szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Mariupol ostroma során elesett ukrán katonák emlékének szentelnék az új repülőgépet.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szeretné, ha újra felépítenék az Antonov-225-ös repülőgépet – közismert nevén a Mriját (álom) –, amely a világ legnagyobb repülőjének számított. A gépet az orosz–ukrán háború legelején, február 27-én semmisítették meg az oroszok a hosztomeli repülőtér elleni támadás során

Az újjáépítést az elnök bejelentése szerint a háborúban és különösen Mariupol védelme során elesett katonák emlékének szentelnék. Zelenszkij erről egy ukrán diákokkal folytatott online találkozón beszélt, és felidézte: még az orosz invázió előtt felvetődött az ötlet, hogy megépítsék az egyedülálló repülő második példányát. „Meg akartuk építeni, de 800 millió dollárra volt szükségünk. Törökország elnökéhez fordultam, de végül nem találtuk meg a szükséges forrást” – mondta.

A Mrija újjáépítésének költségeit 500 millió és 3 milliárd dollár közé teszik, de ez attól is függ, hogy lehet-e használni azt a félig kész vázat, amely most is rendelkezésre áll, illetve tudnak-e bármit hasznosítani az előző gép roncsaiból.

Zelenszkij szerint megkeresték őt az Ukroboronprom, az Antonov munkatársai. Velük arra jutott, hogy ez hozzátartozik az országról alkotott képhez is. „Hány ember életét mentették meg, akik Mariupolban, főleg Azovsztalban maradtak. Hány pilóta adta az életét azért, hogy a fegyverektől a vízen át a sebesültekig mindent elszállítson. Nagy részük hősi halált halt. A Mriját újjáépíteni a hősök emléke érdekében a helyes állami álláspont” – mondta az elnök.

A Mrija rekordokat állított fel a maximális kereskedelmi rakomány szállításában, valamint a repülés történetének leghosszabb és legnehezebb egyedi rakodóterével és teherbírásával rendelkezett.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!