1152 km/h: itt a Concorde óta leggyorsabb utasszállító repülőgép
A kanadai Bombardier Global 8000 néven dobja piacra új utasszállító repülőgépét, amit nemcsak a gyorsaság, de a teljes luxus jellemez.
HVG
A polgári felhasználású repülők között a jelenlegi leggyorsabb gépet kanadai Bombardier. A Global 8000 az év második felében állhat szolgálatba.
A repülőgép 1152 km/h maximális sebességre képes, ami 0,94 Mach-nak felel meg. (1 Mach jelöli a hangsebességet, így ez nagyon közel van már hozzá.)
Jelenleg a leggyorsabb polgári célú repülőgép a Cessna Citation X+, amelynek végsebessége 0,935 Mach. A Bombardier 2021-es tesztje során a Global 8000 átlépte a hangsebességet – 1,015 Mach-ot ért el –, ám a végső, piacra kerülő változat teljesítményét valamelyest visszafogja a cég.
A legendás Concorde maximális sebessége a hangsebesség kétszerese volt, 2,04 Mach.
A Global 8000 19 utast tud a fedélzetén magával vinni egy legfeljebb 14 816 km-es útra. A lenyűgöző sebesség és hatótáv mellett a repülőgépet úgy tervezték, hogy luxusélményt nyújtson az utasoknak. A szerkezet négy lakrészt, két fürdőszobát és egy személyzeti pihenőt tartalmaz. A fő lakosztályban egy teljes méretű ágy és zuhanyzó található.
A South China Morning Postnak adott interjújában Emmanuel Bornand, a Bombardier nemzetközi értékesítésekért felelős alelnöke elmondta, a gépet úgy készítették el, hogy ne kelljen kompromisszumot kötni a kényelmes beltér és a nagy sebesség/hatótávolság között. Emellett viszonylag kicsi a fel- és leszálláshoz szükséges helyigénye, így a kisebb repülőterekről is kényelmesen el tud indulni. A vállalat állítása szerint a Global 8000 nagyjából kétezerrel több repülőteret lesz képes használni, mint legközelebbi versenytársa.
Bombardier
A Global 8000 szárnyait úgy tervezték meg a mérnökök, hogy csökkentse a turbulenciát, a sebességet pedig még a kedvezőtlen időjárási körülmények között is biztosítsa.
A repülőgép valószínűleg csak addig lesz a világ leggyorsabb utasszállítója, amíg meg nem épül a Boom Supersonic fejlesztése, vagy annak kínai változata.
Hová tűnt a 45 éves múltra visszatekintő Magyar Formatervezési Díj, és mi lett a hazai innovációt bemutató magas színvonalú kiállítással? Amióta a Magyar Formatervezési Tanácsot a Jakab Zsófia vezette divatügynökség alá szervezte a kormány, a designból „kreatívipar” lett, és csak a nagyratörő víziók maradtak.
„Bárhová megy is az ember, önmagától nem tud megszabadulni” – írja családja náci múltjáról szóló Drága bácsikám című könyvében az írónő, Hermann Göring családjának leszármazottja. HVG-portré.