Tetszett a cikk?

A Gyurcsány-kormány a krízismenedzsmentben is sikertelen volt. Képtelen volt megakadályozni, hogy a status quo fenntartásában érdekelt reformellenes csoportok uralják a közbeszédet, és egységfrontot képezzenek a változásokkal szemben.

Sártekénk boldogabb felén a kríziskezelést régóta tudományként jegyzik. Nemcsak a túszejtés, elemi csapás, ipari baleset idején zajló, kárenyhítő jellegű beavatkozást sorolják oda, hanem a népszerűtlen intézkedések szülte közegellenállás leküzdését is. Az utóbbi pár év elfuserált reformkezdeményei bizonyítják: elitünknek lenne mit tanulni a nyugati demokráciáktól. A kényszerű átalakítás persze mindenképp fáj. De nem mindegy, mennyire. A pancserkodás pedig növeli a fájdalmat. 

A gazdaság- és társadalomfejlődés szükségszerű velejárója az áldozathozatal. Amellett törvényszerű jelenség az is, hogy a prosperitási csúcsokat a visszaesés hullámvölgyei követik, ilyenkor a közkiadásokat is muszáj szűkíteni. Nyilvánvalóan lehetetlen, hogy az emberek önként és dalolva fogadják juttatásaik megvonását. Ilyesmi függetlenül attól felháborodást vált ki, hogy a támogatás, a kedvezmény vagy előjog tényleg társadalmilag hasznos- és méltányos-e, és arányban áll-e a támogatott csoport rászorultságával.  

Tehát valaminek az elvétele alapjáraton nyugtalanságot, ellenszenvet, tüntetés- és sztrájkhullámot, rosszabb esetben zavargásokat szül. De ha a polgárok nem is szeretik az ilyesmit, van olyan, hogy zsémbelve-morogva belenyugszanak. Ennek alapfeltétele, hogy a keserű pirulát lenyelető politikus megértesse a tömegekkel: a kezelés elmaradása sokkal durvább hatásokkal jár. Ehhez pedig hasznos némi karizma és hitelesség, illetve hogy értsünk a közönség nyelvén.  

Vezetési és humánpolitikai alapelv: a negatív kihatású döntéseket (leépítés, bércsökkentés, kedvezménymegvonás) csak határozottan szabad tudatni. Ha az érintettek látják, mindez bevégzett, megfordíthatatlan a dolog, akkor inkább hajlamosak az elfogadásra, és inkább megpróbálják magukat rugalmasan elhelyezni a változó (szigorodó) feltételek közé. 

Ám ha „leveszik”, hogy a rossz hír közlője is bizonytalan, fél a közönség reakciótól, azonnal nyomást gyakorolnak rá, hogy csináljon mindent vissza. Innentől pedig már ők diktálnak. A rettegő vezetőség előbb-utóbb felülvizsgálja önnön határozatát. 

Az volt a baj a Gyurcsány-kormány költségvetési és pénzügyi válságkezelésével, hogy a sikeres krízismenedzsment egyik alapfeltétele sem teremtődött meg. Képtelenek voltak a gondok ütközéseit a hitelesség lökhárítójával csillapítani. Tetejébe, ha már a jó zsarut nem tudták ügyesen alakítani, legalább a zord restriktív csendőr szerepébe belerázódhattak volna, de nem. Mikor egyik nap hoztak egy kellemetlen, de szükséges lépést, biztosra vehettük, másnapra az MSZP-frakció (és az ellenérdekelt lobbik) megfúrják az egészet. 

A kormány azt sem tudta elérni, hogy legalább a változások potenciális nyerteseit oldalára állítsa, és politikája melletti kiállásra ösztönözze. Amikor létezik egy heterogén tömeg, a válságelhárítás alapszabálya: meggátolni, hogy a sokaság velünk szemben egyesüljön. Mindegyik „reformsújtott” szegmensben akadtak olyanok, akiket reformpártivá lehetett volna tenni. Például az egészségügyi dolgozók, az orvostársadalom soraiban alapvetően hierarchia csúcsán álló a rangidős főorvosok, intézményvezetők (és szakmai klientúrájuk) és a háttérbürokrácia érdele a status quo befagyasztása. A fiatal titánok, trónkövetelők, az új fehérköpenyes generáció rétegéből azonban rengetegen megnyerhetők lettek volna a szerkezetátalakításhoz. Ugyanígy az idősek között is lehetett volna differenciálni. Tudomásukra juttatni: a nélkülöző kisnyugdíjasokat – rászorultsági alapon – nem kívánjuk bántani. Közalkalmazottaknál jól működne a minőségelvű szelekció. Töméntelen becsületesen dolgozó közszolga van, akit dühít, hogy   tengersok olyan felesleges munkaerő lézeng a hivatalban, akit rokoni-haveri alapon helyeztek oda. 

A kormány azonban nem próbálta, legalábbis nem tudta szétválasztani az ellenérdekű csoportokat. Engedte, hogy teljes szakmákat, ágazatokat állítson csatasorba és hadrendbe ellene a szociális demagógiára építő paternalista fideszes pártpopulizmus. 

