szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai légierő által jelenleg használt sisakokat még az 1980-as években fejlesztették, ami több szempontból is problémás.

A kaliforniai székhelyű LIFT Airborne Technologiest választotta az amerikai légierő arra, hogy egy újfajta sisakot fejlesszen a repülőgépek pilótáinak. Az Interesting Engineereing azt írja, a kiegészítő már megérett a cserére, a jelenleg használatos darabokat ugyanis az 1980-as években tervezték.

Az elmúlt évek technológiai fejlődése lehetővé tette, hogy a sisakokat olyan kiegészítőkkel szereljék fel, mint például a kijelzők. Ugyanakkor nem ez az egyetlen oka annak, hogy újakat szeretne használni a légierő.

A beszámoló szerint a repülőgépek személyzete jellemzően nyak- és hátsérüléseket szenvedett. Ezekről a szakemberek megállapították, hogy összefüggésben lehet a nehéz sisak használatával. Azzal ugyanis, hogy modern eszközöket szereltek fel rá, megváltozott a súlypontjuk, ami komoly problémát jelent, amikor a pilótát 6-9G erő éri.

Igazi fenevad lehet: hivatalosan is készül Amerika új vadászgépe

A hatodik generációs vadászgépeket három gyártó készítheti, de egyelőre nem világos, ki lett a befutó.

Emellett az is a változás mellett szólt, hogy az elmúlt évtizedekben egyre több női pilóta került állományba, számukra pedig a kisebb méretű sisakot kell készíteni.

Hogy a problémákra megoldás szülessen, az amerikai légierő pályázatot hirdetett azon vállalatok számára, amelyek klasszikusan nem védelmi fejlesztéseket végeznek. Számos szempontot kellett figyelembe venni a tervezésnél a kényelemtől kezdve egészen a megfelelő súlyig. A felhívásra több mint 100 terv érkezett be, ezek közül pedig a LIFT-et választotta ki a légierő.

Önvezető harci helikoptert fejlesztett az Egyesült Államok, sikerrel vette az első tesztet

A hétvégén 30 percet töltött a levegőben az amerikai légierő egyik módosított Black Hawk helikoptere, és minden különösebb probléma nélkül repülte végig az útját. Mindezt pilóta nélkül tette.

A megoldás 42 százalékkal könnyebb, mint a jelenleg használt sisakok, a belsejét pedig úgy alakította ki a cég, hogy az mindenki számára kényelmet biztosít. Akkumulátor nincs benne, az energiát a pilótára erősített rendszerből nyeri. Jelenleg a prototípus pontosítása zajlik, a tesztelés után pedig 2024-ben indulhat a gyártása.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!