Tetszett a cikk?

Szeptember ötödike óta sztrájkkészültség van a ferihegyi repülőtéren, folynak a tárgyalások a dolgozókat képviselő Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) és Budapest Airport (BA) Zrt. vezetői között. A legutóbbi, szeptember 19-i megbeszélésen a felek abban állapodtak meg, hogy 23-án, kedden folytatják a megbeszéléseket.


Ferihegy 2B terminál. Kiszerveznek, átszerveznek.
Nem bérkövetelések miatt éleződött ki a konfliktus, hiszen a szakszervezet a tavalyi év folyamán megállapodást között a BA Zrt.-vel, mely most is érvényben van. A nézeteltérések szociális, és elhelyezési problémák körülé csúcsosodtak ki, melyeknek megoldását a dolgozók a repülőteret üzemeltető nagy nemzetközi konzorciumtól várják. De a legsúlyosabb gond nem is ez. A BA Zrt. ugyanis jelezte, hogy módosítani szeretne a kollektív szerződésen, s ezzel kapcsolatban a LESZ-nek, komoly fenntartásai vannak. A magyar légiközlekedési ágazat legnagyobb, független – vagyis a LIGÁ-hoz csatlakozott - szakszervezete néhány hónappal ezelőtt alakult meg, két kisebb helyi szakszervezet egyesüléséből. Mintegy 1200 tagja van, tömöríti a Ferihegyen dolgozó összes ágazat munkavállalóit, beleértve a leányvállalatok alkalmazottait is.

A szakszervezet kifogásolja, hogy a tulajdonos BA Zrt. időhúzó taktikát követ, nem tekinti partnernek a LESZ-t a repülőtér nagyszabású bővítésével egyidejűleg zajló, elbocsátásokkal járó átszervezésben, azaz lényegében „kész helyzet” elé állítja a dolgozókat. Mindenképpen tudni szeretné, hogy a BA Zrt-nek, illetve a repülőteret üzemeltető Hochtief német konzorciumnak milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő két évre. Így foglalta össze a hvg.hu-nak a konfliktus lényegét az utasbiztonsági szolgálatnál biztonsági ellenőrként dolgozó. Terebesi Péter, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LES) alelnöke

A lépésre – t.i. a sztrájkhelyzet kihirdetésre - azért szánta el magát a szakszervezet, mert az elégtelen dolgozói létszám miatt a munkavállalók túlfoglalkoztatása általános gyakorlattá vált a cégnél, amely ráadásul további elbocsátásokba, a dolgozókat érzékenyen érintő átszervezésekbe kezdett. Bár a törvény szerint a leépítési tervet véleményeztetni kell nagy létszámú elbocsátás esetében a szakszervezettel, a LESZ nem kapott tervet a leépítésekről, a munkaadó ugyanis egyesével, illetve kis csoportokban válik meg alkalmazottaitól - indokolta döntését szakszervezet.

A LESZ, bár a tavalyi sztrájk után a bérekről kötött megállapodást nem vizsgálja felül, kifogásolja, hogy a repülőtéri dolgozók között több beosztásban (utasbiztonsági ellenőr, biztonsági ellenőr, fegyveres őr) elviselhetetlenné vált a bérfeszültség. „Azonos munkát végző dolgozók bérei között a különbség nemegyszer bruttó 100 ezer forintot is eléri havonta" - írták közleményükben. Állítják továbbá, hogy a munkaadó többszöri határozott ígérete ellenére a mai napig "nem biztosítottak a pihenőhelyiségek, hiányoznak a munkahelyi higiénia alapvető feltételei is, az épületekben elszaporodtak a vaspondrók és a szárnyas hangyák, az ágyak és fotelek gusztustalanok, a falakról mállik a festék, a mellékhelységek állapota, felszereltsége pedig nem nevezhető európainak".

De ezeket a problémákat viszonylag könnyen orvosolni lehet, erre ígéretet is tett a repülőtér vezetése, ahogy ezt Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője elmondta. Viszont a dolgozók rosszul viselik a „nyitott végű” átszervezést, azt, hogy szinte mindegyikük munkahelye bizonytalan Ferihegyen. Valójában ez idézte elő a sztrájkhelyet, nem a pihenőhelyiségek állapota. Szeptember elején a BA Zrt létszámleépítést kezdett, huszonegy-huszonkét állandó szerződéssel alkalmazott dolgozót bocsátott el. Vannak közöttük katasztrófamentők, üzemeltetési szakemberek, biztonsági szolgálatnál dolgozók, stb. Lehet, hogy ez a szám azóta még nőtt is, mert a cég titkolózik a szakszervezet előtt, nem árulja el a pontos adatokat.

