szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jól jár az a cég, amelynek a megrendelője az Apple, így nem véletlen, hogy a japánok is szemet vetettek az óriásvállalatra. Szeretnék, ha néhány év múlva már tőlük rendelne az Apple (és még pár technológiai óriás) chipeket, méghozzá olyanokat, amelyek 2 nm-es technológiával készülnek.

Bár a japán technológia méltán elismert a világon, egyelőre még egyetlen japán chipgyártó sem jutott el a FinFET-ek bevezetéséig, amit az amerikai és tajvani vállalatok már a 2010-es évek eleje-közepe óta alkalmaznak. Azonban változás érlelődhet ezen a területen, ugyanis a Nikkei Asia értesülése szerint egy, a japán kormány és a nagy konglomerátumok által támogatott félvezető konzorcium, a Rapidus azt tervezi, hogy 2027-ben – több generációnyi csomópont kihagyásával – 2 nm-es gyártást indít. A vállalat célja nem kevesebb, mint a világ vezető technológiai óriásainak kiszolgálása, ami komoly kihívást jelenthet például a TSMC vagy a Samsung Foundry számára.

Ez az elképzelés jól hangzik, viszont rendkívül nagy kihívást jelent és igen költséges. A kutatási-fejlesztési költségek csökkentése érdekében a Rapidus összeállt az IBM-mel, amely kiterjedt kutatásokat végzett olyan területeken, mint a tranzisztorszerkezetek és a chipek anyagai. Az életképes 2 nm-es gyártási folyamat kifejlesztése mellett azonban a Rapidusnak egy modern félvezetőgyártó létesítményt is fel kell építenie, ami ugyancsak nem fillérekbe kerül. A Rapidus előrejelzése szerint körülbelül 35 milliárd dollárra lesz szüksége ahhoz, hogy 2025-ben elindítsa a kísérleti 2 nm-es chipgyártást, majd 2027-ben elindítsa a tömeggyártást.

Ahhoz, hogy az említett hatalmas kutatás-fejlesztési és építőipari költségek megtérüljenek, a Rapidusnak nagyon nagy mennyiségben kell előállítania 2 nm-es chipeket. Mivel a japán vállalatok kereslete önmagában nem elegendő ehhez, a Rapidus olyan nemzetközi vállalatoktól vár megrendeléseket, mint az Apple, a Google és a Meta.

A Rapidus vezérigazgatója azt is egyértelművé tette, hogy a vállalat nem követné a TSMC üzleti modelljét. A tajvani chipgyártó ugyanis az ügyfelek széles körét szolgálja ki, a Rapidus viszont körülbelül öt ügyféllel indítana, majd fokozatosan bővítené tízre megrendelőik számát. Később pedig eldönti, hogy tud-e és akar-e több ügyfelet kiszolgálni.

A cég első embere szerint a céljuk nem pusztán a profitszerzés. A profit csak eszköz és nem cél. Ez utóbbi pedig egy fenntartható társadalom felépítése, amelyhez a félvezetők is hozzájárulhatnak a maguk módján. „Chipjeink használatával olyan új termékek és szolgáltatások születhetnek, amelyekre korábban senki sem gondolt” – tette méh hozzá a vezérigazgató.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!