Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"699910d5-d47a-488b-80f9-c0ba96069fbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iráni gyártmányú, de az orosz hadsereg által Ukrajna ellen bevetett drónok ellen is jól jöhetnek azok a légvédelmi rakéták, amelyekhez egy észt cég által juthat hozzá az ukrán katonaság.","shortLead":"Az iráni gyártmányú, de az orosz hadsereg által Ukrajna ellen bevetett drónok ellen is jól jöhetnek azok a légvédelmi...","id":"20250103_frankenburg-technologies-mark-1-legvedelmi-raketa-dronok-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/699910d5-d47a-488b-80f9-c0ba96069fbc.jpg","index":0,"item":"ef396977-8710-419b-8453-8584f2b993e0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_frankenburg-technologies-mark-1-legvedelmi-raketa-dronok-ellen","timestamp":"2025. január. 03. 14:03","title":"Ukrajnában tesztelik a miniatűr rakétát, amely az MI segítségével a drónokat is ki tudja lőni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23faae21-f20e-4b73-b5d7-5fab381569e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A paksi önkormányzat már el is adta a gigaberuházás melletti telket.","shortLead":"A paksi önkormányzat már el is adta a gigaberuházás melletti telket.","id":"20250103_Sajat-KFC-t-kaphat-Paks-II","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23faae21-f20e-4b73-b5d7-5fab381569e6.jpg","index":0,"item":"4e83706b-ca84-47fe-bf9a-79822706ea32","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_Sajat-KFC-t-kaphat-Paks-II","timestamp":"2025. január. 03. 09:11","title":"„Saját” KFC-t kaphat Paks II.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","shortLead":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","id":"20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522.jpg","index":0,"item":"a48e89ef-63eb-4041-8eca-71d3eff14cab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","timestamp":"2025. január. 02. 20:20","title":"Terjeszkednek a kínai autógyárak, Egyiptomból jönnek majd az MG-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden amerikai meg fogja inni a levét – mutat rá Stephen Hanson, a Virginiai Állami Egyetem, illetve Jeffrey Kopfstein, a Kaliforniai Egyetem professzora.","shortLead":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden...","id":"20250102_new-york-times-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"38877beb-e1aa-4172-b2c9-5b11cbc341dd","keywords":null,"link":"/360/20250102_new-york-times-donald-trump","timestamp":"2025. január. 02. 15:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Trumpnak rossz példaként ott van Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ded3710-d27a-4d17-8095-4bd0a620e0ff","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Februártól teszi elérhetővé a Honor a hazai piacon a Magic7-sorozat középkategóriás tagját, a Honor Magic7 Lite-ot.","shortLead":"Februártól teszi elérhetővé a Honor a hazai piacon a Magic7-sorozat középkategóriás tagját, a Honor Magic7 Lite-ot.","id":"20250102_honor-magic7-lite-okoselefon-specifikacio-magyar-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ded3710-d27a-4d17-8095-4bd0a620e0ff.jpg","index":0,"item":"4ddce81e-49ff-46e9-9a31-1e94ddc05c3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_honor-magic7-lite-okoselefon-specifikacio-magyar-arak","timestamp":"2025. január. 02. 16:03","title":"6600 mAh lett, maradhat? Hatalmas akkumulátorral debütált a Honor középkategóriás mobilja, a Magic7 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki. Nem mellesleg: 1000 feltöltés és lemerítés után majdnem 20 százalékkal nagyobb marad a kapacitása, mint a mostani akkumulátoroké.","shortLead":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki...","id":"20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c.jpg","index":0,"item":"e253553e-bb79-4b55-9c24-cf814473b9e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","timestamp":"2025. január. 02. 11:03","title":"Újfajta akkumulátor kerülhet a mobiljába, tovább bírja, és kevésbé lesz tűzveszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","shortLead":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","id":"20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"687bdcc8-d96e-43c6-9233-4a09a09e20fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","timestamp":"2025. január. 03. 10:23","title":"Közel 50 százalékkal nőttek itthon a villanyautó-eladások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Pár hete el se tudtuk volna képzelni, hogy egy isten háta mögötti ország kimondhatatlan nevű tűzhányója nagyobb bajt tud okozni a légi közlekedésben, mint a 2001. szeptember 11-i terrortámadás, mely romba döntötte a Világkereskedelmi Központ New York-i ikertornyait, illetve a Pentagon épületének néhány emeletét. Pedig pont ez történt, és egyelőre legfeljebb sejthetjük, hogy számos következménnyel még csak ezután kell szembesülnünk.
Az egykori terrortámadás egy pillanatra megszüntette a globalizációt – írta Elie Cohen francia gondolkodó. Ez áll a mostani helyzetre is, azzal a nem csekély különbséggel, hogy a terrorizmus „emberi” eredete akkor sokak számára gyors politikai és katonai megoldást kínált, a vulkánnal szemben azonban nincs ilyen megoldás, még az illúziók szintjén sem. Sőt, a múlt heti, néhány földön töltött nap bebizonyította mindenkinek, amit a szakemberek persze eddig is tudtak: a repülésnek és légi szállításoknak már ma sincs igazi alternatívája életünkben, és a hozzájuk kapcsolódó érdekek egyre jelentősebbek. Ugyan a légi teherszállítás az áruknak még csak mintegy 5 százalékát érinti, de értékben mégis a világkereskedelem 40 százalékát bonyolítja.
AP/Brynjar Gauti
Az efféle természeti katasztrófák ugyanakkor közel sem olyan ritkák, mint gondolnánk. Alig pár hónapja tették a földdel szinte egyelővé Haitit, majd Chile északi részét az évszázad legnagyobb földrengései, s ha mindennapi életünkbe ezek nem is okoztak az izlandi vulkánkitöréshez fogható változásokat, az aligha tagadható, hogy a szokásosnál mélyebben érintettek legtöbbünket.
