szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több kiadó nevében összesen 4,2 milliárd dolláros, átszámítva nagyjából 1500 milliárd forintos pert indítottak a napokban a Google ellen. Azzal vádolják a keresőóriást, hogy bevételkiesést okozott a kiadóknak.

A The Guardian korábbi technológiai szerkesztője indított pert a Google ellen, azt állítva, hogy a keresőóriás kihasználta domináns pozícióját az internetes hirdetések vonalán, és nem juttatott annyi pénzt a kiadóknak, mint amennyi járt volna nekik – írja a BBC News. Az esetek a reklámtechnológiát – az adtechet – érintik, amely a másodperc töredéke alatt eldönti, hogy a fogyasztók mely online hirdetéseket lássák, ezek mennyibe kerüljenek, és mennyit keressenek általuk a kiadók.

A felperes szerint a Google eltúlozta a hirdetéstechnológiai szolgáltatások költségeit, és illegálisan csökkentette a kiadók hirdetési értékesítéséből származó bevételeit, azaz visszaélt az erőfölényével. A kereset arra kéri a bíróságot, hogy követeléseit „opt-outként”, azaz kollektív követelésként (az Egyesült Államokban ezt csoportos keresetnek nevezik) kezelje, ami azt jelenti, hogy az összes érintett kiadót bevonják az ügybe, kivéve, ha kilépnek a keresetből.

Az Egyesült Királyság versenyfelügyeleti hatósága (Competition and Markets Authority, CMA) is vizsgálja a Google hirdetéstechnológiai dominanciáját, és meg is állapította, hogy a Google a legnagyobb szolgáltató az adtech három kulcsfontosságú területén (amire egyébként a Google úgy reagált, hogy egyrészt sok versenytársa van, másrészt az adtech díjai alacsonyabbak vagy megegyeznek az iparági átlagokkal), a CMA-nak nincsen jogosultsága kártérítést fizettetni.

Tavaly novemberben is benyújtottak már egy hasonló keresetet az Ofcom korábbi igazgatója, 16,8 milliárd dollár kártérítést követelve a keresőóriástól. Ha a két felperes nem tud megegyezni a közös munkában, akkor a törvényszéknek kell kiválasztania, hogy ki vezeti majd a csoportos keresetet.

A vádakra természetesen a Google is reagált, mondván, hogy erőteljesen küzd majd a spekulatív és opportunista akció ellen. Azt is elmondta a BBC-nek, hogy hirdetési eszközei (és számos adtech versenytársuké) webhelyek és alkalmazások millióinak segítik a tartalom finanszírozását, és bármilyen méretű vállalkozás számára lehetővé teszik új ügyfelek hatékony elérését.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!