Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump 10%-os vámot helyezett kilátásba, ami háromszoros növekedést vetít előre. Így Orbán gyorsan szembesülhet azzal, hogy kicsiny és nyílt gazdasága számára sokat nem számít a személyes kapcsolat, ha kereskedelmi háború robban ki az USA-val.","shortLead":"Trump 10%-os vámot helyezett kilátásba, ami háromszoros növekedést vetít előre. Így Orbán gyorsan szembesülhet azzal...","id":"20250205_trump-orban-amerikai-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"5a027766-8bea-4f61-a871-cd4e87a90816","keywords":null,"link":"/360/20250205_trump-orban-amerikai-szankciok","timestamp":"2025. február. 05. 07:30","title":"Trump ide vagy oda, Orbán imádkozhat a gazdaságért, ha jönnek az amerikai szankciók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A kormány engedélyezi a szerződés szerinti ügylet megkötését az elővásárlási joggal rendelkező Budapesti Közműveknek.","shortLead":"A kormány engedélyezi a szerződés szerinti ügylet megkötését az elővásárlási joggal rendelkező Budapesti Közműveknek.","id":"20250206_Maris-megjelent-a-kormanyhatarozat-a-Budapesti-Kozmuvek-elovasarlasi-joganak-gyakorlasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0.jpg","index":0,"item":"685b1a38-dd83-4062-8f28-473d6352d43e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Maris-megjelent-a-kormanyhatarozat-a-Budapesti-Kozmuvek-elovasarlasi-joganak-gyakorlasarol","timestamp":"2025. február. 06. 13:45","title":"Mini-Dubaj: Máris megjelent a kormányhatározat a rákosrendezői terület elővásárlásáról, de elírták a sorszámot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója. Szerencsére a tudósok tudni vélik, hogy miként lehet elejét venni a rosszullétnek.","shortLead":"A jelenség mögött az utazási betegség áll, ami valójában nem is betegség, hanem az agyunk természetes válaszreakciója...","id":"20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fc77e9c-1d39-4b1a-b9f1-7bbf1579b5c3.jpg","index":0,"item":"63cadef7-99ce-4706-ae7b-d1b852cd4912","keywords":null,"link":"/elet/20250206_autoban-olvasas-rosszullet-ellen-megoldas","timestamp":"2025. február. 06. 05:31","title":"Miért leszünk rosszul, ha az autóban olvasunk, és mit tehetünk ellene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d9d2b50-fa58-4796-ae26-22eb37310244","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KSH szerint a lakosság előrehozta a karácsonyi bevásárlást novemberre. Az üzemanyag-forgalom közel 7 százalékkal esett 2023. decemberhez képest.","shortLead":"A KSH szerint a lakosság előrehozta a karácsonyi bevásárlást novemberre. Az üzemanyag-forgalom közel 7 százalékkal...","id":"20250206_Alig-tankoltunk-az-ev-utolso-honapjaban-es-novemberhez-kepest-jelentosen-kevesebbet-koltottunk-a-boltokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d9d2b50-fa58-4796-ae26-22eb37310244.jpg","index":0,"item":"49f1fda7-ebb7-42c5-801b-30bac0d522b9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Alig-tankoltunk-az-ev-utolso-honapjaban-es-novemberhez-kepest-jelentosen-kevesebbet-koltottunk-a-boltokban","timestamp":"2025. február. 06. 08:30","title":"Nagyon rossz adat érkezett a KSH-tól, földbe állt a bolti forgalom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c188bd3-da04-4df0-8754-6c30358ca8f3.jpg","index":0,"item":"3782ed7f-f820-4d27-b471-76b6946f7202","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Marabu-Feknyuz-Mi-nem-elado","timestamp":"2025. február. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Mi nem eladó?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","shortLead":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","id":"20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711.jpg","index":0,"item":"d7ccb8af-0d0e-4d7a-a3eb-c746927cdda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","timestamp":"2025. február. 05. 