Nyitott végű átszervezés (Oldaltörés)

A LESZ követeli, hogy a leépítést állítsák le, és szűnjenek meg a további „kiszervezések”, melyekről ugyan kapnak információkat, de ezek meglehetősen pontatlanok. A kiszolgáltatott helyzet létbizonytalanságot, frusztrációt okoz a repülőtéri dolgozók körében, hiszen soha nem tudják, mikor kötnek útilaput a talpuk alá. Sokat közülük csak ideiglenes munkaszerződéssel foglalkoztatnak, elsősorban biztonsági területen. Ők eleve bizonytalan helyzetben vannak, hiszen bármikor elküldhetik őket, arra hivatkozik, hogy a nyári és a téli szezonban eltérő a Ferihegy munkaerőigénye. A LESZ azt is szeretné elérni, hogy az EU-normáknak megfelelő létszámot biztosítsanak valamennyi munkaterületen.

A BA Zrt. szerint viszont az érdekképviselet semmilyen konkrét követeléssel nem állt elő, üres frázisokat puffogtat és hasraütés-szerűen sorolja a rossz munkakörülményekre vonatkozó problémákat. A privatizált repülőtér tulajdonosai, illetve üzemeltetői arra hivatkoznak, hogy a kollektív szerződés a jelenlegi formájában túl rugalmatlan, munkaszervezési, létszám-átcsoportosítási ügyekben megköti a kezét. Azt hangoztatják, hogy a repülőtér jobban megfelelne a piaci követelményeknek, és hatékonyabban működne, ha különböző területeken rugalmas munkarendeket, illetve részmunkaidős foglalkoztatás vezethetnének be. A most is érvényben lévő kollektív szerződésnek van egy melléklete, mely táblázatot tartalmaz arról, hogy egyes munkaterületeken milyen munkarendben lehet foglalkoztatni a dolgozókat. A BA Zrt ezeket a megkötéseket szeretné felszámolni, azért, hogy szabad kezet kapjon, és ezáltal Ferihegy hatékonyabban és gazdaságosabban működjön. Mivel a változtatások hátránnyal járnának a munkavállalók számára, a LESZ ezt ellenzi, fejtette ki Terebesi Péter.

Szollár Domokos, a Budapest Airport Zrt szóvivője úgy látja, a BA Zrt. teljesíti a munkakörülmények javítására vonatkozó követeléseket. Ami a repülőtéren folyó átszervezést és állandó létszám-átcsoportosítást illeti, állítja, nincs változás ahhoz képest, amiről 2008. február közepén részletesen elmondtak. Ekkor az összes szakszervezetet, sőt, valamennyi dolgozót tájékoztatták arról, hogy milyen átalakítások várhatók. Ezek a terv szerint történnek, s előtte minden esetben konzultáltak a szakszervezetekkel. Elismerik ugyanakkor, hogy a folyamatos változás bizonytalanságot okoz. Ezt azzal próbálják oldani, hogy mindenről nyíltan beszélnek. Mindenki láthatja, hogy végre elindult Ferihegyen a nagyszabású beruházás, melyre az üzemeltető, a német Hochtief konzorcium tett ígéretet. A következő négy évben 65 milliárd forintot fordítanak erre a célra. Teljesen megújul a kettes terminál, a szomszédságában valóságos cargo-várost építenek. Külön városrész is épül a repülőtéren, ahol szálloda, irodapark és üzleti központ lesz. Ezzel párhuzamosan bővül majd az utasforgalom. Egy tanulmány szerint minden egymillió új utas háromezer új munkahelyet hoz létre egy repülőtéren, illetve annak szomszédságában. Egy egyaránt érdeke a munkaadónak és a munkavállalóknak.

A jövőt senki sem látja előre, de Szollár Domokos bízik benne, hogy most nem lesz olyan munkabeszüntetés Ferihegyen, mint amilyenre tavaly került sor. Úgy látja, elindultak a LESZ-szel a megoldás felé vezető úton, és a folytatódó tárgyalásokon konkrét, kielégítő válaszokat tudnak adni a szakszervezetek kérdéseire. Viszont a LESZ, illetve Terebesi szerint a huszonöt százalékig még mindig állami tulajdonú BA Zrt. folyamatos nyomást gyakorol a kiszolgáltatott dolgozókra, a döntésekbe nem vonja be a szakszervezet képviselőit.

A szakszervezetek helyzete valóban nem könnyű napjainkban, még az olyan „kulcságazatokban” sem, mint a figyelem központjában álló légiközlekedés, vagy a vasút. Milyen lehet azokban a teljesen privatizált, multinacionális nagyvállalatoknál, ahol a dolgozók munkabeszüntetésbe torkolló tiltakozása át sem lépi a média „ingerküszöbét”?

Pelle János

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!