Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7fe4aefc-d155-4a46-9c29-1f2ec9330fb6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Külön érdekesség, hogy a Mercedes és a BYD közösen hozta létre a Denza márkát. ","shortLead":"Külön érdekesség, hogy a Mercedes és a BYD közösen hozta létre a Denza márkát. ","id":"20250408_Europaba-jon-a-BYD-csucsmodellje-celkeresztben-az-Audi-BMW-Mercedes-trio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe4aefc-d155-4a46-9c29-1f2ec9330fb6.jpg","index":0,"item":"4578d6bf-2a42-48fe-b355-6054268b7f89","keywords":null,"link":"/cegauto/20250408_Europaba-jon-a-BYD-csucsmodellje-celkeresztben-az-Audi-BMW-Mercedes-trio","timestamp":"2025. április. 08. 14:57","title":"Európába jön a BYD csúcsmodellje, célkeresztben az Audi–BMW–Mercedes-trió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Alessandro Coatti szombat éjjel tűnt el.","shortLead":"Alessandro Coatti szombat éjjel tűnt el.","id":"20250408_kolumbia-olasz-kutato-borond-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6f20bb-17c9-40dd-b046-b1ec1fdc5c93.jpg","index":0,"item":"49ee6916-ddb3-4423-b8a0-64f8d20c25ad","keywords":null,"link":"/vilag/20250408_kolumbia-olasz-kutato-borond-holttest","timestamp":"2025. április. 08. 19:03","title":"Bőröndben találták meg egy olasz kutató feldarabolt holttestét Kolumbiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"675f25b9-b1a7-4357-a835-e0bc1e9e9419","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Újabb költségvetési átcsoportosításról szóló kormányhatározat jelent meg a hétfő késő esti Magyar Közlönyben.","shortLead":"Újabb költségvetési átcsoportosításról szóló kormányhatározat jelent meg a hétfő késő esti Magyar Közlönyben.","id":"20250408_koltsegvetes-modositas-atiras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/675f25b9-b1a7-4357-a835-e0bc1e9e9419.jpg","index":0,"item":"dfbb1a42-a0e0-4218-a311-7acf7a0d45ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_koltsegvetes-modositas-atiras","timestamp":"2025. április. 08. 09:07","title":"Három nappal az előző módosítás után újra belenyúlt a kormány a költségvetésbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17e2c1fa-f927-4057-bf72-fc44fc2d7ded","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiszűrheti a vízből a veszélyes nehézfémeket a tealevél, így aki teázik, kevesebbet vihet be a szervezetébe ezekből – mutat rá egy friss kutatás.","shortLead":"Kiszűrheti a vízből a veszélyes nehézfémeket a tealevél, így aki teázik, kevesebbet vihet be a szervezetébe ezekből –...","id":"20250409_teafogyasztas-tealevelek-nehezfemek-olom-kadmium-kiszurese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17e2c1fa-f927-4057-bf72-fc44fc2d7ded.jpg","index":0,"item":"afd9330d-88dd-4c70-ae1c-6a68ed79b67f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_teafogyasztas-tealevelek-nehezfemek-olom-kadmium-kiszurese","timestamp":"2025. április. 09. 19:03","title":"Szokott teázni? Kiderült róla valami, és ez nagyon fontos az egészsége szempontjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"346bfcf3-6329-42e7-a634-2e0dbf765cd9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Donald Trump a vámháborújával meg akarja osztani az Európai Unió tagállamait, és ha az olasz kormányfő különalkut köt vele, akkor azzal ezt el is éri – véli a francia ipari miniszter.","shortLead":"Donald Trump a vámháborújával meg akarja osztani az Európai Unió tagállamait, és ha az olasz kormányfő különalkut köt...","id":"20250409_vamhaboru-meloni-trump-europai-egyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/346bfcf3-6329-42e7-a634-2e0dbf765cd9.jpg","index":0,"item":"80d28819-3259-4ec7-8be0-c3bc97007ebb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_vamhaboru-meloni-trump-europai-egyseg","timestamp":"2025. április. 09. 13:13","title":"Egy francia miniszter szerint az európai egységet áshatja alá Meloni amerikai látogatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3931f9ad-dca0-4641-8539-83c7d85075de","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A kanadai kormány bejelentése szerint egyben keretet dolgoznak ki a belföldi autógyártás fokozására és az ehhez szükséges beruházások számára.","shortLead":"A kanadai kormány bejelentése szerint egyben keretet dolgoznak ki a belföldi autógyártás fokozására és az ehhez...","id":"20250409_kanada-viszontvam-trump-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3931f9ad-dca0-4641-8539-83c7d85075de.jpg","index":0,"item":"1e732506-f49c-4634-83bb-bb5a68329fe5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_kanada-viszontvam-trump-autok","timestamp":"2025. április. 