Nem hiszem, hogy csak az egyre tökéletesebb és életszerűbb modern kommunikáció következménye lenne mindez, elvégre már 1755-ben, a lisszaboni földrengés és szökőár pusztítása Voltaire-ben is hasonló érzéseket keltett, mint bennünk a jávai cunami vagy haiti pusztulásának látványa. Inkább arról lehet szó, hogy ma nem kellenek voltaire-i képességek ahhoz, hogy egyetemes képünk legyen a világról, és hasonlóképp egyetemes legyen félelmünk, szánalmunk, illetve személyes érdekeink tudata is.
Közvetlen részesei vagyunk a folyamatoknak. A Közel-Kelet számos országa a turizmusból él, akárcsak Dél-kelet-Ázsia, és bár légterüket nem érintette az izlandi por és hamufelhő, európaiak ezrei rekedtek az ottani repülőtereken, illetve szintén ezrek nem tudtak oda megérezni. Közhelyszámba megy a megállapítás, hogy sokkal direktebb módon kapcsolódunk egymáshoz, mint korábban bármikor, ám abba csak ritkán gondolunk bele, hogy a török kertész, akinek hajnalban leszedett virágait délután már Párizs piacain árulják, inkább átlátja e folyamatot, mint mi magunk. Sőt a kenyai paraszt is, akinek gyümölcsei és zöldségei hasonló pontossággal érkeznek meg a kontinensre. Nem is beszélve kormányaikról, melyek már most milliárdos veszteségről beszélnek, pedig alig hat napig tartott a légi vesztegzár, ráadásul a mediterrán térségben az nem is volt teljes.
AP/Emilio Morenatti
Nem csak Európa van ráutalva e beszállítókra, hanem ők is Európára – és az ottani emberek ezt igen jól tudják. A dolog kiválóan működik, egész addig, amíg a gépek felszállnak. És most, hogy pár napig nem szálltak fel, az összefüggést immáron mi is sejteni véljük, sokkal inkább, mint eddig bármikor.
2001. szeptember 11-én a katonapolitikai válaszlépések – még ha rövid időre is – feledtették a teljes kiszolgáltatottság érzését a világgal, nem úgy, mint a mostani válság. Sőt, a földre leparancsolt járatok okozta kiesés miatt ma komoly konfliktus alakult ki a gazdasági szereplők és a politikai szféra között. Sokan eltúlzott óvatossággal vádolják a kormányzatokat, melyek úgymond könnyen bedőltek az előrejelzéseikben bizonytalan tudósoknak, s hagyták megvezetni magukat. Hogy mi lett volna, ha a repülőgépek felszállnak mégis, azt ma senki sem tudja megmondani, ám az ennek nyomán bekövetkező esetleges tragédiákért nem a gazdasági szereplőket és nem a légitársaságokat okolta volna a világ, hanem a tétlenkedő politikát.
A terrorizmus veszélyének állandósulása Amerikában és Európában, majd az arra adott, nem minden tekintetben adekvát válaszok, végül a 2008 őszén kibontakozó gazdasági válság főként a politikai elit hitelét tépázta meg világszerte. E kétségeket és kifogásokat erősítik most fel a vulkánkitörést túlzott óvatossággal kezelő kormányokkal kapcsolatos vádak, feledve a „biztonság mindenekelőtt” 2001-es imperatívuszát.
Persze, léteznek más imperatívuszok is. A „navigare necesse est” (hajózni szükségszerű) antik szállóigét ma sokkal könnyebben mondja ki bárki, mint valaha – nagyvonalúan eltekintve az egykori folytatástól: „vivere non est necesse” (élni nem szükségszerű). Különösen, hogy annak a bizonyos idei hat napnak nem voltak halottai. Ugyanakkor az is igaz: nem csak emberéletekben mérhetők a veszteségek. A 9/11-es tragédia összveszteségét az OECD 30 milliárd dollárban állapította meg, és egyesek ma úgy vélik: a vulkánkitörésnek a számlája meghaladhatja ennek az összegnek akár a kétszeresét is.
Nem kétséges, a világ gazdaságának jelenlegi állapota nem feltétlenül bír ki több, egymást időben szorosan követő válságot, legyen az klimatikus, biztonsági, politikai vagy egyéb; a jóléti államok fennmaradása és a világ társadalmainak jólléti átalakulása könnyen megakadhat, ha e folyamatok ekként halmozódnak. A felelősségben mindezért egyként osztozik a politikai és a gazdasági elit, valamint a közember is, aki képtelen eldönteni: örüljön-e vagy féljen a globalizációtól, vállalja-e az egyetemesség felkínálta lehetőségek kockázatát vagy érje be a konzervatív fapados minimummal.
Az európai légtér csendje hirtelen a 19. századba repítette vissza az emberiség egy jelentős részét, távlati hatásait tekintve pedig gyakorlatilag az egész bolygót. Ez nem csak – és nem elsősorban – azoknak szóló tanulságos üzenet, akik megbékéltek a globalizációval, sőt a maguk javára tudják fordítani lehetőségeit, hanem elsősorban azok számára, akik hadakoznak ellene, átkozva a pillanatot, amikor az ember feltérképezte a messzi tengereket, fölfedezte Amerikát, megtörte a kínai, a japán birodalom elzárkózását a külvilágtól. És amikor a Writht-fivérek repülőnek tűnő alkalmatossága 1903. december 17-én pár centire a levegőbe emelkedett.