szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az MIT-n kialakított tesztpályához egy 2500 lóerős motor is dukál.

Az Egyesült Államok legkorszerűbb szélcsatornáját mutatta be a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT); a tudományos tesztpályával 80 éves berendezéseket váltott le az intézmény – derül ki az erről szóló közleményből.

Az MIT repülési és űrhajózási tanszéke (AeroAstro) még 2017-ben jelezte, hogy a Boeinggel együtt alapjaiban építi újjá meglévő szélcsatornáját, ahol – az új műszereknek és kialakításnak köszönhetően – most már akár 370 km/h-s szélsebesség is mérhető.

A fejlesztés nagyon időszerű volt, mert az előd rosszul öregedett: az alagút burkolata felvált, rossz volt a légáramlás, és a ventilátor sem ügy üzemelt már, ahogy annak idején. A régi pálya emellett alkalmatlan volt a modern kísérletek elvégzésére.

Az Interesting Engineering szerint a szélcsatornákat már több mint 150 éve használják. A repüléssel történelmet írt Wright fivérek (vagyis Wilbur és Orville Wright is) használtak ilyet, hogy tesztelni tudják az akkor épített eszközöket. Ma elsősorban aerodinamikai elemzésekhez vesznek igénybe ilyen alagutakat, hiszen általuk kideríthető például, hogy egy repülőgép mennyi üzemanyagot fog felhasználni, illetve, hogy mennyi időbe telik le- és felszállnia. (Ez persze csupán egy kis szelete a tudományos lehetőségeknek.)

Az MIT szélcsatornájában lévő ventilátort egy 2500 lóerős motor hajtja, ami csendesebb és energiatakarékosabb is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!