09. 05:25","title":"Kanada viszontvámot vezet be szerdától az Egyesült Államokból importált járművekre, válaszul a Donald Trump által bejelentett intézkedésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b82ed6a8-416a-4f79-b39f-6a724c5c26f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mark Gurman Apple-szakértő szerint az Apple már javában készül 2027-re, ami az iPhone 20. születésnapja lesz.","shortLead":"Mark Gurman Apple-szakértő szerint az Apple már javában készül 2027-re, ami az iPhone 20. születésnapja lesz.","id":"20250408_apple-iphone-dizajnvaltas-rancfelvarras-20-szuletesnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b82ed6a8-416a-4f79-b39f-6a724c5c26f2.jpg","index":0,"item":"ba312772-bf30-4e21-87c2-16e73221ab3b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_apple-iphone-dizajnvaltas-rancfelvarras-20-szuletesnap","timestamp":"2025. április. 08. 12:03","title":"Alaposan átszabhatja az iPhone-t az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"220207b1-381e-4675-a079-c9b404414dff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"De az Amerikában gyártott BMW X6, X7 vagy Mercedes GLS is brutálisan megdrágul Kínában.","shortLead":"De az Amerikában gyártott BMW X6, X7 vagy Mercedes GLS is brutálisan megdrágul Kínában.","id":"20250408_Kinyirjak-a-Mustang-es-Corvette-eladasokat-a-kinai-rekordvamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/220207b1-381e-4675-a079-c9b404414dff.jpg","index":0,"item":"d898a5ca-ec53-43a8-ac64-677a5a77d946","keywords":null,"link":"/cegauto/20250408_Kinyirjak-a-Mustang-es-Corvette-eladasokat-a-kinai-rekordvamok","timestamp":"2025. április. 08. 08:44","title":"Kinyírják a kínai Mustang- és Corvette-eladásokat a rekordvámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Pár hete el se tudtuk volna képzelni, hogy egy isten háta mögötti ország kimondhatatlan nevű tűzhányója nagyobb bajt tud okozni a légi közlekedésben, mint a 2001. szeptember 11-i terrortámadás, mely romba döntötte a Világkereskedelmi Központ New York-i ikertornyait, illetve a Pentagon épületének néhány emeletét. Pedig pont ez történt, és egyelőre legfeljebb sejthetjük, hogy számos következménnyel még csak ezután kell szembesülnünk.
Az egykori terrortámadás egy pillanatra megszüntette a globalizációt – írta Elie Cohen francia gondolkodó. Ez áll a mostani helyzetre is, azzal a nem csekély különbséggel, hogy a terrorizmus „emberi” eredete akkor sokak számára gyors politikai és katonai megoldást kínált, a vulkánnal szemben azonban nincs ilyen megoldás, még az illúziók szintjén sem. Sőt, a múlt heti, néhány földön töltött nap bebizonyította mindenkinek, amit a szakemberek persze eddig is tudtak: a repülésnek és légi szállításoknak már ma sincs igazi alternatívája életünkben, és a hozzájuk kapcsolódó érdekek egyre jelentősebbek. Ugyan a légi teherszállítás az áruknak még csak mintegy 5 százalékát érinti, de értékben mégis a világkereskedelem 40 százalékát bonyolítja.
AP/Brynjar Gauti
Az efféle természeti katasztrófák ugyanakkor közel sem olyan ritkák, mint gondolnánk. Alig pár hónapja tették a földdel szinte egyelővé Haitit, majd Chile északi részét az évszázad legnagyobb földrengései, s ha mindennapi életünkbe ezek nem is okoztak az izlandi vulkánkitöréshez fogható változásokat, az aligha tagadható, hogy a szokásosnál mélyebben érintettek legtöbbünket.
Nem hiszem, hogy csak az egyre tökéletesebb és életszerűbb modern kommunikáció következménye lenne mindez, elvégre már 1755-ben, a lisszaboni földrengés és szökőár pusztítása Voltaire-ben is hasonló érzéseket keltett, mint bennünk a jávai cunami vagy haiti pusztulásának látványa. Inkább arról lehet szó, hogy ma nem kellenek voltaire-i képességek ahhoz, hogy egyetemes képünk legyen a világról, és hasonlóképp egyetemes legyen félelmünk, szánalmunk, illetve személyes érdekeink tudata is.
