Tetszett a cikk?

Bárándy Péter 2002 májusától 2004 októberéig a Medgyessy-kormány igazságügyi minisztere volt. Majd visszatért az ügyvédi pályára, azóta nem vesz részt a politikai életben. Szerinte a kisebbségi kormány a költségvetési szavazásnál kerül igazi bajba, és nem tragédia a lemondás.


Bárándy Péter
© Túry Gergely
hvg.hu: Ön mint volt igazságügyi miniszter jól ismeri a magyar jogtörténetet. Volt már arra precedens, hogy az országgyűlés megsemmisít egy törvényt a meghozatala után alig két hónappal? Mert éppen ez történik most az egészségügyi pénztárak felállítását elrendelő törvénnyel.

Bárándy Péter: Ilyesmi csak nagyon ritkán fordul elő, a mostani eset botrányos. Hasonló már megesett a büntetőeljárási törvénnyel is, visszavonásának azóta is isszuk a levét. De azért a két történet mégsem ugyanaz. Azt a törvényt a Horn-kormány alatt elfogadták, azaz létrejött, de hatályba csak a következő év januárjában lépett volna. Közben kormányváltásra került sor, és az Orbán-kabinet hatályon kívül helyezte, azzal az indokkal, hogy rossz. Normális jogállamban ilyesmi sem fordulhatott volna elő, de a kormányváltással indokolni lehetett a változást. De arra még nem volt példa, hogy egy megmaradó kormány mellett visszavonjanak egy már meghozott törvényt.

hvg.hu: Bizonyára táplált reményeket Gyurcsány Ferenc teljesítményét illetően. Most mintha kiábrándulást éreznék szavaiban.

B. P.: Ha nem haragszik, szeretném a későbbi kormányok munkájának értékelését az igazságügyre korlátozni. A regnáló miniszterelnök 2006 októberében összevonta az igazságügyi és a belügyminisztériumot, ami súlyos következményekkel járt. A rendészet átkerült az igazságügyhöz, ezzel létrejött és ma is működik az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM). Ez olyan, mint a szárnyas ló vagy a sellő, amivel a biológusok nem tudnak mit kezdeni. A tárca ebben a formában alkotmányosan nem tartható fenn, hiszen az igazságügy minisztériuma ügyel az alkotmányos szabályok betartására. Korlátozó szerepe van, kontrollálja a többi minisztérium jogalkotását és gyakorlatát, vizsgálja, hogy az megfelel-e az alkotmánynak. Amennyiben ezen a téren hiányosságokat talál, egyeztetni próbál. A rendészet viszont kompetenciaszerző reflexeivel minél több jogot szeretne magának, tevékenységét szeretné állandóan kiterjeszteni. Ezt az igazságügy határok közé igyekszik szorítani. Vagyis az igazságügy és a rendészet tűz és víz, egy minisztériumban teljesen összeegyeztethetetlen. Megjegyzendő, nehéz is olyan személyt találni, aki mind a két típusú feladat ellátására alkalmas, mert a két funkció egyidejű ellátása valóságos tudathasadást idéz elő. Ez olyan, mint amikor egy képzett jogász egyszerre próbálna ügyész, védő és bíró lenni egy időben, ugyanabban a tárgyalóteremben. Az IRM működése következtében megszakadt a folyamatos kapcsolat a végrehajtó hatalom és az igazságszolgáltató szervezet között. Márpedig úgy nem lehet egy államot üzemeltetni, hogy vannak benne “szigetek”, amelyek nem kommunikálnak a többivel. Ez megnehezíti az államvezetést.

hvg.hu: Ennek ellenére a miniszterelnök a legújabb, kisebbségi kormányban is megtartotta az IRM intézményét.

B. P: Draskovits Tibort, a tárca birtokosát néhány hónappal ezelőtt nevezték ki, nem rajta múlik, hogy a minisztérium működésképtelen.

hvg.hu: Van, aki a magyar rendőrség 2006. szeptemberi és októberi, a jogvédők által kifogásolt fellépését is az irányítás összezavarodásával, a vezetés elbizonytalanodásával hozza összefüggésbe.

B. P: Ehhez kétség sem fér. De az is igaz, hogy a magyar rendőrség sem volt felkészülve a zavargásokra, mert nem szerzett ezen a téren tapasztalatot. Nyugat-Európában már negyven évvel ezelőtt, 1968-ban megtanulták a rendfenntartó erők, hogyan kell kezelni a spontán tüntetéseket, a szélsőséges eszmék nevében utcára vonuló tömegeket. A rendőrnek tudnia kell, hogy a politika mögötte áll, egyértelmű felhatalmazása van az utcai rendbontások megfékezésére, azaz a kormánypártok és az ellenzék egyaránt helyeslik a fellépését. Ha az ellenkezője történik, akkor a rendőrség elbizonytalanodik, és ezért nem lehet neki szemrehányást tenni.

hvg.hu: A gyülekezési és egyesülési törvény módosítása állandóan napirenden van, előrehaladás mégsincs.

