szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az olasz parti őrség búvárai öt holttestet találtak kedden a Giglio szigetnél pénteken elsüllyedt óceánjáró roncsában - jelentették be a hatóságok.

Fellelésükkel 11-re emelkedett a katasztrófa megerősített haláleseteinek a száma. A holttestek a Costa Concordia hajófarának víz alá süllyedt részében voltak.

Kedd reggel olyan hír látott napvilágot, hogy éjszaka találtak egy újabb holttestet, s ezzel hétre nőtt a baleset áldozatainak száma. Később azonban a mentési munkálatokat irányító hatóságok ezt a hírt nem erősítették meg: így azután hivatalosan kedd délelőtt továbbra is hat halottról és 29 eltűntről beszéltek. Ez utóbbiak között van két magyar is.

Az eltűntek felkutatását meggyorsítandó kedden kisebb robbantásokkal nyílásokat vágtak a hajó víz alatti oldalán, hogy a búvárok könnyebben bejuthassanak. A parti őrség egyik illetékese, Marco Brusco szerint még mindig van "halvány remény", hogy túlélőkre találjanak a még át nem kutatott részekben. A víz fölött már mindent megvizsgáltak.

A mentés második legfontosabb feladata annak megakadályozása, hogy kiszabaduljon a tartályokból mintegy 2500 tonna dízelolaj. Ez természeti katasztrófát okozna - figyelmeztetett az olasz környezetvédelmi miniszter. A szennyeződés a Toscanai-szigetek tengeri természetvédelmi területét fenyegetné, amely védett delfinek menedékhelye, és amatőr búvárok kedvenc üdülési célpontja.

Az olaj kiszivattyúzásával és a hajótest kiemelésével egy tengeri mentésben tapasztalt holland céget (Smit) bíztak meg. Ennek mérnökei 2-4 hétre becsülik a munka elvégzéséhez szükséges időt, ha nem változnak meg a körülmények. A 290 méter hosszú hajótest egyelőre szilárdan ül egy zátonyon húsz méter mélységben, de az erősödő hullámzás elmozdíthatja, és mélyebb vizekre sodorhatja. Az eddig csak 30 centiméteres hullámok szerdára 180 centiméteresre nőhetnek a meteorológiai előrejelzés szerint.

A 114 500 tonnás Costa Concordia a hírügynökségek szerint valószínűleg a legnagyobb személyszállító hajó, amely hajótörést szenvedett. Az ENSZ szakosított intézménye, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) emlékeztetett arra, hogy majdnem pontosan száz éve, 1912. áprilisában süllyedt el a 46 000 tonnás Titanic. - Egy század után ismét az emlékezetünkbe kell idéznünk, hogy milyen kockázatokkal jár a tengerhajózás. Ha szükséges, megváltoztatjuk a biztonsági előírásokat - mondta az IMO főtitkára.

Kedden nyilvánosságra került egy beszélgetés hangfelvétele, amelyen a parti őrség utasítást adott Francesco Schettino kapitánynak, hogy térjen vissza a hajóra, ahol még kimentendő utasok voltak. "Ez parancs. Ne keressen több kifogást" - mondta a parti őrség illetékese. Schettino végül beleegyezett, de nem tudni, hogy végrehajtotta-e a parancsot. A kapitányt még szombaton őrizetbe vették.

A toszkán parti őrség által korábban nyilvánosságra hozott listán egy magyar szerepelt az eltűntek között, Tóth József azonban azt mondta, a római nagykövetség konzulja ellátogatott Grosseto városába, ahol válságközpontot állítottak fel az olasz hatóságok a baleset után, és itt a listák átnézésekor derült ki, hogy egy magyar nő nem szerepel az eltűntek között, holott utasként utazott a hajón. A szóvivő a hvg.hu-nak azt is hozzátette, az asszony hozzátartozói értesítették a tárcát vasárnap, hogy rokonuk is a fedélzeten volt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!