szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Bár az Ingenuity nevű marsi helikopter lassan egy éve, hogy mozgásképtelenné vált, a mai napig hasznos munkát végez a vörös bolygó felszínén.

„Vége van, kicsi!” – gondolhatták a NASA mérnökei, amikor majdnem egy évvel ezelőtt kiderült: eltörött a Marson dolgozó helikopter propellere, így befejeződött az emberiség első olyan küldetése, amelyben egy ilyen szerkezet repült egy idegen bolygó légkörében. A szakemberek 2024 februárjában még egyszer utoljára megpörgették az Ingenuity propellereit, azóta viszont magányosan pihen, amiről egy kép is készült.

Bár a gép többé nem mozdul el a helyéről, a NASA még nem engedte el teljesen a projekt kezét. A mérnökök jelenleg az Ingenuity utolsó repülését vizsgálják, hogy kiderüljön, mi okozta a balesetét – írja a Gizmodo.

Az Ingenuity három éven át szolgált a Marson, mielőtt balesetet szenvedett. Ezalatt minden várakozást felülmúlt: csupán néhány repülésre tervezték, ehelyett 72 küldetést hajtott végre, és segített a Perseverance marsjárónak a rover előtti út feltérképezésében. A 49. küldetésénél például két olyan rekordot is megdöntött, amit egyébként ő állított fel: 16 méter magasra emelkedett, és egészen 23,3 km/h sebességre gyorsult. Ezzel mindkét kategória rekordját sikerült megdöntenie.

Utolsó útján a helikopter 12 méter magasra emelkedett, ám leszállás közben megszakadt a kapcsolat a földi irányítással. Ezt nem sokkal később sikerült helyreállítani, ám kiderült: a szerkezet propellerre megsérült.

63 napig néma volt a NASA marsi drónja, aztán egyszer csak bejelentkezett

Ötvenkettedik repülése után néma csöndbe burkolózott a NASA marsi helikoptere, az Ingenuity. A rádiócsendre jó oka volt a szerkezetnek, de most végre megtörte.

Håvard Grip, az Ingenuity első pilótája szerint nagyon nehéz kideríteni, hogy mi történhetett a géppel, mivel nem lehet csak úgy odamenni és megvizsgálni. Az összes forgatókönyv közül a NASA mérnökei szerint az a legvalószínűbb, hogy a felület textúrájának hiánya (vagyis a túl sima felület) miatt a navigáció felmondta a szolgálatot, mert nem volt adat, amiből dolgozni tudott volna.

A baleset következtében a leszálláskor az Ingenuity megdőlt, emiatt pedig a talajhoz ért a forgó propeller, ami eltörött.

Bár azóta nem tud repülni, még ma is dolgozik: időjárási és repüléstechnikai adatokat küld a marsjárónak. Az információkat a NASA is felhasználja, a jövőben ugyanis egy nagyobb helikoptert küldene az égitestre. Az 20-szor nehezebb lehet, egy repüléssel pedig akár 3 km-t is megtehet majd, ami 4,6-szor nagyobb távolság annál, mint amit az Ingenuity egyszerre meg tudott tenni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!