08:22","title":"Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"252629c3-ec76-4f01-b97d-85e0c4f94bc0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Sokkolta a világot Donald Trump legutóbbi hajmeresztő javaslata: az USA vegye át a Gázai övezetet, telepítsék ki az ott élő több mint 2 millió palesztint, és varázsolják a tengerparti sávot a Közel-Kelet Riviérájává. Szaúd-Arábia nyomban elítélte az elképzelést, és közölte, palesztin állam nélkül nincs kiegyezés Izraellel. Trump nemcsak az USA eddigi közel-keleti politikájával megy szembe, de a nemzetközi jog védelmezése helyett a hódító zsarnokoknak kedvez.","shortLead":"Sokkolta a világot Donald Trump legutóbbi hajmeresztő javaslata: az USA vegye át a Gázai övezetet, telepítsék ki az ott...","id":"20250205_Trump-Gazai-ovezet-USA-kozel-kelet-riviera","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/252629c3-ec76-4f01-b97d-85e0c4f94bc0.jpg","index":0,"item":"8e79aa64-838d-4ae9-9e97-70948a9dcd14","keywords":null,"link":"/360/20250205_Trump-Gazai-ovezet-USA-kozel-kelet-riviera","timestamp":"2025. február. 05. 18:12","title":"Trump gázai „őrültségét” próbálja értelmezni a világ, a közel-keleti Riviéra ötletén arab származású szavazói is kiakadtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem lenne szerencsés temetni a rendszerváltás alkotmányát, de több jel mutat arra, hogy a kétharmados többségű Fidesz-KDNP szövetség nem csupán új alkotmány megírását tűzte ki célul, hanem a mostani ellehetetlenítését. Utóbbival kapcsolatban a kérdés csak az, hogy mi vezet nagyobb problémákhoz: ha a mostani alkotmány hatályban marad, vagy ha „egyszemélyben” írja újjá a Fidesz-KDNP?
A Méltányosság Politikaelemző Központ mindig is hangsúlyt helyezett a hatályos Alkotmány vizsgálatára, többször feltártuk inkoherenciáit. A kétharmados többségű Fidesz-KDNP, de leginkább Orbán Viktor egyértelműen hitet tett a Magyar Köztársaság új alkotmányának elfogadása mellett. Ennek az önmagában üdvözlendő célkitűzésnek az aktuális voltát nem is lehet vitatni. Azonban, ha megvizsgáljuk a kormánypártok eddigi alkotmánymódosítási irányait, felmerülhet bennünk az, hogy az új alkotmánynak lehet-e bármilyen kapcsolata a régivel. Valamint, hogy az alkotmányozó hatalom – lévén, hogy az alkotmányozás megindulását tényként kezelhetjük – bármit megtehet-e a hatályos alkotmánnyal, vagy „illik” valamilyen hagyományt figyelembe vennie.
Az alkotmányozás mint legitim cél
Kezdjük is mindjárt az elején: az alkotmányozás (vagyis új alkotmány) mint célkitűzés korántsem tekinthető illegitimnek, ördögtől valónak – sem politikai, sem pedig közjogi szempontból. Utóbbi kijelentés még akkor is igaz, ha a legutóbbi választási kampányban nem került központi szerepbe az alkotmányozás kérdésköre.
Az már egy másik kérdés, hogy a választások utólagos átértékelésével a Fidesz-KDNP valódi forradalmi eseménnyé avatta a kétharmados győzelmet, ez mindenképp – ha tetszik – intő jel lehetett az 1989-es alkotmányért aggódók számára. Közjogi szempontból kérdőjelezhető meg az alkotmányozás, hiszen maga az alkotmány szól arról, hogy „[a] többpártrendszert, a parlamenti demokráciát és a szociális piacgazdaságot megvalósító jogállamba való békés politikai átmenet elősegítése érdekében az Országgyűlés – hazánk új Alkotmányának elfogadásáig – Magyarország Alkotmányának szövegét a következők szerint állapítja meg”. Éppen az itt megfogalmazott ideiglenességre szoktak hivatkozni vehemensen az új alkotmányt igenlők. Valóban, az „alapító atyák” egyrészt megjelölték a célt (a többpártrendszert, a parlamenti demokráciát, a szociális piacgazdaságot megvalósító jogállam) és az eszközt is (magát az 1989-ben módosított alkotmány) a rendszerváltás levezénylésére. Azt azonban nem zárták ki, sőt, kifejezetten számoltak is vele, hogy valóban új alkotmányra lesz majd szüksége Magyarországnak.
