szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A talpon maradás érdekében a kiskereskedőknek már az idei ünnepi időszakban érdemes megfontolniuk, hogy a mesterséges intelligencia segítségével elégítsék ki vásárlóik igényeit, javítsák a vásárlási élményt és hatékonyabb működést érjenek el – hívja fel a figyelmet a Deloitte elemzőcég.

Az idei ünnepi vásárlást komolyan befolyásolhatják az inflációs és recessziós aggodalmak, amelyek együtt arra késztethetik a fogyasztókat, hogy csökkentsék költekezésüket. Mindezek mentén felmerülnek olyan kérdések: hogyan készüljenek a vállalkozások ilyen környezetben a fogyasztók fokozott óvatosságára? Milyen módszerekkel lehet a vásárlókat megtartani? A kihívásokkal teli időszakban is megvan a lehetősége annak, hogy a kiskereskedők az újonnan megjelenő technológiai eszközök, például a mesterséges intelligencia alkalmazásával gyarapodni tudjanak – summázható a Deloitte Generative AI for Retail (Generatív mesterséges intelligencia a kiskereskedelemben) című tanulmánya.

Zuhan a magyar piac, 25%-kal kevesebb háztartási gép fogy, de az okosított termékek iránt egyre többen érdeklődnek

Még messze vagyunk attól, hogy széles körben használjuk az okos háztartási eszközöket, de a magyar piacon is folyamatosan nő az érdeklődés irántuk. A kínai Hisense budapesti sajtóeseményén elhangzott: a legnagyobb áttörést a fejlesztésben egyrészt az energiahatékonysági törekvések, másrészt a készülékek öndiagnosztizálási képessége hozhatják el.

A gazdasági nyomás ellenére a fogyasztók továbbra is költenek. A Deloitte 2022-es ünnepi kiskereskedelmi felmérése szerint a kiskereskedelmi cégek vezetőinek 77 százaléka arra számít, hogy az ünnepek alatti eladások növekedni fognak az előző évhez képest, 66 százalék pedig arra számít, hogy az online ünnepi vásárlási forgalom legalább egy számjegyű növekedést fog mutatni az előző évhez képest.

„A kérdés az, hogy vajon tömegesen visszatérnek-e a fogyasztók a fizikai boltokba és a bevásárlóközpontokba vagy a kiskereskedelem jellege tovább változik. A márkáknak és a kereskedőknek úgy kell változtatniuk a termékeiken és szolgáltatásaikon, hogy ott találkozzanak a vásárlókkal, ahol éppen vannak és ugyanezen okokból meg kell változtatniuk az ügyfélkapcsolataik kezelését is” – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

11 bizonyítottan hasznos MI-eszköz, amit azonnal használhat a marketingjében

Két lista végtelen elemszámú: egyiken a tuti startupötletek vannak, melyekkel bárki meggazdagodhat; másikon a mesterséges intelligencia ígért felhasználási módjai üzleti környezetben. Utóbbi területről olyan, már megvalósult, kézzelfogható eredménnyel járó eseteket - és 11 hasznos szolgáltatást - gyűjtöttünk össze, melyekből a vállalatok ihletet meríthetnek saját marketingfolyamataik optimalizálásához.

A Deloitte tanulmányában három lépést határoz meg arra, hogyan lehet felkészíteni egy vállalkozást a technológia alkalmazására.

Egyrészt fel kell készíteni az adatokat: át kell vizsgálni őket, a hiányzó részeket pedig pótolni, hogy elemezhető, jól használható adathalmaz álljon az elemzést végző MI-rendszerek rendelkezésére.

Másrészt minden vállalkozásnak végig kell gondolnia az MI lehetséges leghatékonyabb felhasználási eseteit. A Deloitte Digital szakértői szerint ilyen például a reklámozás: a generatív mesterséges intelligencia által létrehozott szöveges és képi eszközökkel gyorsabb és hatásosabb kampányok hozhatók létre. Befolyásolható a webes élmény: az MI segíthet a választék összeállításában, illetve célzottabb és személyre szabottabb módon lehet kapcsolódni az ügyfelekkel a weboldalon. Fontos lehet a generatív MI-képességek üzleten belüli élménybe történő integrációja is, mellyel költséghatékony módon lehet kialakítani interaktív „virtuális személyes vásárlói” élményt. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás eszközei előre jelezhetik, megelőzhetik és megoldhatják az ellátási lánc kihívásait. Ezzel a gyártástól a szállításig minden szakaszban javul a sebesség és a nyereségesség. De a legújabb MI-eszközök és chatbotos megoldások segítségével az ügyfélszolgálat is eredményesebbé tehető.

Nemcsak megoldja az ügyet, közben figyeli is a betelefonáló hangját és érzelmeit

Határozott javulást hoznak az ügyfélszolgálatok munkájában a mesterséges intelligencián alapuló megoldások: a kuncsaftok örülnek, mert általában csökken az ügyintézéssel töltött idő, a munkaerőgondokkal küszködő szolgáltatók pedig kevesebb alkalmazottal is el tudják látni a feladatot.

Harmadik lépésként a tesztelésre és tanulásra is felhívják a figyelmet a Deloitte szakértői. A generatív mesterséges intelligencia segítségével gyorsan lehet prototípust fejleszteni új reklámkampányoknak, szolgáltatási folyamatoknak és prediktív megismerő eszközöknek. A rendszeresen végrehajtott kísérletekkel megállapítható, hogy várhatóan mely alkalmazási területek lesznek a legjelentősebb pozitív hatással a szervezeti jövedelmezőségre és hatékonyságra.

„A Deloitte 2023-as ünnepi szezonra vonatkozó előzetes felméréséből kiderül, hogy a kereskedők 98 százaléka jártasnak vallja magát a különböző MI-eszközök használatában, azonban csak 33 százalékuk van tisztában azzal, hogy ezen eszközök használata ténylegesen milyen hatással bír az üzleti tevékenységére” – emelte ki Aracsi Bernadett, a Deloitte Magyarország FMCG-Retail iparági csoportjának vezetője.

Azt a szakértők is elismerik, hogy a 2023-as ünnepi vásárlási szezon sorsa nagyrészt már eldőlt, de az idei tapasztalatok azonban hasznosak lesznek a jövőre nézve.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!