A Bajnai-kormány most, zivatar közben húzza magára a válságálló esőköpönyeget. 

Papp László Tamás

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vélemény

Mennyire veszélyes a Jobbik előretörése?

Benne van a pakliban, hogy a Jobbik parlamenti frakcióval indítja a következő ciklust. Erre utal, hogy az ultrajobbos kispárt – amelynek támogatottsága vetekszik az SZDSZ és MDF népszerűségi mutatóival – immár a bejutási küszöb közelébe került. Vona Gábor három-négy százalékra bízvást számíthat. Hordoz-e veszélyeket, ha tényleg bejutnak a parlamentbe? Megismétlődhet-e a weimari forgatókönyv kis hazánkban? A válasz nemleges.

Vélemény

„Ex-szocialista képviselő, jó referenciákkal, munkát keres”

Számos szocialista képviselő számára egzisztenciális veszély, ha ilyen recessziós időkben kihullnak a parlamentből. Sokan közülük csak a politikához „értenek”, nehezen találnak majd munkát a nem-politikusi szférában. Megpróbálnak, amíg lehet a Parlamentben maradni. Hajlandók lesznek tehát Gyurcsány és az SZDSZ jelöltjét támogatni – ha lesz ilyen.

Vélemény

Kitörhetünk-e fájdalommentesen a válságból?

A rendszerváltás óta minden politikus vesszőparipája a megszorítások alternatívájaként kínált megoldás, vagyis azt ígérni, hogy a feketegazdaság kifehérítésével és a korrupció minimalizálásával jókora többletbevétel jön létre. Azt is igyekeznek elhitetni, hogy pusztán hatalomra kerülésükkel a dolgok jó része eleve megoldódik. Ha jön a Fidesz kormány, vajon megússzuk-e a megszorításokat? Szijjártó Péter szerint igen.

Vélemény

Miért randalírozhattak Budapesten a veszettek?

Nevetséges volna titkosszolgálati mesterkedést sejteni a tévészékház 2006-os ostroma, illetve az egy hónappal későbbi zavargások mögött. Ám az könnyen elképzelhető, hogy a rendvédelmi szervek látszólagos tehetetlensége, bénázása, illetve brutális fellépése egy hónappal később felsőbb érdekeket szolgált: el kellett terelni a figyelmet az őszödi beszédről, illetve demonstrálni, hogy igenis van fasiszta veszély Magyarországon. Ezzel kellett volna összeterelni az elcsatangoló nyájat, egységbe tömöríteni a szocialisták szavazótáborát.

Vélemény

Surányi György: technokrata arcél, politikai kontúrokkal

A legposszibilisebb kormányfő-jelölt, Surányi György néhány nap habozás után nemet mondott az MSZP és az SZDSZ felkérésére. Felmérte, az egy évre szóló mandátum a pártok legalább minimális támogatása nélkül csak kudarchoz vezethet. A briliáns pénzügyi szakembert ezúttal politikai érzéke sem hagyta cserben.

Vélemény

Dávid Ibolya "Bokros-puccsa", avagy pártcsíny az MDF-ben

Lehetséges, hogy Dávid Ibolya húzónévtoborzó akciója „Bokros-puccs” néven vonul majd be a zsurnálpolitológiába. Jelesül, hogy Dávid Ibolya a neoliberális közgazda listavezetőségét – államcsíny mintájára – pártcsínnyel, a belső döntéshozók szélesebb fórumainak tudatos megkerülésével harangozta be.

Vélemény

Március idusa: mi maradt az ünnepből?

Polgáraink java része, a korábbi tapasztalatokból okulva, nemigen lép a főváros belső kerületeinek emlékhelyeire március 15-én. Bár a mérsékelt jobboldal tömegei vitathatatlanul aktívabbak, ők is óvakodnak, hogy bármi közük legyen a nemzeti szimbólumokban dühöngő huligánokhoz, az ő vandalizmusukhoz.

Vélemény

Variációk nyomorenyhítésre

Az utóbbi hónapokban többször is felvetődött, hogy - saját érdekükben - indokolt lenne korlátozni a hitel-és segélyrendszer ügyfeleinek önrendelkezését, tekintettel a lakossági adósságteher válság miatti drasztikus növekedésére, valamint a szociális ellátórendszer anomáliáira. Vagyis megtiltani nekik az erejüket túlhaladó adóssághalmozást, illetve az állami juttatások nem rendeltetésszerű használatát.

Itthon

Gripen-botrány: idehaza miért hallgatnak?

Rendőri őrizetbe került a nemzetközi Gripen-botrány kulcsemberének tekinthető osztrák állampolgár, Alfons Mensdorff-Pouilly. Tudatában a Gripen gépek magyarországi vásárlása körüli, máig gyanús körülményeknek, a négy országházi pártnál érdeklődtünk: készek-e új információk birtokában ismét megvizsgálni a nemzetközi Gripen-botrány esetleg hazánk felé leágazó szálait? Finoman szólva, feltűnő volt a csend.