonban sokat javult és okosodott, így a szakértők ismét elővették a régi terveket, hogy folytathassák a munkát. Ez a fejlesztés viszont más megközelítéssel kezdődött: a mérnökök a vonatok tetejére helyeznék a szárnyakat, melyeket kisebbre is vennének. A változtatás ellenére úgy gondolják, hogy a technika kellő felhajtóerőt tudna biztosítani, hogy a vonat a korábbiaknál is gyorsabban haladjon – de továbbra is biztonságosan.
A munka ugyanakkor még nem kezdődött el, mivel a szárnyak felszerelése előtt más problémákat kell orvosolni. Az első és legfontosabb, hogy pontosan ki kell találni, hogy a szárnyak hol helyezkedjenek el a vonatokon, amihez az áramszedők pozícióját is figyelembe kell venni. Egy másik gond a légáramlat miatti zaj, ami a tervezők szerint szigetelés nélkül az utastérben is hallható lenne. Vagyis ezt is meg kell valahogy oldani.
A munka mindenesetre elkezdődött, és a kutatók szerint megéri időt és pénzt szánni rá. Ehhez a mágnesvasutak példáját hozták fel, amik bár valóban gyorsak, az üzemeltetésük szerintük rendkívül drága. Ezzel szemben a szárnyakkal rendelkező vonatokat olcsóbb működtetni, miközben csak kevéssel lassabbak a másik technológiához képest.