Egyet azonban ne felejtsünk el: még ha alkotmányozni fogunk is, a rendszerváltás közjogi-politikai hagyományaitól (vagyis az előbb megfogalmazott célkitűzésektől) nem szakadhatunk el: itt és most nem a hatályos alkotmány inkoherenciáit védjük meg, hanem az alaptörvény valódi értéktartalmát. Ezen a ponton át is térhetünk a „régi” és a leendő új alkotmány viszonyára.
Lehet-e 1989 nélkül alkotmányozni?
Felmerülhet tehát a kérdés: az új alkotmánynak lesz-e „köze” 1989 alkotmányához, vagy pedig teljesen független lesz attól? Ahogyan már fentebb, úgy itt is politikai és közjogi szempontból közelíthetjük meg a kérdést. A politikai folytonosság biztosítása az alkotmányozó hatalmat alkotó pártokon, de mindenek előtt a Fidesz-KDNP többségen múlik (fontos hangsúlyozni: az ellenzék is alkotmányozó erő).
A dolgok jelenlegi állása szerint a kormánypártoknak nem fűlik a foguk semmilyen politikai folytonossághoz, sőt, új rendszerváltást (társadalmi kiegyezést) hirdetnek. Vajon megtehetik-e ezt közjogi szempontból is? Álláspontom szerint semmiképp. A Méltányosság Politikaelemző Központ már többször is hangsúlyozta az új alkotmány elfogadásának a fontosságát, azonban sosem állítottuk, hogymindezt a rendszerváltáskor megalapozott hagyományoktól függetlenül tegyük meg. Sőt, éppen a Méltányosság foglalkozik a hazai politika- és alkotmánytörténet kiemelkedő, s egyben a jövőt is orientáló hagyományaival.
Visszatérve a közjogi szemponthoz (most csupán két dologra utalnék): az 1989-es alkotmány és az új alkotmány mind eljárási, mind pedig tartalmi (esszenciális) szempontból leszármazási viszonyban kell, hogy álljon egymással. Elég, ha csak arra gondolunk (lévén a törvényhozó és alkotmányozó hatalom nálunk egy), hogy az új alkotmányt minden bizonnyal a 2010-ben megválasztott parlament fogja elfogadni. Tartalmilag pedig az új alkotmánynak nem szabad elszakadnia 1989 szellemétől, ha tetszik, nem ronthatja le az 1989-ben elért eredményeket. Utóbbit erősíti és foglalja össze a már említett 1989-es preambulum is.
Nem arról van itt szó, hogy félteni kellene a Fidesz-KDNP szövetségtől a demokráciát, a jogállamiságot, hanem arról, hogy a demokrácia és jogállamiság 1989-ben rögzített alaptételei közjogi kötőerőt jelentenek a mindenkori alkotmányozónak: 1989-nek vannak tehát változtathatatlan és változtatható elemei, az alkotmányozás fontos mércéje lesz, hogy mely elemekhez fogunk hozzányúlni. Így 1989 hagyományait átírni és átértelmezni csak kellő óvatossággal és körültekintéssel lehet. Most korántsem ez történik.
Foglalkozunk már az alkotmányellenes alkotmánymódosítás kérdéskörével. A jelenlegi helyzetben nem lehet azt állítani, hogy a Fidesz-KDNP alkotmánymódosításai alkotmányellenesek lennének, hiszen az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint ez fogalmailag kizárt. Sólyom László is valami hasonló falba ütközött az alkotmánybírák jelölésével kapcsolatos alkotmánymódosításnak a parlamenthez való visszaküldésekor: a szabály nem lehet alkotmányellenes, azonban valami mégsincs rendjén vele. Ugyanez igaz a parlament létszámának csökkentésére (ott a Tisztelt Ház anélkül döntött az új szabályról, hogy bármilyen tudása lett volna a leendő választási rendszerről).
