6200 km/h-val hasíthat Európa első hiperszonikus repülőgépe

Hidrogénmeghajtású, szélsebes tesztgép fejlesztésébe fogott az Európai Űrügynökség.

  • HVG HVG
6200 km/h-val hasíthat Európa első hiperszonikus repülőgépe

Kutatási programot indított az Európai Űrügynökség (ESA) olyan hiperszonikus technológiák fejlesztésére, amelyek a jövőben képesek lesznek járművek horizontális indítására – írja az Interesting Engineering.

Az Invictus-programhoz a brit központú Frazer-Nash vállalattal fogott össze az ESA. A cél egy olyan, teljes mértékben újrahasználható kísérleti jármű kifejlesztése, amely hiperszonikus sebességgel is tud repülni.

A várt csúcssebesség a Mach 5, azaz körülbelül 6200 km/h.

Az Invictus az ESA által felügyelt korábbi technológiai fejlesztésekre épít. Az ügynökség abban reménykedik, hogy a platform lehetőséget biztosít majd az iparág és más ügynökségek, valamint a tudomány számára, hogy a jövőbeni hiperszonikus technológiáikat releváns környezetben teszteljék. A program keretein belül egy olyan hiperszonikus eszközt szeretnének tervezni, amely képes ellenállni azoknak a paramétereknek, amelyek egy ilyen jármű biztonságos repüléséhez szükségesek.

Nyers erő: beindította a Concorde utódjaként emlegetett repülőgép hajtóművét a NASA (videó)

Ugyan a 2024-es, első tesztrepülés meghiúsult, de az amerikai űrhivatal már javában teszteli az X-59-et, és erről most egy videót is kiadtak.

Az űrügynökség célja az első 12 hónapban, hogy elkészítsék a komplett repülési rendszer előzetes tervét. Az ESA arra is kitért, hogy a hiperszonikus járművek tervezésénél a legfőbb kihívás az, hogy a repülő külső felülete, valamint a hajtóművekbe belépő levegő rendkívül felforrósodik. Ennek a felületi súrlódás az oka, amit a nagy sebesség vált ki.

Ennek kontrollálására speciális technológiákra van szükség, továbbá olyan meghajtási rendszerekre, amelyek lehetővé teszik a repülő hiperszonikus repülését. Az Invictus-programban egy hidrogén üzemanyagot használó, előhűtött hajtóművet szeretnének fejleszteni.

Mint az Interesting Engineering kiemeli, a terület gyorsan fejlődött az elmúlt években, legalábbis a technológiai fejlesztésben éles verseny zajlik. Kína saját elmondása szerint élen jár, és olyan újrafelhasználható drónokat is tesztel már, amelyek képesek hiperszonikus sebességgel haladni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.