B. P: 1989-ben részt vettem az egyik “alkerekasztal” tárgyalásain, amely a büntető törvénykezésen hajtott végre változásokat. Az akkori jogalkotásban kifejezésre jutott, hogy a munkásőrség még tényleges veszély, és a külföldi erőviszonyokban sem lehettünk biztosak. Ma viszont a szélsőjobboldali fenyegetés van napirenden, és erre az akkori szabályozás nem készítette fel a társadalmat. Ezért kellene sürgősen módosítani a gyülekezési és az egyesülési törvényt, de ehhez kétharmados többségre lenne szükség, ami jelenleg nincs meg. Elegendő indok a törvényhozásra a Magyar Gárda, amely jelenleg több száz tagot számlál, de ha így megy tovább, rövidesen több ezren lesznek.

hvg.hu: Hogyan látja a kisebbségi kormányzás esélyeit?

B. P: A mostani kormány olyan, mint az “öszvérminisztériuma”, az IRM. Nem a választások után alakult meg, még csak miniszterelnökváltás sem történt. Figyelemre méltó, hogy az új kisebbségi kormány nem hirdetett programot, amit a parlament elfogadhatott volna. Ennek az lehet az oka, hogy Gyurcsány Ferenc nem lehet biztos abban, hogy a programját a képviselők többsége elfogadná, és a leszavazás közjogi problémákat vetne föl. Amúgy a kisebbségi kormányzás működőképesebb lehetne, mint egy feszültségekkel terhes koalíció. Ennek előfeltétele, hogy a pártok politikai felelősséget érezzenek a társadalom iránt. Sajnos ez Magyarországon nincs meg. Ilyen viszonyok között a kisebbségi kormányzás kudarcra van ítélve. A kormány a nyári perióduson még valahogy átevickélhet. Legföljebb nem lesz elnöke a Legfelsőbb Bíróságnak, az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsnak, nem lesz ombudsman, azaz néhány fontos tisztség betöltetlen marad. De amikor majd a lényegi ügyek jönnek, azaz ősztől, akkor patthelyzet állhat elő. Ha a parlament nem fogadja el a következő évi költségvetést, akkor az előző évi számokat tekintik érvényesnek, de ez nem jelent megoldást a problémára. Lehet ugyan húzni az időt, de nincs sok értelme. Ha például a parlament elutasítja a kormány tagjainak az interpellációkra adott válaszait, egy ideig semmi sem történik. De azután? Meddig lehet ezt politikailag elviselni?

hvg.hu: Tehát ön is az előrehozott választásokat szorgalmazza?

B. P: . Kiszámíthatatlan, meddig lehet fenntartani a kisebbségi kormányzást a jelenlegi viszonyok között. A kabinet vergődésére és tántorgására kell felkészülnünk. Nem tudjuk, mikor józanodnak ki egyes politikusok, és hozzák meg a tőlük kötelezően elvárható döntéseket. Itt az ideje annak, hogy felébredjen a kormánypárt és a hozzájuk közel álló ellenzéki pártok felelősségérzete. Nem tartom tragédiának, ha egy politikus a köz érdekében lemond a hatalomról. Én 2004 októberében, miután úgy láttam, hogy az elképzeléseimet a továbbiakban nem tudom megvalósítani, lemondtam a miniszterségről. Szerencsém volt, mert az ügyvédi hivatásomat minden további nélkül folytathattam, senki nem tekint bukott politikusnak. Tisztában voltam, hogy a hatalom eszköz bizonyos társadalmi célok megvalósítására, amit egy egészséges ember teherként él meg. A hatalomtól való megszabadulás lehet keserű, de lehet édes is. Ha egy politikus  úgy érzi, hogy a rendelkezésére álló hatalommal még szeretne valamit kezdeni, valamilyen feladatot megoldani, ám a körülmények miatt  erre nincs lehetőség, meg kell hoznia a helyzethez igazodó döntést.

Pelle János

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Bárándy lemondott Schönthal védelméről

Bárándy Péter az utóbbi napokban nyilvánosságot kapott politikai támadásokkal ellentétben továbbra sem tartja aggályosnak sem jogilag, sem etikailag azt, hogy ellássa a K and H ügy Amerikából hétfőn hazatért gyanúsítottjának védelmét. Ugyanakkor ügyvédként mindenekelőtt ügyfele érdekét kell szem előtt tartania.

MTI Itthon

Bárándy: ombudsmanhoz fordulnak a náci egyenruhás tanár miatt

Az oktatási ombudsmanhoz fordul Bárándy Gergely, az MSZP országgyűlési képviselője, mert egy budakeszi katolikus gimnázium igazgatóhelyettese náci egyenruhában jelent meg a nagy nyilvánosság előtt az interneten. Erről a politikus kedden Budapesten beszélt újságíróknak.

Itthon

Bárándy Péter

A HVG Portré rovatának cikke (2002. március 2.) Bárándy Péterről, amikor kiderült, hogy ha az MSZP kormányra kerül, ő lesz az igazságügyi miniszter.

Itthon

Bárándy is távozik a kormányból?

Az igazságügy-miniszteri posztot betöltő Bárándy Péter bejelentette Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelöltnek, hogy nem kíván részt venni az új kormány munkájában.

MTI Itthon

Bárándy: baj van az államtitoksértés büntetésével

Indokolt lenne megváltoztatni a jelenlegi jogszabályokat úgy, hogy csak a titokgazda követhessen el tettesként államtitoksértést, és mindenki más, aki nem titokgazda, az felbujtóként vagy bűnrészesként legyen felelősségre vonható – mondta Bárándy Péter ügyvéd.