(Csupán zárójelben jegyezném meg, felmerülhet egy olyan költői kérdés is, hogy miért módosítanak egy olyan alkotmányt, amelynek „leváltása” biztosra vehető, ráadásul olyan pontokon is – lásd kisebb parlament – amelyek biztosan nem „aktivizálósak”.) Elmondható, hogy a Fidesz-KDNP már elfogadott és elfogadni szánt alkotmánymódosításai sorra erodálják az 1989-ben megalapozott, s azóta építgetett (egyébként is foszladozó) alkotmányos konstrukciót – s bizonyos pontokon szembemennek az alkotmánybírósági gyakorlattal is. Orbán Viktor technokrata jogszabályhalmaznak nevezte a hatályos alkotmányt, amelyet tiszteletben tart, de nem tisztel. Ezzel a kijelentéssel akkor és azóta is sokan vitatkoztak. A Fidesz-KDNP alkotmánymódosítási hullámai azonban beteljesítik ezt a jóslatot: vagyis addig módosítják, bomlasztják a rendszerváltás alkotmányát, amíg valóban az új alkotmány elfogadása lesz az egyetlen megoldás.
Miért veszélyes úgy alkotmányozni, hogy közben megfojtjuk a hatályosat?
A válasz a fentiek alapján egyértelmű is lehet: mert tételezhető némi közjogi folytonosság 1989 alkotmánya és a leendő új alkotmány között – bár ennek a politika oldaláról történő megfontolása már korántsem egyértelmű. Az alkotmány rövid távú, aktuálpolitikai indíttatású módosítása szétbomlasztja az amúgy sem túl egységes alkotmányt. Mondhatnánk: nem kár érte, úgysem érezte senki magáénak! Az alkotmányozó hatalom (s benne a Fidesz-KDNP többség) azonban nem csupán az új alkotmány megalkotásáért felelős, hanem a még hatályos alkotmány „gondozásáért” is. Jelen helyzet ahhoz az igen morbid szituációhoz hasonlítható, mint amikor valaki eltartási szerződést köt egy öreg hölggyel, s azt várja, hogy az illető meghaljon, sőt, tevékenyen közre is működik a várt esemény bekövetkezésében. Az ilyen mentalitás mindenképp hatással lesz az alkotmányozásra.
1989 megmutatta (s ezt szokták a rendszerváltás legnagyobb hibájaként felróni), hogy a nép és empátia nélkül nagyon nehéz a tartósság igényével alkotmányozni. Aki így jár el, az a rosszkedvű demokrácia csapdájába eshet. A régi alkotmány megfojtása is hasonló veszéllyel fenyeget, pedig nem kellene ugyanabba folyóba lépni, ha valóban új alkotmányt akarunk.
Az elmúlt nyolc év kapcsán felmerülhet az a kérdés, hogy önmagában a kormányzati teljesítmény hiánya vagy patologikus volta veszélyeztetheti-e a demokráciát? Valószínű nem (legalábbis önmagában), de rosszkedvűvé mindenképp teheti.
A kormányalakítás időszakát általában a testület közjogi „lelkeként” funkcionáló leendő kormányfő, a kijelölt miniszterek és a kormánytöbbséget adó párt(ok) szemszögéből szoktuk figyelemmel kísérni. Vajmi kevés szó esik az ellenzékről. Ez az állítás különösen igaz a mostani kormányalakításra: a "Nemzeti Együttműködés Rendszere" és Programja állt a viták középpontjában, az ellenzéki pártok is inkább a kormányprogram szakpolitikai irányához, hiányosságaihoz igyekeztek hozzászólni.
Ha a jelenlegi felállásában az országgyűlés megszavazza a Rogán–Cser-Palkovics páros médiacsomagját, de facto bekövetkezik a 89-es jogállami forradalomnak mint a Magyar Köztársaság államalkotó eszméjének felszámolása - állítja a Neszórakozzviktor blog szerzője.
Vajon követi-e az MSZP a nyugat-európai nagy vesztes baloldali pártok (pl. a Francia Szocialista Párt) sorsát, és hosszabb időre ellenzékbe kényszerül, avagy van-e a tarsolyában valami csodaszer saját megújítására? Csizmadia Ervin, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója úgy véli, hogy a magyar baloldal az elmúlt húsz évben szervezetében és ideológiájában szenvedte el a legnagyobb vereséget, ezért előbb-utóbb valami teljesen újjal kell kirukkolnia.