Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Hogyan fordulhat elő, hogy a három nagy mobilszolgáltató közül kettő hálózatán sem lehet telefonálni egyetlen hiba miatt?

Kellemetlenül indult az év a Telekom és a Vodafone sok ügyfelének, január 2-án országszerte sokan nem tudtak telefonálni, többen netezni, tévézni sem tudtak. Még aznap kiderült, hogy a mobilhálózati kimaradást mindkét telekommunikációs vállalat esetében egy szerverközpontban fellépő áramellátási probléma okozta.

A Telekom kérdésünkre még akkor részletesen is kifejtette, hogyan fordulhatott elő ilyesmi. A szolgáltató tájékoztatása szerint a központi funkciókat ellátó hálózati berendezések redundáns, szünetmentes rendszerrel és generátorral védett villamos energiaellátással rendelkeznek. A szolgáltatások egyik üzemeltetési helyszínén a villamosenergia-ellátó rendszerben komplex probléma keletkezett, a redundáns villamosenergia-ellátásban is rövid időre szolgáltatási üzemszünet következett be. Hiába volt tehát biztonsági megoldás, a véletlenek szerencsétlen összejátszása miatt végül ez sem segített.

A Telekom és a Vodafone problémájának időbéli egybeesése viszont nyilvánvalóan nem véletlen volt, gyorsan egyértelművé vált, hogy egy közösen használt szerverközpontról van szó, amely mindkét operátor működése szempontjából kritikus infrastruktúrát biztosít.

Ennek kapcsán kérdeztünk rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál (NMHH): a lakosság, az ország, illetve a gazdaság működési biztonságának szempontjából vajon nem lenne indokolt egy olyan szabályozás, amely előírja, hogy ilyen infrastruktúrák ne lehessenek egy helyen, így ne fordulhasson elő, hogy egyszerre érintse a probléma a háromból két nagy mobilszolgáltató előfizetőit?

Az NMHH kommunikációs igazgatósága válaszában leszögezte, az olyan eseteket, amelyek a jogszabályban meghatározott számú előfizetőnél többet érintenek, vagy a biztonságot veszélyeztetik, a szolgáltatóknak be kell jelenteniük az NMHH éjjel-nappal működő Országos Informatikai és Hírközlési Főügyeletének.

„A hatóság feladata, hogy a szabályozásoknak való megfelelést folyamatosan ellenőrizze. Ezért a konkrét esettel kapcsolatban az NMHH az érintett szolgáltatókat megkereste, ellenőrzés indult, amelynek jelenleg elsődleges célja a szükséges információk begyűjtése, a körülmények teljes körű megismerése” – olvasható a hatóság válaszában.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!