Közvetlen részesei vagyunk a folyamatoknak. A Közel-Kelet számos országa a turizmusból él, akárcsak Dél-kelet-Ázsia, és bár légterüket nem érintette az izlandi por és hamufelhő, európaiak ezrei rekedtek az ottani repülőtereken, illetve szintén ezrek nem tudtak oda megérezni. Közhelyszámba megy a megállapítás, hogy sokkal direktebb módon kapcsolódunk egymáshoz, mint korábban bármikor, ám abba csak ritkán gondolunk bele, hogy a török kertész, akinek hajnalban leszedett virágait délután már Párizs piacain árulják, inkább átlátja e folyamatot, mint mi magunk. Sőt a kenyai paraszt is, akinek gyümölcsei és zöldségei hasonló pontossággal érkeznek meg a kontinensre. Nem is beszélve kormányaikról, melyek már most milliárdos veszteségről beszélnek, pedig alig hat napig tartott a légi vesztegzár, ráadásul a mediterrán térségben az nem is volt teljes.
AP/Emilio Morenatti
Nem csak Európa van ráutalva e beszállítókra, hanem ők is Európára – és az ottani emberek ezt igen jól tudják. A dolog kiválóan működik, egész addig, amíg a gépek felszállnak. És most, hogy pár napig nem szálltak fel, az összefüggést immáron mi is sejteni véljük, sokkal inkább, mint eddig bármikor.
2001. szeptember 11-én a katonapolitikai válaszlépések – még ha rövid időre is – feledtették a teljes kiszolgáltatottság érzését a világgal, nem úgy, mint a mostani válság. Sőt, a földre leparancsolt járatok okozta kiesés miatt ma komoly konfliktus alakult ki a gazdasági szereplők és a politikai szféra között. Sokan eltúlzott óvatossággal vádolják a kormányzatokat, melyek úgymond könnyen bedőltek az előrejelzéseikben bizonytalan tudósoknak, s hagyták megvezetni magukat. Hogy mi lett volna, ha a repülőgépek felszállnak mégis, azt ma senki sem tudja megmondani, ám az ennek nyomán bekövetkező esetleges tragédiákért nem a gazdasági szereplőket és nem a légitársaságokat okolta volna a világ, hanem a tétlenkedő politikát.
A terrorizmus veszélyének állandósulása Amerikában és Európában, majd az arra adott, nem minden tekintetben adekvát válaszok, végül a 2008 őszén kibontakozó gazdasági válság főként a politikai elit hitelét tépázta meg világszerte. E kétségeket és kifogásokat erősítik most fel a vulkánkitörést túlzott óvatossággal kezelő kormányokkal kapcsolatos vádak, feledve a „biztonság mindenekelőtt” 2001-es imperatívuszát.
Persze, léteznek más imperatívuszok is. A „navigare necesse est” (hajózni szükségszerű) antik szállóigét ma sokkal könnyebben mondja ki bárki, mint valaha – nagyvonalúan eltekintve az egykori folytatástól: „vivere non est necesse” (élni nem szükségszerű). Különösen, hogy annak a bizonyos idei hat napnak nem voltak halottai. Ugyanakkor az is igaz: nem csak emberéletekben mérhetők a veszteségek. A 9/11-es tragédia összveszteségét az OECD 30 milliárd dollárban állapította meg, és egyesek ma úgy vélik: a vulkánkitörésnek a számlája meghaladhatja ennek az összegnek akár a kétszeresét is.
Nem kétséges, a világ gazdaságának jelenlegi állapota nem feltétlenül bír ki több, egymást időben szorosan követő válságot, legyen az klimatikus, biztonsági, politikai vagy egyéb; a jóléti államok fennmaradása és a világ társadalmainak jólléti átalakulása könnyen megakadhat, ha e folyamatok ekként halmozódnak. A felelősségben mindezért egyként osztozik a politikai és a gazdasági elit, valamint a közember is, aki képtelen eldönteni: örüljön-e vagy féljen a globalizációtól, vállalja-e az egyetemesség felkínálta lehetőségek kockázatát vagy érje be a konzervatív fapados minimummal.
Az európai légtér csendje hirtelen a 19. századba repítette vissza az emberiség egy jelentős részét, távlati hatásait tekintve pedig gyakorlatilag az egész bolygót. Ez nem csak – és nem elsősorban – azoknak szóló tanulságos üzenet, akik megbékéltek a globalizációval, sőt a maguk javára tudják fordítani lehetőségeit, hanem elsősorban azok számára, akik hadakoznak ellene, átkozva a pillanatot, amikor az ember feltérképezte a messzi tengereket, fölfedezte Amerikát, megtörte a kínai, a japán birodalom elzárkózását a külvilágtól. És amikor a Writht-fivérek repülőnek tűnő alkalmatossága 1903. december 17-én pár centire a levegőbe emelkedett.